Decydując się wdrożenie lub uruchomienie własnego sklepu internetowego jednym z pierwszy pytań jakie każdy sobie zadaje jest jaką platformę e-commerce powinienem wybrać? Możliwości i wariantów jest wiele. Od rozwiązań typu SaaS czyli modeli abonamentowych, po autorskie, a kończąc na Open Source do których zalicza się Magento, któremu właśnie będzie poświęcony ten wpis dlaczego to właśnie Magento warto wybrać na platformę sklepu internetowego?

Magento jest rozwiązaniem typu Open Source co oznacza otwarte oprogramowanie” (ideą rozwiązania Open Source jest to, że fachowcy z całego świata mogą wspólnie ulepszać i rozwijać oprogramowanie (poprawa błędów, rozbudowa funkcjonalności). Jest to rozwiązanie z mojej perspektywy lepsze niż tradycyjny zamknięty model (platforma dedykowana), gdzie tylko kilku specjalistów najczęściej z jednej agencji ma wgląd w kod źródłowy, a wszyscy inni muszą korzystać z gotowych, zamkniętych rozwiązań) – na polskim rynku w szczególności dominują dwie platformy oparte o rozwiązanie Open Source: Magento i Prestashop, tutaj skupimy się na tej najpopularniejszej w skali globalnej co pokazuje poniższa grafika.


Magento to najpopularniejszy system dedykowany dla platform e-commerce na świecie, który posiada 26% udział na rynku platform dla sklepów internetowych.


Najpopularniejsze platformy e-commerce w 2016 roku

Najpopularniejsze platformy e-commerce

 

1. Plusy i minusy Magento

a) Plusy Magento

  1. Open Source – o tym już wspominałem na wstępie jest to rozwiązanie lepsze niż tradycyjny zamknięty model typu SAAS lub platforma dedykowana, gdzie tylko kilku specjalistów najczęściej z jednej agencji ma wgląd i prawa do kodu źródłowego, skutkuje to tym, że jesteśmy ograniczeni wyłącznie do tej agencji, która może nam dyktować wtedy horrendalne stawki i nie mamy żadnej alternatywy na zmianę.
  2. Darmowe oprogramowanie – z założenia jest to darmowe oprogramowanie co nie znaczy, że bez wsparcia i zaplecza programistycznego cokolwiek będziemy w stanie zrobić. Być może masz duże doświadczenie programistyczne za sobą wtedy możesz samemu rozwijać projekt. Z pewnością jednak będzie to nadal czasochłonne zwłaszcza na starcie. Sam jestem zwolennikiem delegowania tego na czym się nie znam, aby móc skupić się na głównym obszarze biznesowym czyli stricte rozwoju biznesu.
  3. Zaawansowane możliwości platformy – oprogramowanie posiada niezliczoną liczbę przydatnych funkcjonalności, których nie trzeba wymyślać na nowo tylko zaimplementować do systemu lub rozwinąć we współpracy z programistami.
  4. SEO – system jest bardzo dobrze rozbudowany pod kątem optymalizacji strony pod SEO. Ze wszystkich dostępnych rozwiązań open source pod kątem wyszukiwarek jest to zdecydowanie najlepsza platforma e-commerce jaka jest dostępna na rynku.
  5. Zarządzanie platformą (CMS) – oprogramowanie ma czytelny i przejrzysty interfejs użytkownika, który pozwala szybko i sprawnie zarządzać Twoim sklepem.
    Magento - widok panelu administracyjnego

    Magento 2 – widok panelu administracyjnego

  6. Wydajność – sklep oparty o Magento ma znacznie większą wydajność w stosunku do innych rozwiązań typu Open Source.
  7. Skalowalność – ta najpopularniejsza platforma Open Source pod e-commerce ma praktycznie nieograniczone możliwości w zakresie rozwoju. Zaczynasz jako mały sklep internetowy, a po kilku latach docierasz do bardzo dużego e-commercu gdzie cały czas pracujesz na tej samej platformie bez potrzebny przenoszenia się na coś innego.
  8. Sklep Magento – oficjalny sklep Magento Connect, który zawiera dużą liczbę gotowych dodatków, pluginów i rozszerzeń do Magento.
  9. Platforma dopasowana do polskiego rynku – w Magento Connect można znaleźć integracje z większością polskich firm dostarczających usług e-commerce takich jak np. płatności online, kurierzy, rozwiązania do budowania i zwiększania sprzedaży.
  10. Multistore – czyli wiele sklepów w jednym  – możliwość instalacji wielu instancji sklepowych, które będą obsługiwane w jednym panelu zarządzającym np. mamy jeden sklep internetowy, który jest dedykowany dla kilku rynków zagranicznych. Np. działamy w Polsce, Rosji, Niemczech, gdzie dla każdego z tych krajów będziemy mieli możliwość zdefiniowania osobnego języka, waluty, asortymentu, cen itd, a przy tym zarządzając wszystkim cały czas z jednego panelu.

b) Minusy Magento

  1. Koszty wdrożenia – tworząc sklep internetowy na Magento i decydując się na jego indywidualną customizację koszty wdrożenia są znacznie wyższe od zdecydowanej większości dostępnych platform e-commerce.
  2. Wymagania techniczne – system wymaga mocniejszego hostingu niż standardowe silniki sklepów internetowych, co skutkuje wyższymi kosztami za serwer i odpowiednią konfiguracją hostingu pod Magento.
  3. Aktualizacje – trzeba bardzo mocno uważać na aktualizację dodatków lub pluginów, które potrafią położyć cały sklep. Poza tym wszystkie aktualizacje trzeba przeprowadzić we własnym zakresie co wiąże się z dodatkowymi kosztami pracy programistów.
  4. Koszty rozwoju systemu – pomimo tego, że system jest otwarty i oferuje bardzo duże możliwości, jego dużym ograniczeniem jest rozwój, który obarczony jest dużymi kosztami – chyba, że macie zaprzyjaźnionego programistę Magento lub sami nim jesteście ;).  Prace programistyczne nad rozwojem rozbudowanych funkcjonalności potrafią być czasochłonne, a co za tym znacznie droższe niż przy innych platformach.

2. Wersje Magento:

1. Magento Community – wersja oparta o licencję open source  o której już więcej wspominałem wcześniej.

2. Magento Enteprise Edition – jest to wersja komercyjna (dedykowana)  Magento dla dużych projektow e-commerce. Wersja ta ma zapewnioną gwarancję producenta oraz to, że będzie zgodna z korporacyjnymi standardami bezpieczeństwa i wymiany danych. Koszt licencji wynosi $22,000 rocznie. W przypadku przychodów powyżej $100 milionów koszt może wzrosnąć nawet do 250 000 $ rocznie.

Decyzja o wyborze wersji powinna być poparta rzetelną analizą przedwdrożeniową, która pokaże nam na który wariant powinniśmy się zdecydować.


3. Wdrożenia Magento – agencje E-commerce Software House

  1. Bold
  2. Orba
  3. Divante
  4. White Ducky
  5. Global4Net
  6. SnowDog

4. Podsumowanie

Decyzja o wyborze platformy dla sklepu internetowego często jest fundamentalna z perspektywy rozwoju naszego e-biznesu, a także potencjalnych kosztów. Magento jako Open Source to doskonale rozwiązanie dla absolutnej większości dużych projektów e-commerce. W szczególności jest postrzegany jako system dedykowany wyłącznie dla większych klientów, ale nie zamykałbym się w tym rozwiązaniu tylko na nich, bo jest też sporo wdrożeń, które nie kosztują kilkuset tysięcy złotych, a najwyżej kilka tysięcy. Wdrażałem w przeszłości jeden z pierwszych projektów na Magento, który kosztował maksymalnie kilka tysięcy złotych i do tej pory jak najbardziej działa i funkcjonuje na rynku, choć z pewnością nie był to zbyt zaawansowany projekt. Magento ma swoje zalety, ale także i wady w szczególności są to wymagania związane ze sporymi kosztami rozwoju technicznego, chyba, że mamy znajomego dewelopera, który nam to zrobi po kosztach 😛

Magento jest najpopularniejszą platformą na świecie dedykowaną pod e-commerce, warto jednak dokładnie przeanalizować swoje potrzeby biorąc pod uwagę wszystkie czynniki takie jak poziom integracji, zaawansowanie platformy, dalszy rozwój itp. i dopiero wtedy po dokładnej analizie ostatecznie zdecydować czy to jest najlepsze rozwiązanie właśnie dla ciebie?

5/5 (9)

Oceń wpis