SEO to jeden z ważniejszych obszarów pozyskiwania ruchu dla większości sklepów internetowych. Dlatego tak istotną kwestią jest wybór odpowiedniej agencji SEO dla twojego e-commerce, która wesprze twój biznes i pomoże faktycznie poprawić widoczność w wyszukiwarce Google, a co za tym idzie zwiększyć twoją sprzedaż w sklepie internetowym. Dlatego przygotowałem artykuł, który pokaże ci jak wybrać agencję SEO dla sklepu internetowego.

W projektach, które mam okazję realizować dla moich klientów sprzedaż generowana z wyszukiwarki Google stanowi często wciąż największy procent ze wszystkich kanałów, podejrzewam, że możesz mieć podobnie 😉 Oczywiście to będzie też w dużej mierze zależeć od branży, w której działasz.

Jeśli przykładowo działasz w fashion to nacisk na SEO może być znikomy, choć nawet tutaj uważam, że jest to duży potencjał do zagospodarowania, jeśli jest to mądrze robione, co widzę później po efektach wzrostu widoczności ruchu i sprzedaży u moich klientów z tej branży.

Dlatego jestem wciąż jej wielkim fanem i to pomimo dużych zmian i aktualizacji algorytmów Google, które mają miejsce, jak również coraz większej ilości reklam Google Ads, które obniżają udział przychodów z SEO. 

90% agencji SEO nie pomaga klientom w realnym rozwoju sklepów internetowych!

Niestety na bazie moich doświadczeń i współpracy z co najmniej 25 agencjami SEO przez ostatnie 16 lat nie wygląda to najlepiej na rynku. Z mojej perspektywy zaledwie 10% agencji SEO wykonuje skuteczną dobrą robotę dla swoich klientów.

Gdzie ilość kwiatków, jakie przerabiałem z klientami lub gdy pracowałem w korporacjach jest zatrważająca. Stąd właśnie napisałem ten artykuł, aby pomóc ci uniknąć wielu błędów, które sam popełniłem, ale także moi klienci, którzy wydawali budżety idące od kilku do kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie bez większych efektów.

Jak wybrać agencję SEO dla sklepu internetowego?

Od czego zacząć wybór agencji SEO?

Duże zmiany, które wprowadziło Google zwłaszcza w 2018 roku dotyczyły przede wszystkim dwóch kluczowych aktualizacji wynikających z tzw. Medic Update czyli YMYL (Your Money Your Life), a także E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness).

Nie będę tych zagadnień tutaj bardziej rozwijał, więcej na ten temat przeczytasz w tym artykule Czy nadal warto inwestować w SEO w e-commerce? 

Warto także dodać, że początkiem tego roku miał miejsce kolejny duży update w wyszukiwarce Google, który namieszał w wynikach wyszukiwania.

Natomiast to, co jest najważniejsze to do realizacji tego celu trzeba podejść z głową, czyli mieć konkretny i długofalowy plan, który jest oparty o wizję i cel co chcesz osiągnąć i po co to robisz? A którą następnie konsekwentnie będziesz realizować krok po kroku.

Dlatego tak ważne na etapie rozmów z poszczególnymi agencjami będzie sposób, w jaki do tej współpracy podchodzą.

Nie daj się nabrać na sztuczki agencji SEO!

Przykładowo nie daj się nabrać na agencję SEO, które gwarantują wam, że będziecie mieć 1000 fraz w TOP 10 w ciągu miesiąca od rozpoczęcia współpracy, bo to jest często bardzo łatwe do osiągnięcia (zwłaszcza jak już macie solidne zaplecze i bazę). Będą to najczęściej frazy totalnie bezużyteczne, z których nic nie będzie wynikać.

Do tej pory pamiętam jeden z ciekawych raportów SEO klienta w którym było napisane – pozyskaliśmy bardzo wartościowy link! Co to był za link diabli wie, ale przecież był bardzo wartościowy. Akurat ta agencja robi niezłą robotę, ale sygnalizuję to jako przykład, jaki może mieć miejsce.

Warto więc na to zwrócić uwagę, bo agencje SEO zwłaszcza te słabe, które nie patrzą na długofalową współpracę i budowanie relacji z klientem wykorzystują do maksimum brak wiedzy u klienta, aby tylko szybko zarobić i tyle!


Jak wybrać skutecznie agencję SEO?

Poznaj perspektywę agencji SEO, którą chcesz wybrać dla twojego sklepu internetowego

Wybierając agencję SEO zwróć na to szczególną uwagę. Od tego bym bezwzględnie zaczął, czyli zadałbym proste pytanie:

Jaką strategię budowania widoczności macie Państwo dla mojej firmy krok po kroku?

  • biorąc pod uwagę specyfikę mojej branży
  • aktualną fazę rozwoju projektu – etap na którym się aktualnie znajduje
  • biorąc pod uwagę dotychczasowe moje aktywności SEO
  • Od czego Państwo by zaczęli budowanie widoczności w Google? Na czym się skoncentrowali w szczególności? Czy będą to produkty, a może kategorie?
  • Na jakich produktach lub kategoriach pod kątem budowania widoczności powinniśmy się szczególnie skupić? 
  • Co w moim projekcie nie działa, a co działa? Co warto poprawić?
  • W jaki sposób osiągniemy zamierzone wyniki?

Czyli w skrócie poznaj konkretną wizję i strategią jak wspólnie z agencją osiągniemy zamierzone cele? 

Dzięki temu już na wstępnym etapie ofertowania i rozmów z agencją będziesz miał świadomość jak dana agencja podchodzi do działania i współpracy.

Taka drobna dygresja z ostatniego miesiąca przy jednym z realizowanych przeze mnie projektów zaprosiłem na rozmowę rekrutacyjną specjalistów SEO z kilku letnim doświadczeniem (średnio 8 lat) jakież było moje zaskoczenie, gdy na poziomie dość prostego testu, oczywiście moim zdaniem (sam bym sobie z nim poradził w 95%), który każdy SEO-owiec powinien zrobić bez większych problemów okazało się, że nie jest tak kolorowo jakby się mogło wydawać.

Dodam, że jeden z nich pracował przez kilka lat przy jednym z największych projektów e-commerce w swojej branży, co jest trochę smutne z mojej perspektywy 🙁 Oczywiście jest także wielu świetnych specjalistów i tego nie kwestionuję, ale byłem tym przyznam mocno zaskoczony.

Dziękuje tutaj Krystian za Twoją pomoc we wsparciu tej rekrutacji pomimo zakończonej pomiędzy nami współpracy 😉

Audyt SEO dla sklepu internetowego

Każda z agencji przed rozpoczęciem docelowej współpracy zaczyna od zrobienia audytu SEO, w którym weryfikuje i sprawdza aktualny poziom optymalizacji sklepu internetowego pod kątem on-site i off-site.

Oczywiście nie każdy ma budżet na to, aby wybrać sobie trzy agencje SEO, które taki audyt dla ciebie przeprowadzą i na podstawie jego jakości i wniosków będziesz podejmował decyzję, dlatego tak ważne z mojej perspektywy jest poznanie punktu widzenia agencji.

Oczywiście niektóre agencje SEO oferują audyt SEO już w cenie współpracy, więc warto o tym wiedzieć i porozmawiać jak to w danej agencji SEO wygląda?

Więcej na temat audytu SEO w e-commerce przeczytasz tutaj: Audyt SEO sklepu internetowego – co musi zawierać?


Stwórz konkretny plan i wizję działania pod SEO!

Jestem wielkim zwolennikiem planowania swoich działań długofalowo co pewnie na blogu mogłeś już dostrzec, nie od parady mi się wzięła ta produktywność 😛

Podobnie jest również z realizacją strategii zwiększania widoczności w Google. Jeśli nie masz wiedzy w tym zakresie dobra agencja SEO z pewnością ci tutaj pomoże.

Samo poznanie pomysłu i planu wybranej agencji może ci bardzo wiele powiedzieć na temat tego, jak dana firma podchodzi do swojej pracy i działania.

Strategia content marketingowa

Do tej pory o niej szczegółowo nie wspominałem, gdzie z mojej perspektywy strategia content marketingowa jest najczęściej punktem wyjścia do całości strategii budowania naszej widoczności w Google czyli mądrego połączenia SEO i Content Marketingu.

Warto więc na początek wiedzieć nieco więcej na temat tego kim jest nasz klient i zdecydowanie lepiej go poznać, aby później lepiej do niego dotrzeć. Często wydaje nam się, że dobrze znamy naszego klienta, a w praktyce okazuje się, że jest inaczej.

Moim zdaniem kończą się czasy gdzie działania content marketingowe w bardzo wielu sklepach internetowych były nastawione na sam sztuczny efekt SEO, czyli tworzone teksty czy to na sklepie, czy na dedykowanym do tego blogu były i są stricte tworzone pod tym kątem, gdzie wartość merytoryczna często była znikoma, by nie powiedzieć słaba.

Ważne jest, aby agencja SEO, z którą zamierzacie współpracować miała własny zespół contentowy, który będzie tworzył treści lub je edytował (nie ma tutaj znaczenia czy tworzą je wewnętrznie, czy zewnętrznie – najczęściej agencje stosują tutaj outsourcing) zgodnie ze strategią oczywiście nie jest to żaden wymóg.

Przy dobrym outsourcingu da się to pogodzić, ale z doświadczenia wiem, że poziom współpracy i komunikacji w ramach jednej agencji zespołu Content Marketingu i SEO jest na zdecydowanie wyższym poziomie co później przekłada się na znacznie lepsze efekty i wyniki. Efekt synergii tutaj działa!


Określ konkretne cele (KPI) do osiągnięcia z agencją SEO

W swoim planie stwórz konkretne mierniki efektywności działań agencji na podstawie których będziesz ją oceniał tzw. KPI (ang. Key Performance Indicator).

Sorry, za ten korpo slang, ale ten termin już się bardzo mocno przyjął już chyba wszędzie 😀 Określenie konkretnych celów wyjaśnia i klaruję sytuację dla obu stron ciebie jako klienta i agencji, która wie jakie są cele i co musi osiągnąć, a także za co może być dodatkowo premiowana.

Oto przykładowe KPI jakie możesz sobie określić:

  • liczba unikalnych użytkowników – nawiązując współpracę z agencją w ramach umowy określamy sobie konkretne wartości wzrostu ruchu z miesiąca na miesiąc czyli przykładowo zaczynamy w maju, gdzie miesiąc po miesiącu określamy konkretne wartości o ile będzie rósł nam ruch z miesiąca na miesiąc. Oczywiście wszystko zależy od etapu rozwoju Twojego sklepu internetowego, w pewnych przypadkach jest zdecydowanie łatwiej estymować w innych zdecydowanie trudniej i warto o tym pamiętać, zwłaszcza przy aktualnych zmianach w Google (rozumiem tutaj agencję SEO i ich ostrożność). Natomiast sam nie patrzę na chwilowe zawirowania tylko finalny efekt współpracy.
  • przychody generowane z ruchu organicznego (wyszukiwarka Google) – moim zdaniem po to właśnie inwestujemy w ten kanał, aby na końcu rosły nasze przychody i to jest u mnie kluczowa zasada! W końcu to jest branża e-commerce, a nie walka portali typu onet i wp o prym w liczbie unikalnych użytkowników w ramach grupy medialnej.
  • % wzrost udziału przychodów z organica na tle innych kanałów –  ważnym miernikiem jest dla mnie czy środki, które inwestujemy w SEO i Content przekładają się na całościowy wzrost procentowy udziału tego kanału w całości sprzedaży. Czyli zakładając, że na początku mamy 10% sprzedaży z Google, określamy sobie, że w ramach współpracy z agencją w przeciągu 12 miesięcy chcemy osiągnąć wartość na poziomie 35% udziału w przychodach
  • zwrot z inwestycji (ROI) – kolejny bardzo istotny czynnik, który może być elementem na podstawie, którego będziemy określać efektywność współpracy z agencją. W toku współpracy udział % środków, które ponosimy vs. przychód generowany z ruchu organicznego powinien systematycznie spadać. Przykładowo inwestujemy kwotę 10 tys. zł miesięcznie w SEO i Content, gdzie do tej pory nasz przychód z organica wynosił 20000 zł. Po trzech miesiącach współpracy ten przychód wzrósł do 40000 zł miesięcznie, a po 12 miesiącach do 180000 zł miesięcznie. Jak więc widać udział środków jakie inwestujemy procentowo znacząco nam spada. Po 12 miesiącach wartość ta wynosi 5,5%, gdzie po 3 miesiącach było to aż 22%.

Takich konkretnych KPI możesz określić zdecydowanie więcej, podzieliłem się z tobą tymi, które są dla mnie szczególnie ważne.


Dobrą agencję SEO warto docenić!

Jestem zwolennikiem strategii w której za szczególnie dobrze wykonaną pracę należy się premia dla zespołu, która nad naszym projektem pracuje.

Dlatego zawierając umowy o współpracy w osobnym załączniku zawierającym określone KPI do realizacji jestem otwarty na umieszczenie premii za osiągnięcie szczególnie zadowalających efektów wychodzących poza ustaloną normę, gdzie umawiamy się na konkretny efekt. Jest to dodatkowa premia poza ustalonym standardowym wynagrodzeniem.

Co, jeśli agencja nie zgadza się na dodanie do umowy osiągnięcia konkretnych celów w perspektywie czasu (KPI)?

Powiem wprost dziękuje takiej agencji na etapie rozmów za współpracę, może brutalne, ale prawdziwe. Nie będę podpisywał umowy w ciemno, w której inwestuje konkretne środki swoje lub klienta bez jakiejkolwiek gwarancji sukcesu i końcowego efektu.

Wiele agencji SEO (zwłaszcza tych słabych!) nadal funkcjonuje w modelu Drogi Panie/Pani zapłać nam, a efekty przecież będą. Mnie taki model nie interesuje!

Rozumiem także perspektywę agencji SEO i ich ryzyka, gdzie mam świadomość zawirowań, które mogą wystąpić wskutek aktualizacji Google i biorę to pod uwagę, ale na końcu liczy się konkretny efekt.

Nie oczekuję, że po miesiącu czy dwóch będzie efekt WOW, bo rozumiem specyfikę tej branży. Natomiast okres 12 miesięcy jest już takim czasem w którym możemy już rzetelne ocenić skuteczność danej agencji i te kroki milowe możemy sobie spokojnie wspólnie określić.

Zdefiniuj jaki budżet przeznaczysz na SEO!

Decydując się na współpracę z wybraną agencją określ konkretnie jak będzie wyglądał budżet SEO na wszelkie działania i ile czasu będzie na niego poświęcane?

Na ten obszar składa się przede wszystkim optymalizacja on-site i off-site. Zapytaj wprost agencję SEO, jaką ci strategię rekomenduje, czyli jaki będzie rozkład prac w oparciu o etap, na którym aktualnie się znajdujesz.

Optymalizacja on-site (działania na stronie)

Jest to optymalizacja samej strony internetowej czyli wszelkie działania prowadzone wewnętrznie na stronie, które będą wpływały na poprawę widoczności twojej strony w Google i dotyczy między innymi takich elementów jak:

  • optymalizacja metatagów i nagłówków
  • optymalizacja grafik
  • responsywność (ang. Responsive Web Design), czyli dostosowanie do urządzeń mobilnych (komórka, tablet)
  • szybkości strony
  • przyjazne adresy URL
  • linkowania wewnętrznego
  • dostępność dla robota Google (sitemapy i robot.txt)
  • Dobra struktura strony

Oczywiście jest tych elementów zdecydowanie więcej, wymieniłem tylko kilka istotniejszych. Określ tutaj budżet jaki będzie na ten cel wydatkowany i jakie zadania w ramach tego agencja będzie konkretnie realizowała.

Off-site, czyli inaczej link building (działania poza stroną)

Jest to obszar, w którym celem agencji jest podniesienie wiarygodności i mocy sklepu internetowego dla naszej domeny poprzez kierowanie wartościowych linków ze stron zewnętrznych o wysokiej reputacji bezpośrednio do naszej strony.

Przykładowo, jeśli będziemy w stanie pozyskać stały link na stronie Onetu to może być to dla nas bardzo pozytywne pod kątem zwiększania wiarygodności naszej strony 🙂

Ważne jest tutaj zachować balans pod kątem specyfiki dla danej branży.

  • Linkowanie zewnętrzne, czyli linki prowadzące do witryny (zaplecza, artykuły sponsorowane, media społecznościowe, blogi, serwisy) – ważne, aby to były wartościowe strony powiązane z naszą tematyką.
  • Zaufanie do domeny – może być powiązane z wiekiem, historią domeny, sygnałami z mediów społecznościowych)

Dodam, że nie ma czegoś takiego jak strategia idealna, czyli przykładowo budżet podzielimy 50/50 i tyle. Wszystko zależy od specyfiki branży, konkurencji, etapu, na którym się znajdujemy. Optymalna strategia to taka, w której nasze działania będą się zmieniać na bieżąco wraz z rozwojem strony, jej aktualną sytuacją w wyszukiwarce, a także zmianami w algorytmach Google.


Szukasz sprawdzonego agencji SEO dla sklepu internetowego?

Jeśli twoja dotychczasowa współpraca z agencjami SEO to pasmo frustracji, niepowodzeń i brak jakichkolwiek efektów, a może dopiero szukasz sprawdzonej agencji SEO do współpracy dla e-commerce?

Napisz do mnie na maila: [email protected], a zrobię ci bezpośrednie intro do takich, z którymi współpracuje od dłuższego czasu, gdzie dowożą bardzo dobre wyniki dla moich klientów. Dodatkowo jestem przekonany, że potraktują cię zupełnie inaczej niż klienta z ulicy. Wybacz, jeśli odpiszę z większym opóźnieniem, ale dość dużo pracuje!

P.S Nie ukrywam, że bardzo irytuje mnie jakość świadczonych usług przez większość agenci SEO, dlatego uznałem, że chociaż tak mogę ci pomóc.


Podsumowanie

Jak sam widzisz obszarów i elementów na które trzeba zwrócić uwagę wybierając agencję SEO do współpracy jest trochę, zachęcam cię do tego, abyś dokładnie określił jakie są twoje długofalowe cele i następnie skonfrontuj to ze strategią i pomysłem agencji.

Bardzo ważnym elementem efektywnej współpracy jest zrozumienie. Jeśli Twój pomysł nie będzie zbieżny z celami agencji to trudno wam będzie osiągnąć zamierzone cele i zadowolenie ze współpracy, dlatego tak ważna jest komunikacja swoich potrzeb i oczekiwań, które na końcu przełożą się na tym, co jest dla ciebie kluczowe, czyli wzroście twoich przychodów.

Dzięki czemu ty będziesz zadowolony z efektów, a agencja ze wzrostu przychodów za realizację dodatkowych premii i być może większych inwestycji w SEO, a także w Content, z czego z pewnością na końcu będą zadowolone obie strony 🙂 Bo zdecydowanie warto inwestować w efektywną współpracę z dobrym partnerem!

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.7 / 5. Liczba głosów 52

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł