Planowanie finansowe we własnej firmie to jeden z najważniejszych obszarów rozwoju biznesu. Wyznaczanie celów, kierunków czy sposobów jego osiągania są tego bardzo istotną częścią. Jednym z kluczowych elementów jego prowadzenia jest planowanie i kontrola budżetu czyli twojego planu finansowego, który pokaże ci czarno na białym jakie przychody i koszty będzie generować twój biznes w najbliższych miesiącach i latach. Jest to element na którym poległo bardzo wiele e-biznesów, dlatego zachęcam do przeczytania całego wpisu, gdyż na końcu mam dla ciebie bardzo fajną niespodziankę 😉

Zbyt często, gdy planujemy budżet dla projektu e-commerce o ile w ogóle go planujemy? Podchodzimy do niego w sposób ogólny i zbyt optymistyczny nie patrząc na racjonalne uwarunkowania i przesłanki jakie mamy aktualnie na rynku, nie wspominając o sytuacjach w których w ogóle nawet o nim nie myślimy.

Tworzymy wtedy tzw. “Budżet życzeń” a nie realnych faktów opartych o rzetelne i wiarygodne dane. Dlatego przygotowałem dla ciebie wpis, który przedstawia moje podejście do tworzenia takiego budżetu i sygnalizuje na co warto zwrócić szczególną uwagę. Liczę, że będzie dla ciebie przydatny! 😉

Do czego jest ci potrzebny budżet?

Zawsze wychodzę z założenia, że jeśli czegoś nie zaplanujesz to po prostu planujesz z góry własną porażkę. Nigdy nie będziesz w stanie z góry wszystkiego przewidzieć, ale zdecydowanie możesz uniknąć przykrych niespodzianek i utrzymać firmę w dobrej kondycji, budując solidny i stabilny budżet, gdzie na bieżąco będziesz analizował swoje wydatki i przychody.


Czym jest budżet? Jest to w skrócie plan finansowy twojej firmy, który ma ci pokazać czarno na białym jakie przychody i koszty będzie generować twój biznes w najbliższych miesiącach i latach celem osiągnięcia rentowności. 


Stworzenie budżetu pozwoli ci określić, czego możesz się spodziewać w pierwszych miesiącach i latach działalności. Z czasem twoje budżety będą coraz łatwiejsze do przygotowania, a Ty będziesz mógł znacznie lepiej prognozować wydatki i przychody przez cały rok.


Co musi zawierać budżet sklepu internetowego?

Świetnym sposobem, aby rozpocząć tworzenie budżetu jest po prostu spisanie listy pozycji jakie myślisz, że Twoja firma będzie potrzebować – od technologii wykorzystywanej do tworzenia zapasów do codziennej obsługi pracy w biurze.

Punktem wyjścia do tworzenia budżetu powinno być określenie naszych kosztów.


Koszty

Dlaczego koszty? Dzięki temu będziemy wiedzieli ile środków na starcie musimy posiadać na bieżący i stabilny rozwój projektu aż do osiągnięcia odpowiednich przychodów czyli progu rentowności po to, aby biznes dla nas zarabiał. Dodam, że jeśli zaczynasz z własnym sklepem internetowym to nie spodziewaj się, że już w pierwszych miesiącach będziesz generował zyski, warto mieć tego świadomość!

Poniżej przykład dołączonego do tego wpisu szablonu budżetu sklepu internetowego, który od strony kosztowej jest podzielony na trzy kluczowe obszary:

  • Koszty personalne
  • Koszty operacyjne
  • Marketing

Przykładowy podział kosztów: 

  • Koszty jednorazowe – to jednorazowe wydatki, które planujesz tylko raz lub czasami co kilka lat np. stworzenie platformy e-commerce, budowa lub adaptacja magazynu, zakup mebli lub sprzętu elektronicznego
  • Koszty stałe – są to stałe comiesięczne koszty jakie nasz biznes będzie ponosił każdego miesiąca. Możemy do nich zaliczyć m.in:
    • Koszty personalne
    • Czynsz za wynajem biura lub magazynu
    • Koszty za hosting
    • Koszty programistyczne
    • Rachunki za prąd czy telefon
  • Koszty zmienne – występują one więcej niż raz, ale różnią się wysokością i są wypłacane w nieregularnych odstępach czasu. Możemy do nich zaliczyć:
    • Koszty logistyki (obsługa magazynu, koszty przesyłek kurierskich)
    • Koszty marketingowe
    • Prowizje dla płatności online

Przychody

Kolejnym krokiem będzie określenie przychodów jakie będziemy generować. Jeśli już prowadzimy sklep internetowy to będzie nam to znacznie łatwiej określić na podstawie posiadanych danych historycznych, natomiast jeśli dopiero startujemy z naszym e-commerce warto podejść do tego bardzo realistycznie nawet ze sporą domieszką pesymizmu. Dlaczego?

Każdy z nas ma skłonność do zbyt optymistycznego patrzenia na to jakie przychody będziemy generować w naszym biznesie, niestety takie są fakty i nasza ludzka natura, które najczęściej totalnie rozmijają się z rzeczywistością, dlatego chciałbym abyś takiej sytuacji mógł uniknąć.

Budżet sklepu internetowego jest skonstruowany w taki sposób, gdzie punktem wyjścia jest określenie poziomu sprzedaży jaki sobie zakładasz każdego miesiąca i na tej podstawie wyliczane są pozostałe parametry takie jak:

  • Wzrost sprzedaży miesiąca do miesiąca
  • Wartość koszyka – Average Order Value (AOV)
  • Liczba transakcji
  • Konwersja e-commerce
  • Liczba Unikalnych Użytkowników

Planowanie przychodów ze wskaźnikami e-commerce dla budżetu sklepu internetowego

Punktem wyjścia jest określenie poziomu przychodów na dany miesiąc. Na tej podstawie budżet jest automatycznie przeliczany w zależności od parametrów jakie sobie określimy czyli np. wartość koszyka i konwersja – na tej podstawie wiemy dokładnie ilu unikalnych użytkowników potrzebujemy mieć miesięcznie, aby osiągnąć zakładany poziom sprzedaży.


Marża

Marża to element decydujący o tym czy będziesz generować zyski czy nie. W głównej mierze za ten obszar odpowiedzialne są dwa elementy nasza ceny zakupu produktu jak i polityka cenowa jaką zastosujemy. W modelowym budżecie mamy dwa rodzaje marż procentową i wartościową.


Całość sprzedaż + marża wygląda dla naszego przykładu następująco:

Sprzedaż i marża na przykładzie szablonu budżetu dla sklepu internetowego


Zysk operacyjny – sprawdź czy Twój biznes jest rentowny?

Zysk operacyjny (EBITDA) – jest to swego rodzaju podsumowanie finansowe całości naszego budżetu, które pokazuje nam wprost w jakim kierunku zmierza nasz biznes? Czy już jest rentowny lub ile jeszcze mu brakuje do osiągnięcia rentowności? W skrócie dzięki temu wiemy czy generujemy zysk czy nie?

Jeśli dla kogoś te dane są jeszcze niezrozumiałe to chciałbym je wyjaśnić na przykładzie, który mamy poniżej. Przez pierwsze 6 miesięcy sklep internetowy jak widzisz jest nierentowny, gdyż w każdym z miesięcy od stycznia do czerwca generował straty, które przykładowo w maju wyniosły już tylko -361 zł.

Zysk operacyjny (EBITDA) – najważniejsza pozycja budżetu dla sklepu internetowego

Faktyczne generowanie zysków rozpoczyna się od drugiej połowy roku czyli od lipca, w tym miesiącu mam także urodziny więc jest to bardzo dobry miesiąc na pierwsze zyski 😀 Na koniec roku sklep internetowy w naszym przykładzie wygenerował łączny zysk w wysokości 30 089 zł.

Pamiętaj! Jest to najważniejsza pozycja w całym budżecie e-sklepu, bo decyduje o naszym być albo nie być!


Zaplanuj w budżecie wynagrodzenie dla siebie!

Z mojej perspektywy wypłata wynagrodzenia dla siebie samego z własnego biznesu powinna być oczywistością. Pozwoli to w łatwy sposób rozdzielić twoje finanse firmowe od osobistych, a dodatkowo trzymasz swój budżet w ryzach pamiętający o zyskach firmach, które później możesz zainwestować w dalszy dynamiczny rozwój firmy.

Bardzo często mam okazję obserwować moich znajomych, którzy prowadzą różnego rodzaju biznesy w tym także sklepy internetowe, gdzie bardzo często mieszają finanse osobiste z firmowymi. Zdecydowanie nie jest to najlepsza droga, bo nie pozwala nam to na odpowiednią kontrolę i zarządzanie twoim budżetem firmowym.

Własne wynagrodzenie w budżecie sklepu internetowego


EKSTRA PREZENT DLA CIEBIE! 🙂 

Bezpłatny szablon Excela z budżetem dla Twojego sklepu internetowego!

Aby ułatwić ci przygotowanie własnego budżetu mam dla ciebie niespodziankę jaką jest gotowy szablon budżetu dla sklepu internetowego, który od razu możesz wykorzystać do swojej pracy! Jest to praktycznie identyczny szablon z którego sam korzystam i który opisuję w tym wpisie, a także możesz go zobaczyć w całości poniżej 😉

Budżet e-commerce dla sklepu internetowego

Jak pobrać bezpłatny szablon dla sklepu internetowego? 

Jeśli chcesz pobrać gotowy szablon wystarczy, że zapiszesz się do mojego newslettera. Po potwierdzeniu zapisu otrzymasz dostęp do dedykowanej strony “Narzędzia ekomersiaka” (sprawdź czy potwierdzenie nie wpadło ci w folder spam, bez potwierdzenia zapisu nie otrzymasz dostępu do materiałów), gdzie wystarczy pobrać bezpłatny szablonu budżetu dla sklepu internetowego. Aktualni subskrybenci newslettera otrzymają dostęp do strony wraz z wysyłką newslettera zapowiadającego ten artykuł.

Tak wygląda skrócony widok całego szablonu sklepu internetowego: 

Jeśli jeszcze do tej pory takiego szablonu nie posiadasz, a prowadzisz sklep internetowy lub dopiero go planujesz założyć to warto go pobrać 🙂 


Podsumowanie

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego wpisu już wiesz dlaczego budżet sklepu internetowego jest ci potrzebny? Jeśli nie napiszę to jeszcze raz: Dobrze zaplanowany budżet ma zapewnić twojej firmie kontrolę i stabilność rozwoju, a dzięki temu daje możliwość generowania i planowania przyszłych zysków.

Pamiętaj proszę na koniec, że podstawą dobrego budżetu jest jego realność, a nie planowanie optymistycznej wizji przyszłości bez szans na jej pokrycie! Jeszcze raz to podkreślę budżet e-commerce to nie miejsce na tworzenie optymistycznych scenariuszy bez pokrycia. 

Jeśli odpowiednio i rzetelnie się do niego przygotujesz, możesz liczyć na to, że twoja firma będzie znacznie lepiej kontrolowana od strony finansowej, a dzięki temu będzie się również znacznie lepiej rozwijać czego ci serdecznie życzę 😉

Zobacz także inne wpisy w kategoriach: Platformy e-commerce | Marketing internetowy | Pozycjonowanie sklepu internetowego | UX | Content marketing | Analityka internetowa

4.67/5 (43)

Oceń wpis