O sukcesie w e-commerce decyduje wiele zmiennych! Jednym z nich jest dopracowany checkout, czyli końcowy element procesu zakupowego, gdzie klient finalizuje swój zakup. To, co bardzo często boli właścicieli sklepów internetowych jest wysoki udział porzucanych koszyków, który średnio wynosi 69,57% (dane z Baymard Institute). Czy One Step Checkout może być rozwiązaniem tego problemu? O tym więcej dowiesz się z lektury tego artykułu.

Rozwiązanie One Step Checkout jest ciekawą alternatywę dla typowego checkoutu składającego się z kilku osobnych etapów, jakie mamy w e-sklepie.

Poniżej przykład jak wygląda typowy checkout na przykładzie e-sklepu z meblami Black Red White.

Dodam, że jest to checkout wielokrokowy, który zdecydowanie zaliczam do przemyślanych i dopracowanych.

Składa się z on z 4 kroków:

  1. Koszyk
  2. Twoje dane
  3. Dostawa i płatność
  4. Podsumowanie
Przykład checkoutu w sklepie internetowym Black Red White

Pora przejść do One Step Checkout…

1. Co to jest One Step Checkout?

Zacznijmy od tego, czym jest One Step Checkout? Tłumacząc to najprościej jak się da jest to w skrócie typ procesu zakupowego, w którym wszystko jest umieszczone w jednym widoku na pojedynczej stronie, gdzie nie ma potrzeby przechodzenia przez kolejne kroki procesu zakupowego takie jak koszyk, dane adresowe, dostawa i płatność.

Poniżej przykład jak wygląda taki proces zakupowy, gdzie jest rozbicie na jednej stronie wszystkich kroków takich jak:

  1. Koszyk
  2. Dane adresowe
  3. Forma dostawy
  4. Sposób płatności
Przykład one step checkout w sklepie internetowym - wersja demo sklepu

2. Przykłady One Step Checkout w e-sklepach

Chciałbym się z Tobą podzielić przykładami sklepów internetowych, które wdrożyły One Step Checkout u siebie w sposób przemyślany i czytelny, więc warto się na nich wzorować.

Oczywiście to nie znaczy, że nie ma lepszych przykładów wdrożenia tego elementu w polskim e-commerce, natomiast bazuje na przykładach, które najlepiej znam i kojarzę.

Lancerto

To za co sobie chwalę One Step Checkout stworzony przez markę Lancerto to jego czytelność i przejrzystość. Naprawdę został odpowiednio przemyślany i dopracowany.

Za co szczególnie chwalę sobie ten Checkout? Bardzo jasna i klarowna forma prezentacji, gdzie sekcja, w której należy uzupełnić dane jest bardzo jasno wyróżniona szarą aplą, dzięki czemu widać dokładnie, które elementy klient musi uzupełnić.

Wszystko fajnie zostało rozplanowane i przemyślane.

Przykład zastosowania OneStep Checkout w sklepie internetowym Lancerto

Eobuwie

Przyznam, że do tej pory zawsze się pastwiłem nad checkoutem jaki miało eobuwie u siebie na sklepie, ale widać, że odrobili pracę domową i po poprawkach jest zdecydowanie lepiej. Choć nadal uważam, że można to jeszcze bardziej poprawić 🙂 Oczywiście to jest moje osobiste zdanie.

To na co zwróciłbym uwagę na duży plus to wykorzystanie formy graficzno-tekstowej przy wyborze dostawy lub płatności, poprawia to całościowo czytelność checkoutu.

Dodam, że często sklepy internetowe o tym zapominają, gdzie jest suchy tekst, który jest słabo widoczny dla klienta. Na duży plus także podkreślenie szarą aplą podsumowania zamówienia przez klienta, co zdecydowanie poprawia czytelność całego widoku.

One Step Checkout w eobuwie

To, co mi się natomiast nie podoba to brak wyróżnienia sekcji z danymi dostawy np. innym kolorem tła. Zdecydowanie poprawiłoby to czytelność całego procesu zakupowego.

Oczywiście to nie jest z mojej strony analiza eobuwie tylko wskazanie konkretnych elementów, na które chciałem ci tylko zwrócić uwagę, abyś miał to na uwadze, jeśli będziesz wdrażał tego rodzaju checkout.

Na duży plus jest to, że przemyślano wersję mobile, gdzie proces zakupowy jest rozbity na poszczególne kroki, bo niestety nie wyobrażam sobie, aby wszystko umieścić w jednym widoku na mobile.

Natomiast poprawiłbym widoki mobile, bo wymagają dodatkowego scrollowania, które tylko obniża konwersję, a którego można by uniknąć lepszym rozplanowaniem tego widoku.


3. Plusy i minusy One Step Checkout

Praktycznie każde rozwiązanie, jakie wdrażamy w sklepie internetowym ma swoje plusy i minusy. Podobnie jest One Step Checkout, ale do rzeczy.

Jakie moim zdaniem są jego plusy?

Plusy

  1. Brak kolejnych kroków procesu zakupowego – najważniejszy atut, jaki widzę w tym wariancie procesu zakupowego (checkoutu) jest to, że wszystko dzieje się w jednym kroku bez potrzeby przechodzenia kolejnych kroków procesu zakupowego takich jak: koszyk, dane adresowe, dostawa czy płatność. Brak kolejnych stron procesu zakupowego zmniejsza ryzyko spadku konwersji e-commerce.
  2. Wszystko widoczne w jednym widoku i kroku – w jednym widoku ekranu mamy całość niezbędnych informacji do podjęcia decyzji zakupowej
  3. Szybkość finalizacji – możliwość finalizacji zamówienia jednym kliknięciem.

Minusy

  1. Czytelność i przejrzystość – czyli zbyt duża liczba elementów w jednym widoku – to co jest minusem tego rozwiązania to czytelność, niestety trzeba mieć świadomość, że tworząc takie rozwiązanie na sklepie, zawsze będzie się to odbywać kosztem czegoś. Niestety im więcej elementów na stronie tym trudniej jest skupić uwagę klienta i warto o tym pamiętać.
  2. Niewielka przestrzeń – na której trzeba zawrzeć wszystkie informacje. Niestety ilość miejsca, jaką mamy do prezentacji danych na ekranie komputera, czy telefonu jest niewielka, więc nie jest łatwo to odpowiednio poukładać na stronie.
  3. Mechanizmy sprzedażowe – zdecydowanie trudniej jest umieścić elementy cross-sell i up-sell w takim widoku, aby dobrze to wyglądało.

4. Jaka jest moja opinia na temat One Step Checkout?

Osobiście nadal pozostaje wierny procesowi zakupowemu składającego się z kilku kroków u moich klientów. Dlaczego ?

Po pierwsze dodatkowe koszty, jakie musisz ponieść, to rozwiązanie to zdecydowanie nie jest nadal standard w sklepach internetowych, dlatego jego wdrożenie wymaga dodatkowych nakładów finansowych, na których nie wszystkich stać, zwłaszcza jeśli nie ma pewności czy będzie dla Ciebie skuteczne?

Na obecną chwilę niewiele platform e-commerce oferuje to rozwiązanie u siebie. Pod kątem tego rozwiązania dominuje Magento, czyli jedna z najpopularniejszych platform e-commerce na świecie, która ma do tego gotową wtyczkę.

Po drugie jest on dla mnie po prostu czytelniejszy z perspektywy klienta, ale już się nauczyłem, że w e-commerce niczego nie można uznać za pewnik, bo żeby faktycznie móc to ocenić i zweryfikować należałoby wykonać odpowiednie testy A/B obu wariantów, które by pokazały jak jest naprawdę?

Do tego niezbędne byłoby zaprojektowanie bardzo dobrego checkoutu składającego się z kilku kroków i analogicznie świetnego one step checkoutu, a następnie zrobienia testu porównawczego, który pokazałby różnice na poziomie kluczowych współczynników e-commerce (konwersja e-commerce, wartość koszyka, czy porzucone koszyki).

Efektywność tego elementu będzie zależeć też od tego, jak wygląda aktualny tradycyjny checkout, bo jeśli będzie tragiczny i przejdziemy na dobrze działający one step checkout to różnica może być kolosalna. Porównujmy więc jabłka do jabłek, a nie gruszek 🙂

Dodam, że jeśli skuteczność tego rozwiązania potwierdzi się na kilku projektach e-commerce w danych to nie będę się długo zastanawiał nad zmianą kierunku… i oczywiście podzielę się tym z Tobą.

One step checkout to zdecydowanie ciekawe rozwiązanie godne uwagi, choć jestem zdania, że nie we wszystkich sklepach internetowych może się sprawdzić.


Podsumowanie

Jak widzisz One Step Checkout to rozwiązanie, które ma wiele plusów, ale ma też minusy. Bardzo zależało mi w tym artykule, aby podzielić się z Tobą, że takie rozwiązania są dostępne w e-commerce, a także pokazać jego wady i zalety.

Dodam, że w najbliższym czasie planuje zrobić konkretne testy u jednego z klientów obu tych rozwiązań, aby mieć czarno na białym na bazie testów A/B jak to faktycznie wygląda w praktyce na bazie jego branży.

Oczywiście to, że wybranym sklepie internetowym z konkretnej branży One Step Checkout się sprawdzi nie znaczy od razu, że w każdej inne także i musisz mieć tego świadomość.

Klienci w różnych branżach potrafią się od siebie zdecydowanie różnić co miałem już okazję analizować na różnych przykładach, dlatego pamiętaj o tym, aby zawsze to odnosić w kontekście twojej branży i klienta 😉

4.77/5 (22)

Oceń wpis