Większość sklepów internetowych jest bardzo podobna do siebie jeśli chodzi o układ i strukturę, można by nawet powiedzieć, że poszczególne e-sklepy dzielą często bardzo subtelne różnice. I to właśnie te subtelne zmiany potrafią w końcowym efekcie dać nam bardzo dużą różnicę na naszą korzyść! Takim właśnie istotnym elementem jest USP czyli Unikalna propozycja sprzedaży, którą bardzo wiele sklepów nadal nie posiada i to zarówno dużych jak i małych. Zdecydowanie jednak warto to mieć u siebie! “Znajdźcie swój unikalny sposób na wyróżnienie się na rynku w prosty sposób”. Nasuwa ci się zapewne od razu pytanie “Ale jak to zrobić?”.  Zapraszam więc do lektury, bo sposób na to jest bardzo prosty 😉 

 

Czym jest USP?

USP (z ang. Unique Selling Proposition) oznacza w skrócie “unikalną propozycję sprzedaży”. USP pozwala wyróżnić ofertę lub produkt na tle konkurencji. Kluczowe dla klienta, który nas poznaje to poznać przewagi i korzyści jakie oferujemy względem konkurencji dlatego tak ważne jest odpowiednia ekspozycja tego, aby klient od razu zwrócił na to uwagę. Dobrym rozwiązaniem jest na przykład belka korzyści umieszczana najczęściej w topie strony lub często także pod sliderem. Poniżej pokażę ci kilka przykładów takiego dedykowanego USP dla strony głównej czy karty produktu.

 

Gdzie warto umieścić USP i na co zwrócić uwagę?

1. USP na stronie głównej i innych podstronach

Warto abyś od początku postawił na wyraźne USP, które będziesz jasno i na każdym kroku mógł komunikować Twojemu klientowi. O USP pisałem już w wielu moich artykułach, ale będę powtarzał to w kółko jak mantrę. Dlaczego? Bo jest to element solidnie zaniedbywany przez absolutną większość sklepów internetowych zarówno dużych jak i małych. USP – jest to w skrócie Twoja unikalna propozycja sprzedaży czyli jasne pokazanie klientowi dlaczego to właśnie u ciebie powinien kupić, a nie u konkurencji? A więc co masz takiego wartościowego do zaoferowania, abym ja jako klient wybrał właśnie ciebie?

Oto przykładowe propozycje takiego USP:
  • Darmowa dostawa lub zwrot
  • Zwrot w ciągu 100 dni
  • Dostawa w ciągu 24h
  • Rabat na pierwsze zakupy

To co jest bardzo ważne to komunikacja i umieszczenie twojego USP w czytelnym miejscu. Najlepiej, aby było ono umieszczone na samej górze strony tak, aby pojawiało się na wszystkich innych stronach, ewentualnie nieco niżej, ale zawsze tak, aby było widoczne w pierwszym widoku po wejściu na wybraną stronę Twojego sklepu internetowego.


Przykłady zastosowania USP w różnych sklepach internetowych:

Venezia.pl – jest to jedna z sieci odzieżowych, której niestety sam sklep internetowy jest bardzo przeciętny, ale ktoś jednak pamiętał o tym, aby USP na stronie umieścić czyli “Wysyłka i zwrot GRATIS” i chwała mu za to 🙂 Chodź trochę zostało to upchane na siłę 😛 O estetyce nie będę dyskutował, ale sklep od strony UX jest po prostu słaby.  Dlaczego wziąłem akurat ten przykład pomimo słabego e-sklepu? Właśnie ta kluczowa informacja spowodował, że moja druga połówka nie miała obaw, aby zrobić mi prezent urodzinowy i zamówić torbę/aktówkę do pracy, która ostatecznie mi się spodobała i ją kupiłem. Czytelna informacja o zwrocie i o tym, że nie poniosę dodatkowych kosztów w przypadku, gdy torba mi się nie spodoba była dla niej kluczowa przy zakupie. Bez tej informacji nie podjęła by decyzji o ostatecznym zakupie w tym e-sklepie. Chcę ci pokazać na takim przykładzie, że komunikacja elementów USP potrafi mieć kluczowe znaczenie w decyzji zakupowej.

USP na stronie głównej w Venezia.pl


Answear.com – jeden z największych odzieżowych sklepów internetowych w Polsce. Tutaj mamy przykład bardzo czytelnego USP w formie belki korzyści w topie strony – białe litery na czarnym tle. Gdzie wymienione zostały konkretne przewagi konkurencyjne tego e-sklepu:

  • Darmowa dostawa i zwrot
  • Wysyłka w 24h
  • 50 zł na pierwsze zakupy.

Off topic: Answear.com niestety bardzo mocno przegapił moment w którym Zalando postawiło na darmową dostawę i zwrot co w konsekwencji bardzo mocno osłabiło tą markę i wyraźnie straciło dotychczasową pozycję lidera.


Decathlon.pl – sklep internetowy należący do jednej z największych sieci sportowych w Polsce, która również na stronie głównej bardzo wyraźnie komunikuje swoje przewagi takie jak:

  • Darmowa Dostawa
  • Darmowy zwrot w sklepie i w paczkomatach
  • Klienci nas kochają czyli potwierdzenie i pokazanie, że klienci nas lubią.

W przeciwieństwie do poprzednich przykładów swoje przewagi Decathlon komunikuje pod sliderem, a nie w topie. Nadal jest to zgodne z moim podstawowym kryterium czyli jeśli jest widoczne w pierwszym widoku po wejściu na stronę bez potrzeby dodatkowego scrollowania to właśnie o to w tym chodzi.

USP na stronie głównej w decathlon.pl

eapteka.pl – kolejny przykład dotyczy apteki internetowej gdzie komunikowana jest:

  • darmowa dostawa już od 199,99 zł
  • dostawa w 24h
  • bezpieczne zakupy.

Podobnie jak w dwóch pierwszych przykładach USP zostało umieszczone w topie strony. 

USP na stronie głównej w eapteka.pl


2. USP na karcie produktu

Element USP, który jest znacznie rzadziej wykorzystywany przez sklepy internetowe, a szkoda, bo z mojej perspektywy ma bardzo duży potencjał. Absolutna większość ruchu i kluczowe decyzje zakupowe przez klienta są podejmowanie właśnie na karcie produktu. Jest to bezpośrednie przełożenie zakupu w sklepie stacjonarnym, gdy klient już ma nasz produkt w ręku. Warto więc przekonać klienta właśnie tutaj, że to właśnie u nas warto kupić, a nie u konkurencji.

garneczki.pl – jest to przykład dobrze przemyślanego sklepu internetowego. Czytelne USP na karcie produktu komunikujące potencjalnemu klientowi konkretne korzyści z zakupu właśnie u nich:

  • 30 dni na zwrot produktów
  • Dostawa gratis od 299 zł
  • 2 lata gwarancji na wszystko

USP na karcie produktu w Garneczki.pl


euro.com.pl – kolejny przykład to jeden z największych polskich sklepów internetowych, który oferuje elektronikę czyli RTV Euro AGD. Same USP  jest może lekko naciągane, bo komunikuje wyłącznie darmową dostawę nic ponadto, ale występuje na karcie produktu. Więc RTV EURO AGD komunikuje tutaj dla potencjalnego klienta swoją przewagę jaką jest darmowa dostawa.

USP na karcie produktu w RTV Euro Agd

 


eapteka.pl – jest to apteka internetowa w której stworzono dedykowane USP dla karty produktu w którym apteka komunikuje takie elementy swojej przewagi jak:

  • Dostawę w 24h
  • Dostawa jest Gratis już od 199,99 zł.

Swoją drogą testowałem i zdecydowanie najszybsza dostawa ze wszystkich sklepów internetowych w jakich miałem okazję kupować, więc nie ściemniają! Jeśli złożycie zamówienie do godz. 15:00 w dzień roboczy jest wysyłane tego samego dnia, a samą dostawę masz już następnego dnia. I to mnie przekonuje bez dwóch zdań!

USP na karcie produktu w eapteka.pl


Podsumowanie

Przygotowując ten artykuł okazało się, że zdecydowanie trudniej było mi znaleźć na polskim rynku sklep internetowy, który posiada jakiekolwiek USP. Na każde 10 sklepów internetowych, które sprawdziłem zaledwie jeden posiadał elementy dedykowanego USP. 10% to wartość naprawdę daleka do ideału. To tylko pokazuje jak jeszcze wiele w polskim e-commerce można poprawić. Dla jasności to nie dotyczy tylko polskiego rynku, można znaleźć także mnóstwo sklepów internetowych z najbardziej rozwiniętych rynków na świecie takich jak USA, Chiny czy Wielka Brytania.

Zdecydowanie zachęcam cię do wdrożenia tego elementu w Twoim sklepie internetowym, a jeśli dopiero zaczynasz to pamiętaj bezwzględnie, że tworząc makietę sklepu internetowego nie zapomnij zawrzeć tego elementu w projekcie.

Zobacz także inne wpisy w kategoriach: Platformy e-commerce | Marketing internetowy | Pozycjonowanie sklepu internetowego | UX | Content marketing | Analityka internetowa

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.7 / 5. Liczba głosów 27

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł