Od czego warto zacząć planowanie i tworzenie sklepu internetowego? Wiele osób koncentruje się od początku na wyglądzie myśląc, że to co zobaczy klient jest najważniejsze. Zanim jednak użytkownik zobaczy końcowy efekt czyli gotowy i dopracowany graficznie e-sklep przed nami jest koncepcyjna praca u podstaw, którą trudno jest nazwać łatwą i przyjemną, a  bez której nasz sklep online może wiele stracić pod kątem wykorzystania pełni jego potencjału i rozwoju w przyszłości. Wpis będzie się skupiał na elementach, które uważam, że przed wdrożeniem sklepu internetowego każdy powinien szczególnie przeanalizować i przygotować, a o których często zapominamy lub nie wiemy jak się do tego zabrać. 

Nie będę tutaj poruszał zagadnień związanych z layoutem, User Experience czy integracjami e-sklepu z różnymi systemami, które są oczywiście bardzo ważne, ale nie na tym koncentruje się ten wpis. O tym przeczytasz więcej w innych artykułach na blogu.

To co powinno znaleźć się na Twoim sklepie internetowym zależy w dużym stopniu także od tego jaki rodzaj sklepu internetowego prowadzisz? Jeśli będzie to sklep multi brandowy czyli sklep internetowy oferujący szeroki asortyment z różnych kategorii to posiadanie wyszukiwarki produktów będzie kluczem, natomiast w przypadku sklepów producenckich z branży fashion takich jak Zara, H&M, Kazar, Wojas,  które np. oferują obuwie lub odzież dla kobiet przydatność tego elementu będzie na niższym poziomie.

Kryterium wyszukiwania produktu będzie wtedy zupełnie inne. Kluczową rolę będę wtedy odgrywały kategorie i filtry na stronie, gdzie najpierw wybierzesz kategorie, która cię interesuje, a następnie zawęzisz to filtrami np. do rozmiaru, który nosisz.

Drzewo kategorii

Odpowiednia kategoryzacja w e-sklepie

Drzewo kategorii w sklepie internetowym czyli odpowiednia kategoryzacja produktów, a także jej przemyślenie powinno być jednym z pierwszych i kluczowych obszarów tworzenia solidnych fundamentów dla e-sklepu. Element ten wpływa na kilka kluczowych obszarów przede wszystkim możliwość intuicyjnego poruszania się pomiędzy kategoriami czyli prostą nawigacją przez klienta bez potrzeby domyślania gdzie dany produkt może się znajdować, ujednolicenie tego elementu może być dużą korzyścią dla naszego klienta i przyszłą zachętą do zakupów. Aby stworzyć drzewo kategorii dla naszego e-sklepu możemy przykładowo wykorzystać Excela lub programy do mapy myśli, które mogą być tutaj bardzo pomocne.

Kategoryzacja na przykładzie zakładki „Telewizory” w RTV Euro AGD

Warto więc bardzo dokładnie przemyśleć i zrozumieć specyfikę naszego klienta czyli jakimi kategoriami on/ona myśli? Zupełnie inne zachowania będą w przypadku kobiety, a inne u mężczyzny. Można się tutaj wspierać konkurencyjnymi sklepami jak to mają rozwiązane, ale odradzam kopiować wszystko 1 do 1 tylko znaleźć własny sposób na wyróżnienie się w tym obszarze. Jest to z pewnością praca koncepcyjna w oparciu o znajomość specyfiki naszej branży i tego kim jest nasz klient czyli buyer persona i określenie różnych jego profili przykładowo. Kobieta w wieku 30-35, dobrze zarabiająca z dużego miasta, stanu wolnego, która interesuje się nową technologią (nie tylko Panowie lubią technologiczne nowinki gadżety :P).

Analiza kategorii pod kątem SEO

Warto pamiętać tworząc drzewo kategorii dla nowego sklepu internetowego o analizie potencjału pod kątem SEO, a więc tworząc drzewo kategorii i poszczególnych podkategorii analizuj także potencjał słów kluczowych pod którymi chcesz, aby wybrana kategoria występowała. Przykładowo uruchamiamy sklep internetowy z ubraniami dla dzieci. Planujemy stworzyć kategorię „sukienki”, a więc warto by było przeanalizować jak duży potencjał ma ta fraza? Jak widać na poniższym przykładzie średnia ilość wyszukań miesięcznie to 246 000. Naszym celem nie jest jednak konkurowanie na tak ogólną kategorię, bo oferujemy ubrania dla dzieci.

Średnia ilość wyszukań w Google dla frazy „sukienki”

A więc sprawdzamy frazę, która jest znacznie bardziej skierowana do naszej grupy docelowej czyli „sukienki dla dzieci”. Tutaj otrzymujemy 14 800 wyszukań dla tego zapytania, pojawiają się także wyniki jak sukienki do chrztu, sukienki dla dziewczynek na wesele czy sukienki na komunię. Może być to dla nas dodatkowa i bardzo istotna informacja jakie podkategorie do głównej kategorii sukienki warto by u siebie rozważyć. Oczywiście to pokazuje nam potencjał tego jak nazwać kategorie, bo optymalizacja on-site pod kątem SEO to już zupełnie inna bajka, gdzie koncentrujemy się tutaj wyłącznie na kategoriach i ich potencjale.

Najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe dla frazy sukienki dla dziewczynek

Jeśli zależy nam na odpowiedniej optymalizacji kategorii w sklepie internetowym pod kątem korzyści dla klienta, ale także odpowiedniej widoczności w Google warto się do tego bardzo mocno przyłożyć, bo korzyści długofalowo mogą być bardzo wysokie.


Filtry produktowe

Bardzo istotny element, który również stanowi uzupełnienie drzewa kategorii. Warto pamiętać, że filtry produktowe tradycyjne są przypisane do poszczególnych kategorii lub podkategorii w sklepie online. Odpowiednie zaplanowanie filtrów produktowych lepiej od twojej konkurencji może stanowić element znacznej przewagi, poza możliwością zawężenia produktów do tych, które nas interesują najbardziej. Przykładowo w sklepie internetowym Zalando wybieramy kategorię kobiety, a następnie obuwie i zawężamy ją filtrami pod kątem rozmiaru, koloru i marki, która nas interesuje w naszym przypadku Lacoste. Otrzymujemy takie wyniki jak poniżej.

Konstrukcja i optymalizacja filtrów produktowych pod SEO na przykładzie Zalando

To na co warto zwrócić uwagę to wykorzystanie filtrów nie tylko po to, aby ułatwić klientowi wybór produktu, którego klient szuka, choć jest to oczywiście bardzo istotne. Drugim ważnym elementem jest wykorzystanie filtrów pod kątem jeszcze lepszej optymalizacji SEO. Czyli tworząc tego rodzaju warianty może tworzyć bardzo wiele kombinacji, które tworzą dedykowany URL i stronę zawierającą kolor, rozmiar, markę. W naszym przypadku otrzymujemy URL, który zawiera markę Lacoste, kolor szary i rozmiar 40. Jeśli dodatkowo zoptymalizujemy pod SEO pozostałe elementu czyli tytuły, opisy czy grafiki możemy dzięki temu prostemu zabiegowi generować ekstra wartościowy ruch na stronę. Bo akurat ktoś wpisze w Google „szare buty Lacoste”.


Wyszukiwarka produktów

Wyszukiwarka produktów to kluczowy element w sklepach internetowych zwłaszcza w takich, które oferuje się zróżnicowany asortyment tzw. multistore lub sklepy multibrandowe, a więc posiadają w swojej ofercie produkt standaryzowany czyli taki, który ma stałą i konkretną nazwą pod jaką od dawna występuje i jest kojarzony np. Pepsi, Snickers, Heineken, Colgate, Apap i wiele innych. Dotyczy to w szczególności takich branż jak spożywcza, drogeryjna lub apteki internetowe, ale także wielu innych, gdzie tego rodzaju standaryzacja występuje.

Wyszukiwarka produktów w RTV Euro AGD na przykładzie wyszukiwania – Samsung Galaxy

Wdrażając sklep internetowy warto dokładnie sprawdzić jakie rozwiązanie sprawdzi się najlepiej pod kątem oprogramowania z którego korzystasz. Jeśli będzie to rozwiązanie typu SaaS takie jak np. Shoper, Shoplo czy Iai-shop sprawdź dokładnie co najlepszego można u nich wykorzystać, aby maksymalnie usprawnić możliwość wyszukiwania produktów w Twoim e-sklepie. Jeśli będzie to Magento lub Prestashop sprawdź czy jest plugin np. Elastic Search, który być może spełni twoje oczekiwania lub skorzystaj z dostępnych dedykowanych rozwiązań jak np.  Algolia czy DooFinder. Każdy z nich powinien mieć mechanizmy machine learning, które potrafią się uczyć zachowań naszych klientów i podpowiadać odpowiednie dla nich produkty. Pamiętaj, aby dokładnie przetestować to rozwiązanie wcześniej np. w sklepach, które z niego korzystają no i oczywiście testować, testować i jeszcze raz testować u siebie, bo mnóstwo pieniędzy można tutaj stracić.


Jakie jest twoje USP?

Znajdź sposób na wyróżnienie się od konkurencji!

Klient wchodzący na sklep z dowolnego miejsca czy to strony głównej, listy produktów czy karty produktu musi o tym wiedzieć i mieć to odpowiednio zakomunikowane. Pewnie się zastanawiasz dlaczego o tym piszę w nawiązaniu do etapu projektowania sklepu internetowego? Bo dobra implementacja tego elementu we wczesnej fazie projektowania sklepu może stanowić duży wyróżnik i czytelną przewagę względem konkurencji.

Planując wdrożenie sklepu internetowego zakładam, że już masz jasno określoną strategię marketingową? Czyli wiesz kto jest twoim klientem i w jaki sposób będziesz się z nim komunikował? Kolejnym krokiem jest sposób na wyróżnienie się czyli nasze USP (Unique Selling Proposition) tzw. unikalna propozycja sprzedaży dzięki której wszyscy klienci będą wiedzieli konkretnie czym się wyróżniasz i jesteś lepszy od konkurencji! Może być to np. znacznie szybsza dostawa do klienta względem konkurencji, może być to również znacznie szersza oferta produktowa, darmowe zwroty i reklamacje lub darmowe próbki. To już od twojego pomysłu i mocnych stron, które masz zależy decyzja na co postawisz.

Warto jednak aby, od początku klient wiedział jakie jest twoje „Dlaczego”? Jeśli coś robisz tylko po to, żeby zrobić i się zobaczy jak ci biznes pójdzie to zdecydowanie odradzam taką taktykę.

Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: USP w sklepie internetowym – dlaczego musisz je mieć?


Materiały poruszone w tym artykule


Podsumowanie

Z pewnością nie są to tematy najbardziej sexy dotyczące e-commerce, bo znacznie lepiej i ciekawiej piszę się o marketingu internetowym czy rozwiązaniach zwiększających sprzedaż w sklepie internetowym, natomiast to czym chciałem się z Tobą podzielić w tym artykule jest bardzo istotne z perspektywy budowania mocnych fundamentów Twojego sklepu internetowego na przyszłość.

Jeśli ten element zaniedbasz na samym początku to będzie ci zdecydowanie trudniej poprawiać to w późniejszym czasie (dodatkowe koszty i czas), a dodatkowo wskutek pominięcia tych podstaw możesz mieć wiele rozczarowań, gdy nie będziesz osiągał zamierzonych celów i efektów, nie wspominając o niepotrzebnym stresie, który będzie to dodatkowo generować.

Zobacz także inne wpisy w kategoriach: Platformy e-commerce | Marketing internetowy | Pozycjonowanie sklepu internetowego | UX | Content marketing | Analityka internetowa

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.8 / 5. Liczba głosów 24

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł