Co druga osoba robiąca zakupy w polskim internecie korzysta z porównywarek cenowych. Najpopularniejszą z nich jest oczywiście Ceneo.pl, gdzie średnio co 8 transakcja realizowana w każdym sklepie internetowym pochodzi właśnie z tego źródła. Dla wielu e-sklepów porównywarka cenowa potrafi być istotnym kanałem sprzedaży, a dla innych staje się przekleństwem, gdzie właściciel lub osoba zarządzająca biznesem, musi walczyć ceną, budując z jednej strony sprzedaż, ale przy znacznie niższej rentowności biznesu. Ma więc ona swoje plusy i minusy. To jak ostatecznie wykorzystasz jej potencjał, zależy wyłącznie od Ciebie. W tym artykule dzielę się tym, na co warto zwrócić uwagę, korzystając z Ceneo i jak w prosty sposób możesz zoptymalizować swoje koszty.

Inspiracją do napisania tego artykułu jest jeden z klientów, który w momencie nawiązania współpracy był uzależniony w 90% od Ceneo i zdecydowanie nie był zadowolony z efektów, jakie mu to przynosiło. Mogę tylko powiedzieć, że po zmianach aktualnie Ceneo stanowi już tylko 50% całości przychodów i jego udział w sprzedaży spada, a przychody idą w górę. W tym czasie dokonaliśmy kilku zmian, gdzie kolejne są w toku i już za kilka miesięcy podzielę się z Tobą bardzo ciekawym case study na ten temat o ile klient się na to zgodzi 🙂

Pamiętaj, że jeśli Twoją taktyką będzie dostosowywanie się wyłącznie do cen konkurencji, np. rywalizując w Ceneo, przykład na grafice pokazuje, gdzie ona Cię ostatecznie zaprowadzi. Podstawą stworzenia dobrze prosperującego sklepu internetowego, poza wybraniem odpowiedniej niszy czy stworzeniem strategii rozwoju sprzedaży i marketingu jest kluczowy element dla każdego, kto prowadzi jakikolwiek biznes, czyli zbudowanie jego rentowności bez względu na to, czy rozwijamy go dla siebie, lub dla firmy, w której pracujemy.Droga donikąd

Czym jest porównywarka cenowa?

Porównywarka cenowa to rodzaj serwisu internetowego, dzięki któremu mamy możliwość jako klient w jednym miejscu porównania cen tych samych produktów z różnych sklepów internetowych. Warto pamiętać, że większość porównywarek wyświetla wyłącznie oferty tylko e-sklepów, które dołączyły do nich poprzez udostępnienie swojej oferty w formie feedu produktowego. Obecność sklepów w takich porównywarkach jest oczywiście płatna.

Dzięki temu klienci mogą porównywać w jednym miejscu ceny, opcje wysyłki przez wielu sprzedawców na jednej stronie i wybrać sprzedawcę, który oferuje najlepszą ogólną wartość. Przyznam, że sam często korzystam z Ceneo, ale nie pod kątem najniższej ceny, ale możliwości porównania, gdzie dany produkt jest na pewno dostępny.

Ceneo drugą porównywarką cenową na świecie!

Ceneo według SimilarWeb jest drugą porównywarką cenową na świecie. W listopadzie 2019 miało łącznie 60 mln wizyt z czego 17,7 mln to były wizyty unikalne. To pokazuje tylko jak dużą siłę, ma nadal ten kanał zakupu w Polsce czy tego chcemy, czy nie.

Największe porównywarki cenowe na świecie - listopad 2019 na podstawie SimilarWeb.

Największe porównywarki cenowe na świecie – listopad 2019 na podstawie SimilarWeb.

Kto powinien rozważać korzystanie z Ceneo

Sugeruję, aby z Ceneo korzystały przede wszystkim firmy i sklepy internetowe, które mają odpowiednie warunki i potencjał zakupowy. Co mam tutaj na myśli? Jeśli przykładowo chcesz cenowo konkurować np. na taki produkt jak słuchawki do biegania CREATIVE OUTLIER AIR SPORTS, to Ceneo prezentuje nam taką ofertę dla tego produktu jak poniżej.

Aby ułatwić, porównanie przyjąłem kwotę brutto. Jeśli nasza cena zakupu tego produktu będzie na poziomie 350 zł brutto to na tle poniższych cen, może być nam niestety bardzo trudno nie tylko rywalizować cenowo z konkurencją, ale być w stanie w ogóle sprzedać to z jakimkolwiek zyskiem. Prawdopodobnie w przypadku tego produktu cena 344,58 to sugerowana cena detaliczna przez producenta, stąd więcej niż jeden sklep utrzymuje tę samą cenę. Link do tej oferty: https://www.ceneo.pl/83202199Ceneo - lista z produktami

Kto jeszcze powinien pomyśleć o skorzystaniu z Ceneo?

Oczywiście nie ograniczałbym sklepów tylko do tych, które mają wyłącznie bardzo dobre warunki zakupowe. Jeśli przykładowo w ramach naszej oferty nie jesteśmy w stanie konkurować na 90% naszej oferty, ale na 10% już tak, to może warto byłoby rozważyć model w którym, udostępniamy w feedzie produktowym wyłącznie te produkty, które mają dla nas potencjał cenowy i marżowy np. produkty przyciągające ruch (traffic builder), gdzie będziemy w stanie poprzez dobry cross-selling lub up-selling zachęcić klienta do zakupu produktu wysoko marżowego.

Dzięki temu pozyskujemy z jednej strony nowy ruch do sklepu internetowego, faktycznie przy tym zarabiając, a nie tracąc.


Jak zintegrować sklep internetowy z Ceneo?

Aby, zintegrować sklep internetowy z Ceneo musisz wygenerować poprawny feed produktowy z platformy e-commerce, której używasz np. Magento, Prestashop, Woocommerce, rozwiązania typu SaaS: Shoper, Shoplo, IdoSell. Bardzo pomocnym rozwiązaniem może być tutaj dla ciebie https://feedink.com/pl, która pozwala na stworzenie dedykowanego feedu produktowego dopasowanego do różnych kanałów i partnerów, gdzie z jednego miejsca możemy mieć możliwość zarządzania wszystkimi kanałami.

Oczywiście każde z systemów jest w stanie wygenerować, dla ciebie taki gotowy plik. Dużym plusem Feedink jest możliwość optymalizacji udostępnianych produktów na podstawie Google Analytics, dzięki czemu tylko najskuteczniejsze produkty będą się znajdowały w Twoim feedzie produktowym. Przy okazji warto byłoby rozwinąć skrót, czym ten feed produktowy faktycznie jest.

Co to jest feed produktowy?

Feed produktowy to inaczej plik produktowy zawierający opis i atrybuty produktów dostępnych w ofercie sklepu internetowego. Plik zazwyczaj występuje w formacie XML bądź CSV, a jego struktura dopasowana jest do specyfikacji poszczególnych kanałów marketingowych.

Jak wygląda przykładowy feed produktowy?

Przykład dostępny jest pod adresem: http://feedink.com/wp-content/uploads/2016/04/feedink-pla-feed-sample-en.xml

Gdzie wykorzystasz feed produktowy?

Feed produktowy możesz wykorzystać między innymi pod kątem takich kanałów sprzedaży jak:

  • Google Merchant
  • Facebook – głównie pod kątem reklam dynamicznych
  • Porównywarki cenowe – Ceneo, Nokaut itp.
  • Marketplace – np. Amazon

Polityka cenowa kluczem do sukcesu w Ceneo

Bardzo ważnym czynnikiem decydującym o sukcesie lub porażce w Ceneo jest przemyślana polityka cenowa. Więcej na ten temat segmentacji produktów powiązanej z polityką cenową przeczytasz w tym artykule: Polityka cenowa w sklepie internetowym (segmentacja produktów).

Jedynie krótko rozwinę ten wątek. Każdy z nas reprezentuje inną branżę i firmę, ale elementem wspólnym dla wszystkich powinna być przemyślana strategia dotycząca cen naszych produktów, którą mam nadzieję od początku stosujesz w swoim sklepie internetowym 😉

Najczęściej się stosuje trzy główne segmenty produktowe:

1. Kreatorzy ruchu (Traffic Builder)

Czyli produkty, które bezpośrednio przyciągają klienta do naszego sklepu internetowego. W skrócie są to nasze TOPY sprzedażowe, które mają największy wpływ na ruch i sprzedaż w naszym e-sklepie, są to najczęściej produkty pierwszego wyboru przez naszego klienta. Na tym asortymencie celowo pozwalamy sobie na niższą marżę po to, aby przyciągnąć klienta do nas, konkurując ceną, po to, by jej spadek odrobić na pozostałych produktach dostępnych w kolejnych segmentach opartych o role produktowe.

Oczywiście, aby móc to zrobić nasza branża, a także oferta produktowa musi mieć do tego odpowiedni potencjał. Jeśli ktoś kupuje telewizor to jest większa

2. Produkt standardowy (Product standard)

Jest to segment produktów, w których naszym celem jest stopniowe odrabianie niższej marży, którą tracimy na TOP-ach sprzedażowych. Produkty te cechują się wyższą marżą, ale nadal nie najwyższą możliwą. Gdzie jest ona zarezerwowana dla kolejnej grupy produktów.

3. Generator zysku (Profit generator)

To tutaj naszym celem jest już maksymalizacja naszych zysków. W tej ostatniej grupie definiujemy np. naszą marżę minimalną na poziomie np. +25% marży i w żadnym przypadku poniżej tego poziomu nie schodzimy.


Zadbaj o opinie! Czyli buduj zaufanie do marki

Zaufanie klienta do marki to podstawa podjęcia pozytywnej decyzji zakupowej i wyboru Twojego sklepu internetowego. Dlatego, jeśli traktujesz Ceneo jako istotny kanał generowania sprzedaży i ruchu to warto byłoby rozważyć skorzystanie z programu “Ochrona marki“. Koszt tego rozwiązania to 500 zł netto miesięcznie. Oczywiście opłacalność tego rozwiązania ma  sens przy większej skali sprzedaży w Ceneo.


80% użytkowników Ceneo przed zakupem sprawdza opinie o sklepie.


Rozwiązanie to ma kilka plusów:

  • Po pierwsze masz możliwość usunięcia negatywnej opinii. Jeśli klient nie zareaguje na naszą odpowiedź wyjaśniającą. Taka opinia znika jeśli dobrze pamiętam w ciągu 30 dni od jej skomentowania. Wszystkie negatywne opinie, które nie doczekają się odpowiedzi, będą rozstrzygane na Twoją korzyść.
  • Przy tej samej cenie, Twoja oferta będzie znajdować się na wyższej pozycji
  • Oferty sklepów korzystających z “Zaufanych Opinii” są częściej wybierane i mają więcej zamówień.

Analizuj dane z Ceneo i monitoruj konkurencję

Współpracując z Ceneo zdecydowanie, warto wykorzystać dane, jakie nam udostępnia po to, abyś mógł podejmować znacznie lepsze decyzje biznesowe. Do tego celu warto wykorzystać API Ceneo. Za jego pomocą będziesz miał dostęp do danych pozwalających na znacznie lepszą kontrolę cen i łatwiejsze zaplanowanie strategii sprzedażowej.  API  pozwala na pozyskiwanie danych w czasie rzeczywistym z Ceneo, bieżące analizowanie tego, co robi z cenami Twoja konkurencja i reagowanie na to.

Będziesz mógł na przykład przeanalizować popularność konkretnych produktów w Ceneo w rozbiciu na poszczególne kategorie, co może ci podpowiedzieć jakiego asortymentu Ci brakuje, a którego szukają Twoi klienci lub jakie produkty są najistotniejsze dla użytkowników korzystających z Ceneo.


Weryfikuj prowizję, jaką płacisz Ceneo!

Bardzo istotną rzeczą, jaką powinieneś regularnie sprawdzać (minimum raz w miesiącu) przed wystawieniem faktury przez porównywarkę cenową, jest prowizja, jaką płacisz Ceneo, czyli analiza faktycznej liczby przejść do Twojego sklepu internetowego vs. ilość, jaką wyliczyło automatycznie samo Ceneo, które potrafi się tutaj mylić, najczęściej na Twoją niekorzyść.

Najlepiej do tego celu będzie wykorzystać Google Analitycs, poprzez porównanie faktycznej liczby wejść z Ceneo dla poszczególnych produktów, a następnie porównując tego z raportami, jakie masz dostępne w Ceneo do pobrania. Warto tutaj również weryfikować czy konkurencja nie robi Ci na złość sztucznie generując z jednego adresu IP dziesiątki jak nie setki klików, niestety takie sytuacje również się zdarzają 🙁


Sprawdź, czy i jak możesz zmniejszyć koszty w Ceneo?

Gdy już korzystasz z Ceneo i udostępnisz plik produktowy, czyli pełną ofertę produktową warto byłoby dokładniej sprawdzić, czy oferta, którą oferujesz faktycznie, konwertuje na sprzedaż, czy może generujesz tylko puste kliki, z których nic nie wynika, a prowizję i tak musisz płacić!

Już po miesiącu korzystania z Ceneo masz już dane, na podstawie których będziesz w stanie wyciągnąć pierwsze wnioski, które produkty faktycznie się sprzedają, a które kompletnie nie. Oczywiście, żeby dane były bardziej miarodajne, można przyjąć do analizy dłuższy okres 3 miesięcy. Warto tutaj pamiętać o sezonowości, jeden produkt będzie się świetnie sprzedawał tuż przed świętami, a inny najlepiej w wakacje.

Pamiętaj, że zwłaszcza na początku nie ma co się spodziewać dużego ruchu z Ceneo, co wynika z braku zaufania klienta do Twojej oferty.

Gdy już będziesz miał wiarygodne dane, warto przeanalizować:

W które produkty klienci klikają w Ceneo, ale nie przynoszą nam założonej sprzedaży?

Czyli jakie produkty z naszego portfolio mają duży ruch, ale nie przekładający się na przychód w sklepie internetowym. W skrócie pieniądze, które są wyrzucone w błoto! Jak możesz to sprawdzić? Wystarczy wejść w Google Analitycs w zakładkę Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Kanały -> Wybrać linki odsyłające, czyli refferal -> następnie wybrać Ceneo, które będzie rozbite na dwa źródła: m.ceneo.pl czyli kanał mobilny, a także Ceneo.pl – desktop czyli komputer.

Jak widzisz poniżej, jeden z produktów wygenerował przy 174 sesjach zaledwie 23,86 zł. Jeśli weźmiemy pod uwagę prowizję, jaką od tych kliknięć musisz teraz zapłacić, to licząc średnio np. 40 groszy za kliknięcie, wygenerowaliśmy z tego tytułu prowizję na poziomie 69,6 zł. Czy taki produkt będzie miał uzasadnienie, aby nadal go promować w Ceneo? Oczywiście, że nie!

Jeśli głębiej przeanalizujesz swoją ofertę, może się okazać, że takich kwiatków masz zdecydowanie więcej 😉

Google Analitycs - jak sprawdzić skuteczność sprzedaży produktów w Ceneo?

Google Analitycs – jak sprawdzić efekktywność sprzedaży produktów w Ceneo?

Teraz spójrzmy z perspektywy, jakie produkty sprzedają nam się najlepiej za pośrednictwem Ceneo?

Jak możesz zobaczyć na poniższej grafice, punktem wyjścia są teraz przychody generowane przez poszczególne produkty w Ceneo. Analizując współczynnik konwersji e-commerce i koszty, jakie to dla ciebie generuje, możesz przeanalizować, które produkty są efektywne w Ceneo, a które nie? Sposobów na analizę możesz mieć tyle, ile masz na to koncepcji. Podszedłem do tego w najprostszy sposób, czyli po wartości generowanych przychodów z tego kanału.

Weźmy jako przykład produkt, który miał najniższą konwersję e-commerce w tym widoku, czyli 7,34%. Aby wygenerować przychód 6945,46 zł potrzebne było 545 sesji. Co przy koszcie umownym CPC (Cost per Click) na poziomie generuje nam łączny koszt 218 zł. Zakładając, że mamy na nim przyzwoitą marżę np. 20% może choć nie musi być to produkt, który warto promować pomimo tego, że konwersja e-commerce była jedną z niższych, bazując na poniższym screenie.

Google Analitycs - jak sprawdzić, które produkty sprzedają się najlepiej w Ceneo?

Google Analitycs – jak sprawdzić, które produkty sprzedają się najlepiej w Ceneo?


Podsumowanie

Jak sam widzisz porównywarka cenowa Ceneo, ma kilka obszarów, które zdecydowanie warto stale analizować i co jakiś czas zoptymalizować. U klienta, o którym ci wspomniałem na początku sama optymalizacja tego elementu, pozwoliła zaoszczędzić mu kilka tysięcy złotych miesięcznie. Środki, jakie pozostały zostały przeznaczone na inne kanały marketingowe takie jak SEO, SEM, które pozwoliły zwiększyć przychody dla całości biznesu przy znacznie wyższej marży. Dodam, że analizowane dane, na podstawie których dokonano zmian, były oparte o okres ostatnich 6 miesięcy.

Dlatego na koniec zachęcam Cię bez względu na to, czy już korzystasz z Ceneo lub dopiero rozważasz, aby na te elementy mocno zwrócić uwagę. Dzięki czemu będziesz w stanie, zaoszczędzisz sporo pieniędzy i zwiększysz efektywność działań marketingowych i sprzedażowych, jakie prowadzisz za pośrednictwem tego źródła ruchu i sprzedaży.

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.9 / 5. Liczba głosów 32

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł