Logistyka e-commerce z pewnością nie jest tematem najbardziej trendy i sexy. Dostępność towaru, zarządzanie asortymentem, automatyzacja procesów, czy szybkość dostawy to nie są najpopularniejsze terminy w e-commerce. Jednak to właśnie logistyka w sklepie internetowym jest jego sercem, która decyduje o jego długofalowym rozwoju, a bez dobrej logistyki nie wiele będziesz mógł osiągnąć.

Element ten w znacznym stopniu decyduje także o całości doświadczeń twojego klienta z daną marką – Customer Experience (CX) czyli ostatnim punktem styku klienta z nami – odbiorem paczki od kuriera. Odbiór klienta będzie oparty właśnie o to doświadczenie czyli czy kurier był dla ciebie miły i uprzejmy, czy szybkość dostawy była na odpowiednim poziomie, jakość opakowania, forma zabezpieczenia była zgodna z oczekiwaniami klienta, znaczenie ma nawet to czy łatwo można rozpakować paczkę czy nie. Znam duże sklepy internetowe w których otwarcie paczki i rozpakowanie poszczególnych produktów jest utrudnione w imię lepszego zabezpieczenia co skutkuje tym, że mamy dużo śmieci w mieszkaniu i niepotrzebnie tracimy dodatkowy czas na ich rozpakowanie. Nie jest to z pewnością pozytywny Customer Experience.

Decydując się na wybór modelu logistyki e-commerce mamy dwie alternatywy. Możemy wybrać wariant z magazynem własnym lub skorzystamy ze wsparcia wyspecjalizowanych do tego firm outsourcingowych pod logistykę sklepu internetowego.

 

1. Do wyboru mamy dwa warianty logistyki sklepu internetowego:

Magazyn własny

  1. ZALETY
    1. Bezpośrednia i pełna kontrola – kluczowa przewaga przy posiadaniu własnego magazynu to przede wszystkim bezpośredni nadzór nad całością procesów logistyki e-commerce. Możliwość zareagowania przez ciebie natychmiast na pojawiające się problemy.
    2. Doświadczenie – jeśli posiadasz doświadczenie w organizacji logistyki w sklepie internetowym to takie rozwiązanie ma znacznie większy sens i uzasadnienie. Pozwala to układać procesy indywidualnie pod swój projekt.
    3. Rodzaj branży – są branże w których cały model logistyki musi być bardzo mocno zindywidualizowany pod dany projekt i jedyną możliwością jest posiadać własny magazyn. W takiej sytuacji firmy w ramach outsourcingu logistyki e-commerce wam nie pomogą, bo są dostosowane pod określone rodzaje projektów (ubrania, kosmetyki, zabawki).
  2. WADY
    1.  Stałe comiesięczne koszty – do wad z pewnością będą należały stałe koszty już od początku prowadzenia sklepu online – za wynajem magazynu trzeba co miesiąc płacić, dodatkowo musisz zatrudnić ludzi jeśli sam się tym nie będziesz zajmował, którzy będą obsługiwali magazyn i wszelkie procesy bez względu na skalę twojego e-biznesu – wysyłka zamówień, przyjęcie dostaw, zwroty i reklamacje itd. Przy początkowej fazie rozwoju projektu dla małej firmy wiąże się to z dużymi comiesięcznymi kosztami.
    2. Wysokie koszty na starcie – przy rozwijaniu sklepu internetowego zwłaszcza w początkowej fazie każdy grosz się liczy. Wydanie kilkudziesięciu lub kilkuset tysięcy złotych na starcie często hamuje rozwój biznesu.
    3. Brak doświadczenia – jeśli zaczynamy z własnym sklepem internetowym na początek nie mamy bladego pojęcia jak się za to zabrać. Dotyczy to także bardzo dużych firm z branży retail gdzie adaptacja logistyki tradycyjnej (offline) w tym samym magazynie pod online nie jest często najlepszym rozwiązaniem ze względu na wypracowywane przez lata procesy, które były dostosowane wyłącznie pod offline. Systemy i narzędzia można zmieniać, ale ludzi i podejście nie jest już tak łatwo przestawić na online. Przerabiałem to już na własnej skórze. Ma to sens wyłącznie zakładając, że będzie to dedykowany zespół, który faktycznie jest zaangażowany, a podejście firmy jest jasne, co oznacza, że realnie stawiamy na ten kanał, a nie tylko o tym gadamy czyli jest i wizja i działanie! Dotyczy to takich obszarów jak: Inwestycja w rozwiązania IT, systemy ERP, automatyzację całej logistyki stricte pod e-commerce, a nie tylko jako mały dodatek do offline.
    4. Niższa skalowalność biznesu – w przypadku okresowych wzrostów sprzedaży trudno będzie terminowo obsłużyć klientów, a w przypadku zatrudnienia nowych osób rosną twoje koszty stałe.

Outsourcing logistyki

  1. ZALETY
    1. Koncentracja na głównej działalności biznesowej – dzięki scedowaniu odpowiedzialności na zewnętrznego partnera, mamy możliwość pełnej koncentracji na rozwoju biznesu.
    2. Elastyczność kosztowa – decydując się na ten model nie interesują nas koszty stałe (zwłaszcza jeśli zaczynamy z e-biznesem). Płacimy tylko i wyłącznie za efekt czyli liczbę zrealizowanych zamówień (zamówienia + dodawane do tego inserty), przyjęte dostawy, ilość zajętej przestrzeni magazynowej, itd.
    3. Niższe koszty na starcie – jest to wariant dla tych, którzy nie posiadają własnego zaplecza magazynowego i nie chcą ponosić znacznych kosztów inwestycyjnych (wynajem lub budowa własnego magazynu, zatrudnienie, infrastruktura) albo nie mają na to czasu i chęci.
    4. Doświadczenie i know-how – przewagą tego rozwiązania jest wykorzystanie know-how i posiadanego zaplecza firmy logistycznej, której funkcjonowanie jest oparte o automatyzację logistyki e-commerce (szybkość dostaw, optymalizacja całego procesu od przyjęcia dostawy, po kompletacje i wysyłkę).
    5. Niższe koszty wysyłek i opakowań – bardzo ważnym czynnikiem dla tego modelu jest możliwość podpięcia się pod cały wolumen wysyłek i opakowań realizowany przez daną firmę logistyczną co będzie wpływać na obniżenie kosztów dostaw do klientów. Rozwiązanie to ma swoje zalety, ale także i wady.
    6. Pełna skalowalność biznesu – w przypadku okresowych wzrostów sprzedaży partner zewnętrzny jest w stanie zwiększyć swoje zasoby ludzkie, tak aby terminowo można było obsłużyć realizację zamówień.
  2. WADY
    1. Brak kontroli – kluczową wadą jest brak kontroli nad wszystkimi procesami logistycznymi od A do Z, jesteśmy praktycznie zdani na efektywność firmy, która nas obsługuje i jej stałą kontrolę.
    2. Wolniejszy czas reakcji na problemy lub błędy – w przypadku outsourcingu ograniczona możliwość szybszej reakcji na ewentualne problemy i nieprawidłowości w zakresie realizowanych dostaw, komunikacji z klientami itp.
    3. Rodzaj branży – nie każdy model logistyki pod e-commerce można zastąpić poprzez outsourcing. Są branże w których cały model logistyki musi być bardzo mocno zindywidualizowany pod dany projekt. Dotyczy to w szczególności produktów drobnych, a także artykułów spożywczych o określonych kryteriach magazynowania i wysyłki.

2. Polecane firmy – outsourcing logistyki e-commerce

Kluczowy jest dobór odpowiedniego partnera do współpracy!

Ze względu na skalę i potencjał prowadzonego biznesu firmy podzieliłem na dwie główne kategorie: małe firmy, które dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce, a także średnie i duże firmy, które mają środki i potencjał, aby od razu zaczynać w oparciu o modelu outsourcingu dedykowanego pod określony projekt czyli dedykowany magazyn, zespół i cała infrastruktura z tym związana.

 

Poniżej lista polecanych firm dla małych, średnich i dużych firm. 


LOGISTYKA E-COMMERCE DLA MAŁYCH FIRM

cloudpack e-commerce

omnipack

 

 


LOGISTYKA E-COMMERCE DLA ŚREDNICH I DUŻYCH FIRM

Raben e-commerce

Arvato e-commerce

dtw logistics e-commerce

 

 

 


3. Podsumowanie

Decyzja o wyborze modelu logistyki e-commerce ma istotne by nie powiedzieć fundamentalne znaczenie dla rozwoju twojego e-biznesu. Czynników wpływających na ostateczny wybór czy rozwijać własny magazyn czy skorzystać z outsourcingu logistyki sklepu internetowego jest mnóstwo. Na pewno należy zacząć od przeprowadzenia bardzo dokładnych i rzetelnych analiz opłacalności i rentowności dla każdego z modeli dopasowanych do waszego biznesu takich jak skala zamówień, wielkość i waga paczek, kosztów stałych i zmiennych w zależności od wybranego modelu.

Dla średnich i dużych firm, które posiadają własny magazyn najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie własnej infrastruktury pod warunkiem rozdzielenia procesów logistycznych osobno na sprzedaż stacjonarną i internetową. Dedykowany zespół znający specyfikę branży online jest tutaj kluczowy!

Drugim kluczowym elementem jest wybór partnera jeśli ostatecznie zdecydujemy się na partnera zewnętrznego (outsourcing logistyki). Decyzja ta będzie miała długofalowe skutki i olbrzymi wpływ na rozwój twojego biznesu, dlatego warto poszukać zaufanego i doświadczonego w bojach partnera. Kluczowe będzie skonstruowanie takiego modelu współpracy i zdefiniowanie takich parametrów KPI dla projektu logistyki e-commerce, który będzie korzystny dla ciebie i twoich klientów, a co najważniejsze był rentowny i opłacalny przy osiągnięciu założonej skali biznesu.

Zobacz także inne wpisy w kategoriach: Platformy e-commerce | Marketing internetowy | Pozycjonowanie sklepu internetowego | UX | Content marketing | Analityka internetowa

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.8 / 5. Liczba głosów 22

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł