Każdy kto kiedykolwiek prowadził sklep internetowy doskonale wie jak ważnym elementem dla jego e-biznesu jest pozyskanie wartościowego ruchu do swojego sklepu internetowego? Z kolei ktoś kto zaczyna z e-commerce zadaje sobie pytanie jak w ogóle pozyskać najlepszy ruch do sklepu internetowego i jakie to będą źródła? Nasza platforma e-commerce może być najlepsza na świecie, ale bez wartościowego ruchu nic na tym nie zarobimy, a chyba właśnie po to prowadzimy sklep internetowy? 🙂 W tym wpisie podzielę się z tobą źródłami i sposobami na pozyskanie wartościowego ruchu na twój sklep online.

 

10 najlepszych źródeł  pozyskiwania ruchu dla sklepu internetowego

1. Ruch organiczny z wyszukiwarki Google

Ruch z wyszukiwarki Google jest to główne źródło ruchu praktycznie absolutnej większości sklepów internetowych w Polsce. Za ruch organiczny odpowiadają działania związane z pozycjonowaniem strony.

Pozycjonowanie strony i SEO (z ang. Search Engine Optimization) dzielimy na dwa kluczowe obszary:

  1. Działania on site (związane z optymalizacją strony) na który składają się konstrukcja strony pod kątem określonych słów kluczowych w tym między innymi (tytuły i opisy poszczególnych stron, unikalność treści, ilość tekstu w stosunku do zawartości strony, stosowanie odpowiednich nagłówków, opisywanie grafik itp.) Jest to niezwykle istotny element, który często jest bagatelizowany.
  2. Działania off site (kryje się za nią strategia content marketingowa) związane z budowaniem wartościowych artykułów, stron i serwisów. Bazujących na zaufanych linkach kierujących do naszego sklepu internetowego, tworzenie stron zapleczowych posiadających unikalne i wartościowe treści. Nie chodzi tutaj o zaplecza na których stała branża SEO przed laty 🙂 Tylko wartościowych stronach stanowiących przede wszystkim wartość dla użytkownika, a przy okazji dla wyszukiwarki Google (konkretnie robota i algortymu) dla którego unikalność treści odgrywa bardzo istotną rolę.

Wyszukiwarka Google to główne źródło ruchu zdecydowanej większości sklepów internetowych w Polsce. 


2. Remarketing – must have każdego sklepu internetowego.

Element, który wielu zastanawia jak to się dzieje, że produkt, który oglądałem w danym sklepie nagle wyświetla mi się na wszystkich stronach to właśnie jest remarketing 🙂 Działa to w taki sposób, ze użytkownik, który obejrzy dany produkt na wybranym sklepie internetowym i opuści stronę będzie miał prezentowany baner (zdjęcie produktu) z tym produktem. Często w takich przypadkach klienci wracają do sklepu i finalizują zakup. Remarketing stanowi istotny % obrotów sklepów internetowych.

3. Social Media

Social Media – to kanał, który odgrywa coraz większą rolę w sprzedaży e-commerce, a przy tym rośnie bardzo dynamicznie. Siła mediów społecznościowych i możliwości targetowania reklamy są niezwykłe. W szczególności najpopularniejszym jest Facebook, ale także Instragram czy Linkedin dają sobię radę. Coraz mocniej ten kanał jest wykorzystywany także w branży e-commerce w szczególności pod kątem remarketingu czyli prezentacji oferty produktowej, którą wcześniej użytkownik już oglądał na naszym e-sklepie. Tutaj świetnie sprawdza się Facebook. To rozwiązanie sprawdza się także do pozyskiwania nowych klientów np. dla sklepów stacjonarnych gdzie możemy stworzyć reklamę sprecyzowaną w miejscu naszego sklepu w promilu 5 km. Co pozwala nam zawężać naszą grupę klientów do wybranego obszaru. ROAS na poziomie 1000% nie jest tutaj niczym niezwykłym.

4. Google Adwords

Reklama Google Adwords – element z którego korzysta absolutna większość sklepów internetowych. W przeciwieństwie do pozycjonowanie daje natychmiastowy efekt w postaci umieszczenia reklamy w wyszukiwarce Google. Sekcja z reklamami jest umieszczana nad wynikami wyszukiwania.

5. Google Merchant Center

Narzędzia, które dynamicznie rośnie jeśli chodzi o wykorzystywanie przez sklepy internetowe. Podobnie jak adwords wyświetla się w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google z tym, że jest umieszczone wyżej na stronie niż Adwords oraz prezentuje fizyczny produkt w formie graficznej. Poniżej screen prezentujący widok dla jednej z moich ulubionych fraz czyli odzież biegowa 🙂

Google Merchant Center

Google Merchant Center

6. Email marketing – czyli budowanie bazy subskrybentów i komunikacja z nimi

Email marketing czyli popularny newsletter przez wielu jest już uważany za gatunek wymierający. Z czym się nie zgodzę. Na bazie dotychczas realizowanych przeze mnie projektów jest to kanał, który daje największy zwrot z inwestycji przy najczęściej bardzo dobrej konwersji w stosunku do innych kanałów sprzedaży. Bardzo istotny i często lekceważony nawet przez duże sklepy internetowe. Aby móc z niej wyciągnąć jak najwięcej jest odpowiednia segmentacja klientów w zależności od tego co kupują. Pomocne są tutaj rozwiązania z zakresu marketing automation, które te procesy automatyzują kierując spersonalizowane treści do użytkowników. Temat z marketing automation będę rozwijał w kolejnych artykułach.


Email marketing i newsletter należą do kanałów o najwyższej efektywności pod względem jakości ruchu! Bardzo dobra konwersja e-commerce i zwrot z inwestycji.


 

7. Porównywarki cenowe (CENEO, Nokaut, Skąpiec)

Porównywarki cenowe w szczególności CENEO jest kluczowym źródłem ruchu dla wielu sklepów internetowych. Jest to najczęściej model mniej zyskowny, gdyż oparty jest w szczególności o konkurencję i walkę niską ceną. Sklep chcąc przyciągnąć klienta do siebie walczy ceną. Klient szukając taniego produktu wpisuje jego nazwę i przeglądając oferty dostępne w serwisie na podstawie kilku czynników ocenia czy oferta jest dla niego korzystna czy nie np. weryfikuje liczbę opinii o sklepie, koszty zakupu wraz dostawą.

Z tego rozwiązania korzystają w szczególności sklepy multibrandowe lub specjalistycznie, które oferują produkty standaryzowane np. elektronika, wyposażenie wnętrz czy apteki internetowe dla których ograniczenia w zakresie reklamy powodują, że porównywarki  cenowe stają się dla nich bardzo istotnym źródłem ruchu. Jest to model, który najlepszy będzie dla dużych firm, sieci retailowych, które mają bardzo dobre warunki zakupowe dzięki czemu często nawet przy najniższej cenie uzyskują dobrą marżę.

8. Afiliacja

Afiliacja – jest to jedna z form marketingu internetowego, która jest znacznie lepiej jest rozwinięta w szczególności w USA. Gdzie już w tej chwili stanowi 10% całości budżetów marketingowych w e-commerce. Rozwiązanie to jest oparte o mechanizm w którym reklamodawca (czyli ty) deleguje wykonanie działań marketingowych przez partnerów (afiliantów), którzy opłacani są w modelu „za efekt”. W ramach sieci afiliacyjnej zrzeszonych jest wiele firm i stron internetowych. Modele rozliczeń, które są preferowane w e-commerce to np. prowizja od sprzedaży (CPS – Cost per Sale) lub płatność za kliknięcie (Cost Per Click), inne formy to np. CPL – Cost per lead czyli koszt pozyskania danych osobowych takich jak imię, nazwisko, email lub telefon.

9. Odzyskiwanie porzuconych koszyków

Czym są w takim razie porzucone koszyki? W sklepie internetowym są to takie koszyki, do których użytkownik dodał produkty, ale z jakiegoś powodu nie dokończył procesu zamówienia opuszczając stronę. A więc z jakiegoś powodu nie złożył zamówienia i porzucił koszyk z produktami. Przyczyn może być mnóstwo  za wysoka cena produktu, wymóg posiadania konta, skomplikowany proces składania zamówienia, wolno ładująca się strona,  itd.

Dzięki narzędziom do odzyskiwania porzuconych koszyków mamy możliwość część tej sprzedaży odzyskać z powrotem. System np. automatycznie wysyła do klientów maila z informacją typu “Cześć widzieliśmy, że nie dokończyłeś zamówienia, ale twoje produkty cały czas są dla ciebie zarezerwowane, tylko teraz przez 15 min możesz skorzystać z 5% rabatu na ten zakup”. Do tego system wyświetla i podpowiada jakie są to produkty. Rozwiązań i możliwości tworzenia unikalnych scenariuszy jest tutaj bardzo wiele…

10. Serwisy aukcyjne

Serwisy aukcyjne stanowią około 50% całości rynku e-commerce w Polsce. Oczywiście hegemonem w Polsce jest Allegro. Nawet taki gigant jak ebay nie był w stanie się przebić na polskim rynku, aby wygrać z nim rywalizację . Nadal jest spora grupa klientów, która woli kupować bezpośrednio na Allegro bez korzystania ze sklepów internetowych, a zakupy w sieci postrzega przez pryzmat najpopularniejszego serwisu aukcyjnego w Polsce.

Czy możemy wykorzystać Allegro do wzrostu zakupów na naszej platformie sklepowej? Zdecydowanie tak! Jest to świetne źródło do budowania brandu i wykorzystania jako dodatkowego kanału sprzedaży. Oczywiście należy pamiętać o tym, że zgodnie z regulaminem mamy zakaz kierowania naszego ruchu do naszego sklepu internetowego z naszych aukcji. Większość platform e-commerce ma gotowe wtyczki do integracji z Allegro dzięki czemu nasze zamówienia z Allegro będą automatycznie wpadały do naszego systemu zamówień w sklepie internetowym.


Podsumowanie 

Jak widzisz źródeł pozyskiwania i odzyskiwania ruchu do sklepu internetowego, a co za tym idzie sprzedaży jest wiele, w tym wpisie opisałem tylko te, które moim zdaniem są najbardziej wartościowe generując najwyższą konwersję i zwrot. Jedne kanały generowania sprzedaży będą nam dawały znacznie lepszą konwersję niż inne, a jeszcze inne bardzo duży zwrot z inwestycji w stosunku do poniesionych nakładów czyli tzw. ROAS (z ang. Return Of Ad Spend). Co oznacza ROAS? Wskaźnik ten określa nam jaki przychód wygenerował wybrany kanał w stosunku do poniesionych nakładów finansowych. Czyli jeśli przykładowo inwestujemy w kampanię Adwords kwotę 100 zł, uzyskujemy z tej kampanii 700 zł przychodu to wtedy ROAS wynosi 700%.

Wylicza się to ze wzoru: Przychód/Kwota inwestycji *100% czyli w naszym przypadku będzie to 700/100*100% = ROAS 700%. Oczywiście na to musimy nałożyć nasze marże oraz pozostałe koszty, aby obliczyć realny zysk z poszczególnych kanałów. Analizie związanej z rentownością zdecydowanie bardziej posłuży nsm inny wskaźnik jakim jest ROI.


Sprawdź i analizuj, które kanały dają ci najlepszy zwrot z inwestycji! (wskaźnik rentowności – ROI).


ROI (z ang. Return On Investment) jest kluczowym elementem mierzenia skuteczności i efektywności źródeł naszego ruchu. Nazywany jest także wskaźnikiem  rentowności prowadzonych działań marketingowych. Pozwala nam poznać zysk z poszczególnych kanałów w naszym sklepie internetowym. Kluczem do skuteczności budowania i optymalizacji ruchu do sklepu internetowego jest dokładna analiza zysków i strat osobno dla każdego źródła ruchu i jego stała optymalizacja w oparciu o wypracowywany zysk lub strategię biznesową.

Wpis ten był tylko wprowadzeniem do sposobów i źródeł pozyskiwania ruchu dla sklepu internetowego o których będę pisał znacznie szerzej. Każdy z tych kanałów będę omawiał po kolei w kolejnych wpisach gdzie od A do Z pokażę na co zwrócić uwagę, jak promować, monitorować i analizować każdy z tych kanałów.

Dobrego dnia! 😉