Do napisania tego artykułu zainspirowały mnie pytania od czytelników bloga, a także uczestników webinarów. Zdałem sobie po nich sprawę, że dla wielu osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sklepami internetowymi, kluczowe są totalne podstawy. Takie jak w ogóle zacząć i otworzyć pierwszy sklep internetowy? W tym artykule poznasz listę niezbędnych elementów, które musisz wykonać, aby otworzyć swój własny sklep internetowy.

Dało mi to do myślenia, że takiego artykułu dla osób kompletnie początkujących z e-commerce na blogu brakuje. Dlatego przygotowałem artykuł specjalnie dla tych wszystkich, którzy planują założyć swój pierwszy sklep internetowy, ale nie widzą jak się do tego kompletnie zabrać! Artykuł opisuje krok po kroku co musisz zrobić, aby go uruchomić i wystartować szybko ze sprzedażą we własnym sklepie internetowym 🙂

Aktualna sytuacja związana z koronawirusem zdecydowanie sprzyja rozwojowi sprzedaży w internecie. Dla wielu firm założenie sklepu internetowego, które do tej pory funkcjonowały wyłącznie w sprzedaży stacjonarnej może być często jedyną szansą na przetrwanie, oczywiście pod warunkiem, że zrobią to mądrze i w przemyślany sposób.

Sklep internetowy – jak zacząć?

Zakładając, że już posiadasz własny sklep stacjonarny z określonym asortymentem to kierunek będzie dla ciebie jasny i klarowny. Natomiast jeśli dopiero o nim myślisz i nie wiesz czym chcesz handlować to warto byłoby znaleźć dla siebie odpowiednią niszę? Oczywiście jest o to coraz trudniej biorąc pod uwagę rozwój branży e-commerce, ale nie niemożliwe.

W tym artykule nie będę się jednak skupiał na szukaniu niszy dla Twojego biznesu, bo nie o tym jest ten wpis, więc odsyłam Cię do artykułu na ten temat poniżej.

Więcej na temat niszy w e-commerce znajdziesz tutaj: Jak znaleźć i wybrać niszę rynkową w e-commerce?

Pan Kazik prowadzi sklep spożywczy

Dla uproszczenia w artykule wykorzystam przykład Pana Kazika, który prowadzi własny osiedlowy sklep spożywczy. Pan Kazik dostrzegł aktualny potencjał, jaki mają sklepy internetowe. Zauważył jak bardzo sklepy spożywcze w internecie są zablokowane z terminami dostawy zamówień np. za 2 miesiące. Więc stwierdził, a co mi tam, będę oferował dostawę na terenie mojego miasta. W ten sposób Pan Kazik poszerzy grono swoich klientów, którzy są ograniczeni przez obostrzenia związane z koronawirusem np. ilość osób mogących w jednym czasie przebywać w sklepie. Osobiście sam bym tak zrobił 🙂

Natomiast Pan Kazik nie ma bladego pojęcia jak się do tego wszystkiego zabrać, a więc od czego będzie musiał zacząć?

Jak otworzyć sklep internetowy?

Poznaj 8 kroków, które musisz wykonać, aby otworzyć pierwszy sklep internetowy!

Poniżej znajdziesz listę kroków, jakie będziesz musiał wykonać, aby sprawnie i szybko założyć sklep internetowy.

Każdy z tych kroków szczegółowo dla Ciebie opiszę. Zależało mi tutaj szczególnie na prostocie i podstawach, gdzie zdaje sobie sprawę jak ważne jest to dla osoby, która dopiero wchodzi w świat e-commerce. Artykuł jest dedykowany właśnie dla takich osób jak Ty, które nie mają żadnych podstaw na temat e-commerce. Nie widzą jak i czym się mają kierować zakładając własny sklep internetowy?

Świadomie pominąłem strategię, bo o tym już dużo piszę na blogu. Dodam tylko, że jeśli nie będziesz miał strategii i będziesz to robić bez planu do kogo kierujesz swoją ofertę, kto jest Twoim klientem? To osiągnięcie zamierzonych celów i planów będzie niezwykle trudne.

Dlatego zachęcam cię obowiązkowo do lektury tego artykułu: Strategia marketingowa sklepu internetowego! Od czego zacząć?

A więc przejdźmy do listy 8 kroków, jakie musisz wykonać, aby otworzyć sklep internetowy:

  1. Wybór domeny
  2. Wybór oprogramowania
  3. Przygotowanie oferty produktowej
  4. Czym będę się wyróżniał?
  5. Logistyka
  6. Integracje
  7. Aspekty prawne
  8. Testy i start sklepu internetowego


1. Wybór domeny dla sklepu internetowego

Planując otwarcie własnego sklepu internetowego pierwszym krokiem, jaki będziesz musiał wykonać to wybór domeny dla Twojego sklepu internetowego.

Co to jest domena? Jest to nasz unikalny adres WWW, pod którym będzie się znajdował Twój sklep internetowy. Przykładowo, jeśli Pan Kazik prowadzący sklep spożywczy nazwał go „U kazika” i będzie chciał pod taką samą nazwą mieć sklep, to będzie szukał domeny „ukazika.pl„.

Nazwa z pewnością mało marketingowa i sprzedażowa, ale tak zdecydował Pan Kazik :). Natomiast może się zdarzyć tak, że Twoja nazwa będzie już zajęta pod wybraną domenę, w takim przypadku musisz szukać alternatywy, może to być wtedy np. u-kazika.pl.

To na co chciałbym Ci mocno zwrócić uwagę to wybór rozszerzenia dla domeny. Jeśli sprzedajesz na rynek Polski to postaraj się o domenę z rozszerzeniem .pl, która będzie wzbudzać największe zaufanie Twoich klientów.

Oczywiście to nie znaczy, że nie można wybrać innej, natomiast sugeruję, że jeśli zaczynasz to wybrać domenę z końcówką PL, zwłaszcza jeśli jest ona dostępna do rejestracji.

Gdzie i jak taką domenę zarejestrować?

Firm na rynku, które oferują możliwość rejestracji domen jest bardzo wiele. Do najpopularniejszych należą nazwa.pl lub home.pl, natomiast to, że jest popularne nie oznacza najlepsze, dlatego właśnie czytasz ten artykuł, abym pomógł Ci wybrać najlepiej :).

Na tę chwilę, jeśli miałbym sam zarejestrować nową domenę wybrałbym OVH.pl lub aftermarket.pl, które oferują znacznie lepsze ceny rejestracji i przedłużenia domeny.

Poniżej masz przykład jak możesz zarejestrować domenę na przykładzie domeny ukazika.pl. Jeśli klikniesz w link poniżej przejdziesz do rejestracji tej domeny: https://www.ovh.pl/order/domain/#/legacy/domain/search?domain=ukazika.pl.

Jak widać domena ukazika.pl jest aktualnie dostępna, więc możesz ją zarejestrować, więc klikasz do koszyka i finalizujesz zakup.

Pamiętaj! Pierwszy rok rejestracji domeny jest zawsze znacznie tańszy niż jego przedłużenie, warto o tym pamiętać 😉

Przykład rejestracji domeny w OVH.pl

Jeśli już zarejestrowałeś domenę, pod którą będziesz prowadził swój sklep internetowy pora na kolejny krok, jakim będzie wybór oprogramowania dla Twojego e-sklepu.


2. Wybór oprogramowania dla sklepu internetowego

Z tym elementem większość osób ma duże problemy na samym początku zakładania sklepu internetowego. Wynika to z tego, że dostępnych rozwiązań, jakie możesz wykorzystać do założenia sklepu internetowego jest naprawdę na rynku wiele.

Czym się kierować? I jak podjąć decyzję?

Z racji tego, że zależy nam na tym, aby jak najszybciej wystartować z własnym sklepem internetowym i zacząć od razu sprzedawać sugeruję wykorzystać jedno z dostępnych rozwiązań dla sklepów internetowych w modelu SaaS, co pozwoli nam szybko wystartować.

Dla jasności dodam, że jest znacznie więcej zaawansowanych rozwiązań dla e-sklepów jak np. Magento, Prestashop, Sylius, Shopware, Spreaker i wiele innych technologii. Natomiast kluczowe jest dla Ciebie na tym etapie szybko wystartować ze sklepem internetowym będąc Panem Kazikiem, dlatego właśnie wyborem jest SaaS.

Co to jest SaaS?

SaaS – jest to gotowe oprogramowanie dla Twojego sklepu internetowego umieszczone w wirtualnej chmurze płatne w modelu abonamentowym. Najczęściej rozliczane w wariancie miesięcznym, kwartalnym lub rocznym.

Atutem tego rozwiązania jest łatwa integracja z większością rozwiązań dostępnych na polskim rynku. Takich jak: procesory płatności, kurierzy, platformy mailingowe, Allegro, marketing automation itd.

W skrócie kupujesz gotowca, którego szybko będziesz mógł uruchomić i zintegrować ze wszystkim, co będzie Ci potrzebne do uruchomienia szybkiej sprzedaży w internecie.

Poniżej lista najpopularniejszych rozwiązań SaaS na polskim rynku:

Oczywiście tego rodzaju platform dla sklepów internetowych jest o wiele więcej na rynku. Twoim końcowym efektem będzie gotowy do uruchomienia sklep internetowy.

To, co chciałbym ci zasugerować i podpowiedzieć, to pomyśl nad wykupieniem dedykowanego szablonu graficznego od samego początku, aby choć trochę odróżnić się od wszystkich pozostałych sklepów.

Warto mieć inną witrynę sklepową niż pozostali korzystający z tego samego oprogramowania 😉


3. Oferta produktowa dla sklepu internetowego

Wybrałeś domenę i oprogramowanie dla Twojego sklepu internetowego, teraz pora na ofertę produktową. Jeśli masz dużą liczbę produktów może się to okazać bardzo czasochłonnym zajęciem, ale jest na to sposób 😉

Przede wszystkim, jeśli masz ofertę standaryzowną, czyli sprzedajesz takie produkty, jakie mają też inne sklepy to możesz się zwrócić do swoich dystrybutorów lub producentów o przesłanie dostępnych materiałów na temat produktów, które sprzedajesz.

Można również skorzystać z takich narzędzi jak Nielsen Brandbank, które oferuje szeroką bazę produktów z opisami, które możemy wykorzystać do naszego sklepu internetowego.

Język korzyści

Jeśli natomiast sprzedajemy produkty unikalne jak np. biżuterię czy rękodzieła to wtedy musimy takie opisy stworzyć i przygotować od zera. Kluczowe jest, aby klient, który odwiedzi nasz e-sklep znał powody dlaczego ten konkretny produkt warto kupić właśnie u ciebie i czym się konkretnie wyróżnia od innych?

W skrócie jest to prezentacja języka korzyści, który będzie zachęcał i motywował naszego klienta do zakupu. Warto od razu tutaj zadbać o unikalność treści, bo będzie to znacznie lepiej postrzegane przez Google.

Co oznacza unikalność treści? W skrócie jest to taka treść, która nie jest od nikogo skopiowana, czyli została stworzona po raz pierwszy. Jeśli skorzystasz z gotowych opisów produktów, które otrzymasz od dystrybutora czy producenta o takiej unikalności nie będzie mogło być mowy.

Oczywiście unikalność treści możesz rozważyć pod warunkiem, że masz na to czas i pieniądze. Jeśli skupiamy się wyłącznie na ofercie produktowej i szybkości działania, to na unikalne treści zabraknie Ci czasu w tym pierwszym etapie, ale zawsze możesz do tego wrócić.

Na co zwrócić uwagę tworząc ofertę produktową dla naszego e-sklepu?

Drzewo kategorii – bardzo istotny element, który warto przemyśleć. Jest to mapa nawigacyjna poruszania się po sklepie internetowym. Zdecydowanie warto tutaj zadbać, aby był intuicyjna i czytelna dla naszego klienta. Sugeruję, aby inspirować się konkurencyjnymi sklepami internetowymi z Twojej branży, które mają dużą liczbę danych historycznych i aktualnych dotyczących sprzedaży.

Baza produktów – przygotowując informacje i dane o produktach, gdzie zależy Ci na szybkim stracie może być trudno o unikalne opisy produktów, więc akurat w tym przypadku ten element pominę, ale jeśli planujesz budować swoją widoczność w wyszukiwarce Google to zdecydowanie warto do tego elementu wrócić.

Filtry produktowe – tworząc drzewo kategorii wraz z produktami, warto byłoby stworzyć od razu drzewo kategorii wraz z filtrami powiązanymi z poszczególnymi produktami. Ułatwi to Twojemu klientowi wyszukiwanie docelowych produktów.

Przykład, o co chodzi możesz zobaczyć poniżej na przykładzie Frisco.pl, gdzie wybierając z kategorii „Owoce, Warzywa i Zioła” możesz wybrać rodzaj produktu np. wegetariański lub markę, jakiej szukasz np. Marwit.

Frisco.pl - przykład zastosowania i działania filtrów produktowych na liście produktów

 


4. Czym mój e-sklep będzie się wyróżniał?

Zastanawiałem się, czy mam umieścić ten punkt, aby nie komplikować podstawowych kroków, natomiast jeśli bym go tutaj nie umieścił, to zapomniałbym o najważniejszym czego na każdym kroku również uczę i tłumaczę: od moich klientów, czytelników i słuchaczy po znajomych.

 

Dlaczego klient, który wchodzi na Twój sklep internetowy ma właśnie u ciebie kupić? Co takiego oferujesz unikalnego, albo możesz zaoferować właśnie dla niego?

W przypadku Pana Kazika widzę bardzo dużą wartość w tym, że działa na konkretnym lokalnym rynku np. we Wrocławiu, gdzie ma duże pole do popisu, bo inne duże sklepy internetowe z artykułami spożywczymi w tej chwilki dostarczają zamówienia na odległe terminy. Warto więc to wykorzystać!

Jak mogę się wyróżnić?

W przypadku Pana Kazika widzę dużą przewagę w tym, że np. jeśli klient złoży zamówienie w jego sklepie internetowym do godz. np. 14:00 to jeszcze tego samego dnia dostarczy te zamówienia klientom do domu, w dobie tego, co się dzieje idealne rozwiazanie.

Gdzie aktualnie duże sieci spożywcze w swoich sklepach internetowych nie są w stanie obsłużyć tego co aktualnie mają, a Pan Kazik ma na to gotową receptę dla nich.

Co innego można zaproponować klientowi? Jeśli jesteś na samym początku to najważniejsze będzie zbudowanie zaufanie do Twojego sklepu internetowego. Jak możesz to osiągnąć?

  • Opinie o sklepie internetowym – sugeruję wdrożyć narzędzie, które będzie pozwalało ci na zbieranie wiarygodnych opinii klientów o zakupach w Twoim sklepie internetowym. Warto te opinie później komunikować klientom na naszym sklepie.
  • Szybkość dostawy – dla klientów jest bardzo ważne jak długo muszą czekać na dostawę swojego zamówienie, w niektórych branżach jest to już nawet ważniejszy czynnik niż sama cena, dlatego warto o tym pamiętać. Można to zrobić np. w taki sposób, że komunikujesz klientowi na karcie produkt „Złóż zamówienie do godz. 12, a zostanie ono wysłane jeszcze tego samego dnia”.

Takich elementów możesz oferować znacznie więcej jako wyróżników. Fajnie jakby to było coś unikalnego czego nie oferuje konkurencja, natomiast jeśli czegoś takiego nie znasz to skorzystaj z podpowiedzi zawartych w poniższym artykule dotyczącym USP (Unique Selling Proposition), czyli Unikalnej Propozycji Wartości dla Klienta

Więcej na temat niszy w e-commerce znajdziesz tutaj: USP w sklepie internetowym – dlaczego musisz je mieć?


5. Logistyka w sklepie internetowym

Logistyka to kluczowy element w każdym sklepie internetowym. Im większa skala biznesu tym ma ona większy wpływ na firmę, dlatego warto zadbać o skuteczność w tym obszarze już od samego początku.

Jeśli Pan Kazik uzna natomiast, że chce mieć dwa modele biznesowe:

  • wysyłka do klienta końcowego, czyli pod wskazany adres klienta
  • odbiór w swoim sklepie stacjonarnym

To będzie to z pewnością nieco bardziej skomplikowane do wdrożenia.

Taki model będzie wymagał konkretnych integracji z systemami typu ERP (system zarządzania firmą) lub WMS (system zarządzania magazynem).

Natomiast tylko przypomnę, że zależy nam na szybkości wdrożeniu tego sklepu internetowego, więc zakładamy tutaj duże kompromisy. Załóżmy przypadek, w którym wiemy, że integracja z dodatkowymi systemami magazynowo-księgowymi takimi jak Subiekt, Sage, Comarch itp. zajmie nam dodatkowy miesiąc.

Dlatego, żeby nie tracić czasu zamówienia będą automatycznie nam wpadać do oprogramowania sklepu internetowego, a my możemy je po prostu drukować i zbierać z półek sklepowych lub magazynowych.

Podkreślę, że jest to rozwiązanie dalekie od optymalnego, ale doraźne, gdzie liczy się dla nas czas wdrożenia zmian. W końcu Pan Kaziu chce szybko sprzedawać przez internet 🙂

Oczywiście równolegle powinna odbywać się integracja z odpowiednim system, aby później wszystko było w pełni zintegrowane i nie trzeba było dodatkowo wbijać sprzedaży i drukować osobno paragonów.

Docelowo warto będzie pomyśleć nad pełną optymalizacją procesów logistycznych, abyśmy mieli możliwość otrzymać odpowiednia jakość, efektywność i szybkość dostawy.

Więcej na temat logistyki znajdziesz tutaj: Logistyka e-commerce – wady i zalety. Jaki model wybrać?


6. Integracje w sklepie internetowym

Sklep internetowy to oczywiście nie jest samotna wyspa. Musi być połączony z różnymi systemami po to, aby jego efektywność była dla Ciebie jak najwyższa i ułatwiała z jednej strony realizację zamówień przez Twoich klientów, a z drugiej ułatwiała i przyśpieszała Twoją pracę, bo na tym właśnie warto się skupić, jeśli chcemy rozwijać nasz biznes.

Jakie integracje musisz mieć w sklepie internetowym?

  • Integracja z płatnościami online – ułatwia zakupy klientom i automatyzuje nam płatności internetowe, dzięki czemu nie musisz skupiać się na tym, czy ktoś zapłacił, czy nie. System automatycznie taką płatność doda i przeleje środki na twoje konto firmowe.
  • Integracja z kurierami – pozwala nam np. na automatyczne generowanie i przenoszenie listów przewozowych z oprogramowania e-sklepu. Dzięki czemu upraszczamy cały proces przygotowania zamówienia i kompletacji paczki dla klienta. Warto tutaj zadbać także o integrację na poziomie przekazywania danych na temat listu przewozowego, które są wysyłane do klienta wraz ze statusem zamówienia wysłane.
  • Integracja z systemami ERP lub WMS – bardzo istotny element pod kątem automatyzacji zamówień w sklepie internetowym. W skrócie dzięki temu nie będziesz musiał ręcznie dodawać sprzedaży ręcznie do swojego programu magazynowo-księgowego typu Subiekt itp.
  • Integracja z narzędziami zewnętrznymi (marketing automation, silniki rekomendacji, narzędzia do zbierania opinii o sklepie itd.) – równie ważny element pod kątem czy to budowania zaufania do sklepu internetowego, czy narzędzie pomagających w zwiększaniu sprzedaży w naszym sklepie.

7. Aspekty prawne

Jest to element, który zastanawiałem się, czy umieścić, aby nie komplikować Ci sprawy, natomiast słusznie ktoś mi zwrócił uwagę i przyznaję mu rację. Jest to MUST HAVE, który trzeba zrobić, aby móc spać spokojnie.

Zdecydowanie rekomenduję tutaj skorzystać z doświadczonych firm, które nam w tym pomogą od A do Z, aby nie tracić niepotrzebnie czasu, a wierz mi kiedyś robiłem to sam i zdecydowanie nie warto go poświęcać, aby zaoszczędzić kilka dodatkowych złotych 🙂 

Więcej na ten temat znajdziesz w tym artykule: Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Szczegóły znajdziesz w punkcie nr 5, gdzie piszę właśnie o aspektach prawnych takich jak:

  • regulamin
  • polityka prywatności
  • audyt całego sklepu

8. Testy i start sklepu internetowego

Nadeszła wielka chwila jesteśmy już o krok od uruchomienia naszego pierwszego sklepu internetowego. Mamy już gotowy e-sklep, ale przed nami jeszcze ostatni krok 🙂

Wykonaj testy i sprawdź, czy wszystko działa?

Bardzo ważnym etapem przez ostatecznym startem sklepu będzie jego odpowiednie i pełne przetestowanie. Zaplanowałbym sobie na to minimum kilka dni, a to tylko ze względu na to, że to SaaS, czyli gotowe rozwiązanie, a dodatkowo zależy nam na szybkości. Normalnie takie testy przy bardziej zaawansowanych platform trwają nawet kilka tygodni.

Zacząłbym od tego, że najpierw udostępnił znajomym i rodzinie dostęp do sklepu, aby sprawdzili, czy wszystko w sklepie internetowym ich zdaniem działa jak należy? Jeśli znajdą jakieś błędy dzielą się nimi z Tobie. Samemu zawsze trudno jest nam wszystko sprawdzić.

Następnie sprawdziłbym, czy wszystkie integracje poprawnie działają, co mam na myśli? Kluczowa jest poprawna wymiana danych pomiędzy systemami.

  • Płatności online – przykładowo jak mamy złożone zamówienie to czy dane przekazują się do systemu płatności online takich jak Tpay, BlueMedia i inne? Każdy z systemów płatności online ma tryb testowy, więc nie będziesz do testów musiał wydawać pieniędzy 🙂
  • Kurierzy – czy po złożeniu zamówienia generują się nam automatycznie listy przewozowe?, wszystkie dane przekazują się poprawnie? Czy status przesyłki przekazuje się w zamówieniu?
  • System magazynowo-księgowy ERP – czy do naszego systemu sprzedaży spływają wszystkie dane dotyczące sprzedaży z oprogramowania sklepu internetowego, czy wszystko się poprawnie zaczytuje, ceny, podatki itd?

Jak widzisz elementów, które warto jest sprawdzić przed ostatecznym uruchomieniem sklepu jest trochę, a ta lista mogłaby być znacznie dłuższa… Zależało mi szczególnie na tym, aby podzielić się Tobą kluczowymi obszarami, które pozwolą Ci odpowiednio zrozumieć i podejść do wdrożenia twojego własnego e-sklepu.


Materiały poruszone w tym artykule


Podsumowanie

Wiele osób jest zdania, że uruchomienie sklepu internetowego jest banalnie prosta, gdzie sporo firm oferujących oprogramowanie dla sklepów internetowych w modelu SaaS w taki prosty sposób to przedstawia. Zdecydowanie się z tym punktem widzenia nie zgadzam…

Oczywiście jest bardzo proste, jeśli wszystko zrobisz byle jak, ale podobnie później będzie wyglądać Twój biznes!

Sklep internetowy jak każdy biznes wymaga solidnego przygotowania w każdym aspekcie, dlatego w artykule skupiłem się na podstawowych elementach, które pomogą Ci w uruchomieniu Twojego pierwszego sklepu internetowego, bez komplikowania i wchodzenia w szczegóły, na czym mocno mi zależało.

Zachęcam Cię także mocno do zapoznania się z artykułami powyżej w sekcji „Materiały poruszone w tym artykule„, w szczególności jeśli zaczynasz warto, abyś przeczytał o:

Jestem przekonany, że mogą być one dla ciebie wartościowym uzupełnieniem całego artykułu.

Kończąc już ten mój dłuższy tekst chciałbym ci życzyć powodzenia i samych sukcesów w uruchomieniu Twojego pierwszego sklepu internetowego!

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.9 / 5. Liczba głosów 53

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł