E-commerce to taka wdzięczna branża, w której każdy ma możliwość bieżącego monitoringu i obserwacji swoich konkurentów na wielu płaszczyznach i w różnych kanałach. Pewnie wielokrotnie zastanawiałeś/łaś się nad tym, jak to fajnie byłoby móc podejrzeć jakie reklamy na Facebooku i w innych kanałach pokazuje moja konkurencja, gdzie je kieruje itd? Był okres, że sam miałem takie dylematy i długo żyłem w niewiedzy, że jest to w ogóle możliwe. Dlatego przygotowałem artykuł na temat narzędzi dotyczących reklam i możliwości analizowania konkurencji na Facebooku, który będzie szczególnie pomocny dla każdego, kto tego rodzaju narzędzi wcześniej jeszcze nie znał.

Do tej pory dzieliłem się z Tobą na blogu takimi narzędziami jak np. do analizy ruchu, SEO, czy monitoringu cen, dlatego czas jest poświęcić znacznie więcej uwagi na social media, a w szczególności na Facebooku, który staje się coraz istotniejszym kanałem sprzedaży w e-commerce zwłaszcza z wykorzystaniem płatnych reklam.

Przyznam, że jeszcze jakiś czas temu sam nie znałem tych narzędzi, którymi się chcę z Tobą podzielić. Pewnie wielokrotnie zastanawiałeś/łaś się nad tym, jak to fajnie byłoby móc podejrzeć jakie reklamy na Facebooku pokazuje moja konkurencja? Był okres, że sam miałem takie dylematy i dość długo żyłem w niewiedzy, że jest to w ogóle możliwe, a jednak!

Dlaczego warto analizować reklamy konkurencji?

Odpowiedź wydaje się oczywista! Po prostu warto 🙂 . Być może do tej pory nie korzystałeś z tego rodzaju narzędzi pod kątem analizy swojej konkurencji w social media lub innym źródłach, gdzie być może nie wiedziałeś, że takie narzędzia są w ogóle dostępne lub uznałeś, że to jest Ci do niczego niepotrzebne.

Osobiście jestem zdania, że warto się takim rozwiązaniom bliżej przyjrzeć, bo mogą nam pozwolić zaoszczędzić naprawdę mnóstwo czasu i pieniędzy,  nie tyle na samą analizę konkurencji, ale przede wszystkim stanowić dla nas dużą inspirację do tworzenia własnych kreacji reklamowych na bazie reklam konkurencji lub zupełnie innych branż.

Nie zapominając przy tym o takich możliwościach sprawdzenia do kogo reklamy konkurencji są targetowane ze względu na wiek,  miejsce czy słowo kluczowe w tekście reklamy.

Dzięki narzędziom o których przeczytasz poniżej możesz sprawdzić:

  • Jakie kreacje reklamowe wykorzystuje konkurencja?
  • Wyszukać kreację po słowach kluczowych umieszczonych w tekście reklamy
  • Do jakich stron docelowych kieruje klientów reklama?
  • Masz możliwość zapisywania tych kreacji reklamowych do późniejszej analizy
  • Analizować demografię: wiek, płeć itd.

FB Ads Library

Zacznijmy od narzędzia FB Ads Library, które jest dostępne za darmo dla każdego. Wstyd się przyznać, ale to narzędzie odkryłem wcale nie tak dawno. Dla mnie było to wtedy spore odkrycie, bo nie miałem świadomości i nie zdawałem sobie sprawy, że takie narzędzia w ogóle istnieją, a które pozwalają mi zobaczyć aktywną reklamę dowolnego FanPage.

Z pewnością narzędzie to będzie bardzo pomocne dla każdego, kto chce po pierwsze przeanalizować co robi jego konkurencja na Facebooku, ale także pod kątem inspiracji jak wyglądają reklamy, które tworzą Twoi konkurenci lub firmy, które uważasz w swojej branży za najlepsze.

Aby móc sprawdzić wybrany Fanpage wystarczy wejść na stronę https://www.facebook.com/ads/library. W poniższym przykładzie wybrałem FanPage jednego z największych sklepów internetowych z elektroniką w Polsce – RTV Euro AGD. Informacją, jaką możesz podejrzeć już w pierwszym widoku, to kiedy dany Fanpage został utworzony? Możesz też szybko sprawdzić, kiedy wybrana kampania została uruchomiona.

Filtrowanie kampanii na FB (opcja filtrowania pozwala na wybór):

  • kraju, do którego reklama została skierowana
  • wybór aktywnych lub nieaktywnych kampanii
  • okresów, w których reklama była wyświetlana np. dzisiaj, ostatnie 7 dni itd
  • platformy np. Facebook, Instagram, Audience Network czy Messengera
FB Ads Library

FB Ads Library na przykładzie RTV Euro Agd

Innym takim przykładem będzie Answear.com, który działa na wielu rynkach zagranicznych, wtedy dodatkowo FB Ads Library będzie Ci podpowiadać podobne reklamy dedykowane dla wybranego rynku jak np. Czechy, Słowacja, Ukraina, jak również dla pozostałych rynków, na których firma będzie działać.

Nie wspominając o tym, że może być to prosty sposób na skorzystanie z dostępnych kodów rabatowych, jakie sklepy internetowe oferują użytkownikom na Facebooku, ale nie o tym jest ten artykuł :).

FB Ads Library - Answear.com

FB Ads Library – Answear.com


PowerAdSpy

Drugie narzędzie do monitoringu i sprawdzania konkurencji w social media, czyli PowerAdSpy to rozwiązanie płatne. Polecam je każdemu, kto chce wiedzieć znacznie więcej na temat reklam konkurencji na Facebooku, ale nie tylko.

Można tam sprawdzić w praktyce dowolną markę, która występuje na FB lub w innym kanale. Poniżej dla kontrastu pokazuje przykład innego giganta z branży elektroniki, czyli Media Expert, gdzie możesz zobaczyć jakie reklamy ta firma wyświetlała w ramach płatnych kampanii w wybranym okresie.

Poniżej przykładowe reklamy, jakie komunikuje Media Expert, które są proponowane w reklamach użytkownikom i klientom:

  • Ekspres do kawy
  • Pasy zastępujące podkładkę w samochodzie
  • Jak również suszarka
PowerAdSpy

PowerAdSpy na przykładzie Media Expert

Dużym plusem tego rozwiązania jest, że nie koncentruje się wyłącznie na Facebooku, ale także pozostałych platformach. Narzędzie daje nam wgląd w kampanie i strategie konkurencji dla takich źródeł ruchu i sieci społecznościowych jak:

  • Facebook
  • Google Ads
  • Wyświetlacz Google
  • YouTube
  • Instagram
  • Reddit
  • Quora
  • Reklamy z Shopify

Poniżej możesz zobaczyć krótki filmik pokazujący możliwości tego rozwiązania.

Ile to kosztuje?

PowerAdSpy to narzędzie, które ma w swojej ofercie wiele płatnych pakietów. Jest też dostępny plan darmowy “Free plan“, który pozwala na 20 wyszukań w ciągu 10 dni.

Jak wyglądają płatne pakiety?

  • Basic – 1 $ przez 3 dni, później 49$
  • Standard – 7 $ przez 5 dni, później 99$
  • Premium – 7 $ przez 5 dni, później 149$
  • Platinum – 7 $ przez 5 dni, później 249$
  • Titanium – 7 $ przez 5 dni, później 299$
  • Palladium  – 7 $ przez 5 dni, później 349$

Najpierw sugeruję przetestować wersję free, aby ocenić czy to jest coś dla ciebie? Wersja free ma pełną funkcjonalność z tego co zdążyłem sprawdzić. A następnie wykupić wersję Premium, która przez pierwsze 5 dni kosztuje tylko 7 dolarów. Na tej podstawie będziesz mógł przeanalizować, czy warto inwestować w abonament miesięczny, czy jednak nie?

Oczywiście im wyższy pakiet, tym większe możliwości uzyskania większej liczby danych, które często mogą być dla nas bezcenne, a także będziesz mieć możliwość analizy większej liczby źródeł oprócz FB i Instagrama, takich jak Google, YouTube itd.

Podsumowanie

Jestem zdania, że jeśli są narzędzia, które pozwalają nam oszczędzić czas, a jeszcze przy tym nasze pieniądze to bezwzględnie warto z nich skorzystać.

Oczywiście warto pamiętać o tym, że tego rodzaju oprogramowanie nie zastąpi twojej kreatywności, ale może fajnie ją wspomóc i zainspirować do tworzenia skuteczniejszych materiałów reklamowych, dzięki którym będziesz miał szansę generować większe zainteresowanie klientów, a co za tym idzie więcej sprzedawać. Powodzenia!

5/5 (17)

Oceń wpis