Polski rynek e-commerce oferuje bardzo wiele rozwiązań w zakresie wyboru platform dla sklepów internetowych. Decyzja o wyborze platformy dla sklepu internetowego ma fundamentalne znaczenie, która później wpływa na nasze możliwości rozwoju w przyszłości (integracje z różnymi systemami, rozwój funkcjonalności, rozbudowa platformy). Jeśli wybierzemy źle na starcie może to albo zabić nasz biznes, albo zatrzymać jego rozwój. Ewentualnym skutkiem będą wysokie koszty jakichkolwiek zmian.

 

Wersja mobilna czyli responsywna (RWD – Reponsive Web Design)

Od tego elementu był zaczął na początek. Budując i uruchamiając własny sklep internetowy pamiętaj o tym, aby twój sklep był responsywny czyli zoptymalizowany pod wszystkie urządzenia mobilne (telefony komórkowe i tablety). Jest to obecnie standard i podstawowy wymóg w e-commerce. Dodatkowym plusem RWD czyli wersji dostosowanej do urządzeń mobilnych jest  premiowanie jej przez Google, gdy mamy dwa podobne sklepy z wersją mobilną lub bez, to pierwszy wariant będzie zyskiwał znacznie więcej w wynikach wyszukiwania.  Już ponad połowa ruchu w sklepach internetowych potrafić być generowana za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Duże znaczenie ma także rosnący procent sprzedaży i rosnąca konwersja e-commerce. Przy aktualnie realizowanych projektach w niektórych z nich odsetek sprzedaży z samego mobile wynosi już 40%.

Wybór docelowej platformy e-commerce podzieliłem na dwie grupy:

1. Małe firmy

2. Średnie i duże przedsiębiorstwa

Podział wynika ze względu na skalę prowadzonego lub planowanego biznesu gdzie zupełnie inne możliwości, potencjał i cele mają obie te grupy.


1. Małe firmy

Na początek dla osoby rozpoczynającej przygodę z e-commerce rekomenduje rozwiązania Saas celem przetestowania niskim kosztem modelu i potencjału biznesowego waszego pomysłu.

SaaS (Software as a Service)

SaaS – jest to rozwiązanie chmurowe rozliczane w modelu abonamentowym (miesięcznym, kwartalnym lub rocznym). Przewagą tego rozwiązania jest łatwa integracja z większością rozwiązań dostępnych na rynku takich jak: procesory płatności, kurierzy, platformy mailingowe, Allegro, marketing automation itd.

Koszty abonamentu dla SaaS to kwoty już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie, więc bardzo niskim kosztem można przetestować model lub koncept biznesowy. Warto pomyśleć o indywidualnym projekcie graficzny sklepu, którego koszty zaczynają się od 1-1,5 tyś zł w górę, więc warto to rozważyć 😉

Standardowo oferta składa się z kilku różnych pakietów: im wyższa cena tym większe możliwości oferuje np. Większa ilość produktów, większa liczba funkcjonalności, większe możliwości personalizowania, własna unikalna szata graficzna.  Najczęściej rekomenduje tutaj pakiet standard, który na początek oferuje wystarczający zakres funkcjonalności i usług.

Niezwykle istotnym elementem, który rekomenduje jest od początku zainwestowanie w indywidualny projekt graficzny (przy założeniu wsparcia lub pomocy eksperta pod kątem użyteczności strony – UX).

Pozwoli ci się to wyróżnić się na tle oklepanych szablonów graficznych. Zdecydowanie odradzam robienie tego na własną rękę bez wiedzy i doświadczenia! Dlaczego rekomenduję ten model zaczynającym przygodę z własnym sklepem online? Możliwość przetestowania waszego biznesu niskim kosztem, bez wydawania większych środków na rozwiązania open source lub autorskie gdzie potrzebujemy agencję lub programistę do współpracy.

Lista popularnych polskich platform SaaS dla sklepów internetowych:

W kolejnych wpisach podzielę się z wami, które z platform SaaS dla sklepów internetowych polecam i dlaczego 🙂


WooCommerce (WordPress)

Drugą propozycją jest WooCommerce czyli wtyczka do Wordpressa o której wspominam z racji obowiązku, ale osobiście nie skorzystałbym z niej do uruchomienia własnego sklepu internetowego zwłaszcza z tysiącami produktów. WooCommerce natomiast nadaje się bardzo dobrze do sprzedawania produktów typu: produkty wirtualne, kursy online – za pośrednictwem własnej stronie internetowej opartej o Wordpressa (blogi, landing page, itp).

Trzecim wariantem jest Prestashop o której więcej piszę poniżej.


2. Średnie i duże firmy

Tutaj zdecydowanie rekomenduję rozwiązania typu Open Source “otwarte oprogramowanie” (ideą rozwiązania Open Source jest to, że fachowcy z całego świata mogą wspólnie ulepszać oprogramowanie (poprawa błędów, rozbudowa funkcjonalności). Jest to rozwiązanie lepsze niż tradycyjny zamknięty model, gdzie tylko kilku specjalistów najczęściej z jednej agencji ma wgląd w kod źródłowy, a wszyscy inni muszą korzystać z gotowych, zamkniętych rozwiązań) – na polskim rynku w szczególności dominują dwie platformy oparte o rozwiązanie Open Source: Magento i Prestashop.

Magento

Magento

Magento – platforma e-commerce

Większość dużych projektów sklepów internetowych realizowanych przez największe agencje e-commerce w Polsce opartych jest o Open Source – Magento. Koszty wdrożenia takiej platformy na Magento mogą się wahać od 10 tyś zł (przy małych agencjach) do 600 tyś zł, a nawet wzwyż (przy tych największych).

Wszystko zależy od złożoności platformy i poziomu integracji (np. czy mamy jeden magazyn czy chcemy mieć wielomagazynowość, z jakim systemem się integrujemy), czy oczekujemy dedykowanej grafiki czy bazujemy na szablonie. Czynników jest naprawdę wiele. Najlepsze agencje na rynku biorą od 100 tyś zł w górę za wdrożenie bazując jednak najczęściej na gotowym szablonie z drobnymi modyfikacjami.

Przewagą tych rozwiązań nad autorskimi systemami jest dostępność specjalistów (deweloperów Magento), których można pozyskać w dowolnym momencie, czego nie mamy w przypadku platform dedykowanych. Oczywiście rozwiązanie to ma także swoje drobne wady – przykładowo Magento jest znane z tego, że mocno obciąża serwer, a tym samym wymaga solidnego hostingu. Aktualnie jest już dostępna wersja Magento 2 i jej kolejne wersje (na dzień pisania tego wpisu najbardziej aktualna wersja to 2.1.9).

Mamy dostępne dwie wersje Magento:
  • Magento Standard (Community) – wersja bezpłatna
  • Magento Enterprise – koszt licencji to kilkadziesiąt tysięcy euro rocznie. Korzyści to znacznie większe wsparcie techniczne ze strony Magento.
Lista agencji e-commerce w Polsce specjalizujących się w Magento:

PrestaShop

Prestashop

Prestashop to kolejne rozwiązanie Open Source. Na Prestashop zrealizowałem swoje pierwsze wdrożenie sklepu internetowego i był to pierwszy sklep, którym zarządzałem. Osobiście za tym rozwiązaniem nie przepadam. Być może wynikało to z firmy z którą współpracowałem, więc mój obraz może być mocno subiektywny. Zaletą tego rozwiązania jest z pewnością znacznie niższe koszty niż wdrożenie na Magento. Koszty wdrożenia od kilku tysięcy do kilkudziesięciu. Nie kojarzę osobiście żadnego dużego sklepu internetowego opartego o to rozwiązanie w Polsce. Jeśli takie przykłady znacie dodajcie je proszę w komentarzu. Jest to rozwiązanie, które często jest też wybierane przez mniejszych przedsiębiorców ze względu na niższe koszty startowe oraz braku stałych comiesięcznych opłat tak jak to mamy w przypadku modeli SaaS.

Rozwiązania autorskie (systemy dedykowane)

Osobiście nie rekomenduję systemów autorskich, które pomimo swoich walorów jakimi jest stworzenie oprogramowania szytego na miarę pod klienta mają jedną zasadniczą wadę. Decydując się na rozwiązanie autorskie ograniczamy się przeważnie do jednej firmy, która dany system stworzyła. Nie mamy w ten sposób możliwości lub są one bardzo nikłe pozyskania specjalisty z rynku, który ten autorski system będzie znał (w praktyce jest to niemożliwe!). To pozwala takiej firmie na dyktowanie stawek za roboczo-godziny lub dzień pracy do poziomów na które nie mamy żadnego wpływu. Rynek w takim przypadku jest dyktowany przez firmę, która dane rozwiązanie stworzyła. W przypadku rozstania się z taką firmą możliwości rozwoju platformy są bardzo często ograniczone, a wsparcie techniczne się kończy. Do tego rodzaju rozwiązań zalicza się między innymi SAP Hybris – rozwiązanie stricte dedykowane pod większe biznesy z racji wysokich kosztów wdrożenia. Pakiet rozwiązań SAP Hybris zawiera SAP Hybris e-commerce (e-sklep z pełną logistyką wraz z obsługą subskrybcji), SAP Hybris Marketing (analityka zachować e-Klienta w czasie rzeczywistym na stronie i portalach społecznościowych wraz z automatyzacją  kampanii, ich wykonaniem i budżetowaniem), SAP Customer Activity Repository (CAR), SAP Hybris Billing (pomaga obsłużyć subskrypcje i mikro płatności) oraz SAP CRM.

Open Cart

Open Cart jest to kolejne rozwiązanie typu Open Source, ale ze względu na brak znajomości praktycznej tego rozwiązania nie podejmuję się jego oceny. Wymieniam go tylko z urzędu. Nigdy nie uruchamiałem żadnego sklepu w oparciu o to rozwiązanie.

osCommerce

To kolejne rozwiązanie typu Open Source, które jest darmowe z założenia, ale aby uruchomić sklep, musisz zakupić hosting i przygotować indywidualną grafikę dla twojego sklepu. Kolejny element to integracje z płatnościami online, firmami kurierskimi, Allegro oraz aktualizacja całego oprogramowania, które w open source z założenia nie są darmowe, ani tanie.