Jeśli jeszcze nie prowadzisz sklepu internetowego, ale o tym myślisz to podstawowe pytanie, jakie sobie zadajesz na samym początku, to ile będzie mnie to kosztować? Oczywiście chciałbym Ci udzielić  prostej odpowiedzi, ale niestety to  zależy od bardzo wielu czynników.  W tym artykule chciałbym podzielić się z Tobą i trochę rozprawić z mitem, że założenie sklepu internetowego jest bardzo tanie i praktycznie nic nas nie kosztuje. W takiej formie jest to bardzo często sprzedawane, gdzie później w trakcie wdrożenia i jego rozwoju zadajecie sobie pytanie po podliczeniu wszystkich kosztów, ale dlaczego jest tak drogo? Miało być przecież dużo taniej!

Oczywiście założenie własnego e-sklepu może być bardzo tanie, wystarczy wybrać podstawowy szablon i jeden z najniższych pakietów dostępnych w ramach gotowych rozwiązań SaaS dostępnych rozwiązań na rynku, ale… warto się tutaj zastanowić co w ramach takiej oferty otrzymujemy i czy doprowadzi nas to do celu?

Bo niestety biorąc taki gotowy sklep, bez jakichkolwiek zmian i modyfikacji już na starcie ograniczasz swoje możliwości rozwoju, nie wspominając o elemencie budowania zaufania naszego klienta do dopiero co stworzonej marki.

Oczywiście również rekomenduję, jeśli zaczynasz z własnym sklepem internetowym i nie jesteś pewien co do jego potencjału, aby nie wydawać od razu na platformę tysięcy złotych tworząc przykładowo autorskie rozwiązania za kilkadziesiąt tysięcy złotych, bo zdecydowanie lepiej zainwestować te pieniądze w mądry marketing, który napędzi nam ruch do sklepu, ale pamiętaj, że podstawowe minimum Twój sklep internetowy musi spełniać, aby przekonać klienta do zakupu.

Jeśli masz na to budżet i środki i jesteś przekonany, że jest to projekt długofalowy wtedy warto zastanowić się nad rozwiązaniami typu OpenSource.


Ile kosztuje założenie sklepu internetowego:

  1. Wybór platformy dla sklepu internetowego
  2. Domena, hosting i certyfikat SSL
  3. Konfiguracja oprogramowania e-sklepu
  4. Projekt graficzny sklepu
  5. Aspekty prawne (regulamin, polityka prywatności)
  6. Utrzymanie platformy e-commerce
  7. Marketing – opisy, zdjęcia, newsletter
  8. Podsumowanie

1. Wybór platformy sklepu internetowego

Podstawowym pytaniem, jakie sobie zadajemy myśląc o własnym sklepie internetowym, jest jakie oprogramowanie powinienem wybrać? Na rynku mamy obecnie bardzo wiele rozwiązań i trudno się w tym już połapać. Zacznijmy wiec od najprostszego modelu, w którym nie chcemy tworzyć sklepu od zera, więc decydujemy się na gotowe rozwiązanie typu Saas. Na rynku mamy dostępne bardzo wiele platform tego typu.

SaaS (Software as a Service)

SaaS – jest to rozwiązanie chmurowe rozliczane w modelu abonamentowym (miesięcznym, kwartalnym lub rocznym). Atutem tego rozwiązania jest łatwa integracja z większością rozwiązań dostępnych na rynku takich jak: procesory płatności, kurierzy, platformy mailingowe, Allegro, marketing automation itd.

Koszty

Koszty abonamentu zaczynają się od kilkudziesięciu złotych miesięcznie, więc bardzo niskim kosztem możesz przetestować model lub pomysł na biznes. Oczywiście to nie znaczy, że za tą cenę będziemy mieli super sklep! Będzie to totalny BASIC, czyli podstawowy szablon graficzny, który raczej nie będzie najbardziej zachęcający do zakupów.

Warto pamiętać o tym, że koszty przy dedykowanym szablonie graficznym dla sklepów opartych o SaaS mogą wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Kojarzę koszty wdrożenia nawet na poziomie 25 tyś zł netto, a pewnie można i drożej.

Plusy

  • niskie koszty wejścia
  • łatwy sposób na przetestowanie modelu biznesowego
  • stała opłata miesięczna
  • gotowe integracje i rozwiązania (kurierzy, płatności, newsletter itd)

Minusy

  • Wygląd graficzny i UX – ten punkt nie dotyczy każdego rozwiązania, bo w wielu z nich można zrobić takie zmiany graficzne, że trudno będzie poznać, że to jest akurat dane oprogramowanie, ale w większości przypadków jest tak, że taką platformę z miejsca rozpoznaje. Niestety takie elementy jak przykładowo koszyk i checkout (proces zakupowy) potrafią być bardzo schematyczne bez jakichkolwiek możliwości zmian i ingerencji w nie.
  • Rozwój oprogramowania – z racji, że są to rozwiązania zamknięte, jeśli będziemy chcieli w późniejszym czasie wdrożyć nową funkcjonalność może być to niemożliwe.
  • Szybkość i dynamika zmian – dużym minusem jest często bardzo późna reakcja na zmiany. Przykładowo u jednego z moich klientów, który przeniósł się z rozwiązania dedykowanego na platformę tego typu klient zanotował bardzo duży spadek konwersji (-60%), gdzie zostałem poproszony o wsparcie co do jego przyczyn. Wskazałem firmie  konkretne przyczyny co jest powodem, jednak w związku z tym, że był to fundament platformy taka zmiana nie była możliwa i jest ona dopiero planowana na przyszłość. Jak się okazało po powrocie na poprzednią platformę, klient powrócił do wcześniejszej zdecydowanie wyższej konwersji e-commerce.

Popularnie oprogramowanie dla sklepów internetowych w modelu SaaS:


Open Source

Open Source jest to typ otwartego i darmowego oprogramowania (ideą rozwiązania Open Source jest to, że kod do niego jest ogólnodostępny i każdy może to oprogramowanie rozwijać (poprawa błędów, rozbudowa funkcjonalności). Oczywiście, aby mogło być one darmowe to trzeba by było być programistą.

Jest to rozwiązanie z mojej perspektywy zdecydowanie lepsze niż rozwiązania dedykowane, gdzie tylko kilku specjalistów najczęściej z jednej agencji ma wgląd w kod źródłowy, a wszyscy inni muszą korzystać z gotowych, zamkniętych rozwiązań – na polskim rynku w szczególności dominują trzy platformy oparte o rozwiązanie Open Source: Magento, Prestashop i WooCommerce.

Lista przykładowych rozwiązań typu Open Source dla sklepów internetowych:

  • Magento
  • Prestashop
  • WooCommerce
  • Shopware
  • Sylius

Magento

Dla kogo

Magento, jest dedykowane najczęściej pod średnie i duże firmy, które mają budżet na wdrożenie tego rodzaju platformy e-commerce. Jest to jedno z najpopularniejszych rozwiązań dedykowane zwłaszcza dla średnich i dużych sklepów internetowych. Wiele dużych sklepów internetowych takich jak np. Eobuwie, Castorama, SuperPharm, Drogerie Natura i wiele innych.

Koszty

Koszty wdrożenia dla tego oprogramowania zaczynać się będzie od 30 000 – 40000 złotych netto, warto jednak pamiętać, że tak naprawdę będziemy tutaj bazowali na gotowym szablonie graficznym bez możliwości modyfikacji i sama integracja musi być prosta we wdrożeniu. W skrócie kupujemy tutaj gotowy szablon pod Magento. Oczywiście możliwe będą w nim modyfikacje i zmiany rozwojowe, ale będzie się to wiązało już ze znacznie większymi kosztami w późniejszym czasie.

Koszt typowego wdrożenia dla Magento, w którym mamy indywidualny projekt graficzny z typowymi integracjami zaczynają się od 100 000 – 150 000 zł netto dla mniejszych e-commerce software house. Te większe agencje zaczynają wdrożenia sklepów internetowych od 400 000 zł netto w górę.

  • Prosty i gotowy szablon Magento – od 30 000 zł netto
  • Małe i średnie agencje – od 100 000 zł netto
  • Duże agencje – od 350 000 zł netto

Oczywiście na ostateczną cenę wpływa bardzo wiele zmiennych, bo tak naprawdę wszystko zależy od poziomu integracji (WMS, ERP , PIM itd) czy ilości produktów, jakie będą niezbędne do spełnienia założeń od strony biznesowej. Jeśli będzie to duża sieć retailowa, gdzie do spięcia będzie np. 300 sklepów, gdzie każdy z nich ma osobny magazyn to oczywiście koszty takiego wdrożenia będą bez porównania większe niż wariant w którym mamy tylko jeden magazyn.

Plusy i minusy

Odsyłam tutaj bezpośrednio do dedykowanego artykułu na ten temat: Dlaczego warto wybrać Magento? (plusy i minusy)

Lista przykładowych agencji Magento:


Prestashop

Prestashop podobnie jak Magento jest to rozwiązanie w pełni darmowe, jeśli umiemy programować 🙂 Na Prestashop zrealizowałem swoje pierwsze wdrożenie sklepu internetowego i był to pierwszy sklep, którym zarządzałem. Osobiście za tym rozwiązaniem nie do końca przepadam. Być może wynikało to z firmy, z którą współpracowałem, więc mój obraz może być mocno subiektywny. Zaletą tego rozwiązania jest z pewnością znacznie niższe koszty niż wdrożenie e-sklepu na Magento.

Dla kogo

Dla małych i średnich firm, które mają ograniczonych budżet i nie chcą inwestować znacznie większych pieniędzy w Magento.

Koszty

Koszty wdrożenia zaczynają się od kilku tysięcy w przypadku małych firm (freelancer) do 70 000 zł netto przy większych agencjach. Nie kojarzę osobiście żadnego dużego sklepu internetowego opartego o to rozwiązanie w Polsce. Jest to rozwiązanie, które często jest też wybierane przez mniejszych przedsiębiorców ze względu na niższe koszty startowe, mniejsze wymagania hostingowe oraz braku stałych comiesięcznych opłat tak jak to mamy w przypadku modeli SaaS.

Plusy

  • znacznie niższe koszty wdrożenia niż Magento
  • idealnie się nadaje do prostej sprzedaży bez zaawansowanych integracji
  • wiele gotowych integracji (płatności online, kurierzy itd)
  • mniejsze wymagania hostingowe
  • jest to rozwiązanie otwarte, a więc możemy zmienić agencję w dowolnym momencie, jeśli nie będziemy zadowoleni
  • niższe koszty rozwoju i comiesięcznej obsługi w stosunku do Magento

Minusy

  • znacznie mniejsze możliwości technicznie i funkcjonalności niż Magento
  • mniejsze możliwości rozwoju platformy przy dużej dynamice rozwoju
  • bardziej skomplikowane mechanizmy cenowe
  • nie jest to idealna platforma dla bardzo dużej ilości produktów (powyżej 15-20 tyś)
  • dodatkowe wtyczki są płatne
  • wyższe wymagania programistyczne niż WooCommerce

Lista przykładowych agencji Prestashop:


Woocommerce

WooCommerce na tle wymienionych powyżej rozwiązań jest ono zdecydowanie najtańsze pod kątem wdrożenia, ale oczywiście ma to także swoje ograniczenia. WooCommerce to w skrócie dodatkowa wtyczka do WordPressa, o której wspominam z racji obowiązku, ale osobiście nie skorzystałbym z niej do uruchomienia własnego sklepu internetowego zwłaszcza z tysiącami fizycznych produktów.

WooCommerce natomiast nadaje się bardzo dobrze do sprzedawania produktów typu: produkty wirtualne, kursy online, produkty fizyczne w niewielkiej ilości – za pośrednictwem własnej stronie internetowej opartej o WordPressa (blogi, landing page, itp). Na rynku jest bardzo wiele firm i freelancerów, którzy specjalizują się w Wordpresie i modułach WooCommerce. Nie będę tutaj jednak nikogo wskazywał, bo w tej technologii zdecydowanie nie jestem specjalistą.


2. Domena, hosting i certyfikat SSL

Hosting

Hosting jest to element, o którym często zapominamy na etapie planowania kosztów i tworzenia budżetu dla  sklepu internetowego. Oczywiście, jeśli korzystamy z gotowych rozwiązań typu SaaS hosting czy certyfikat SSL mamy najczęściej w cenie abonamentu, ale sytuacja będzie wyglądać zupełnie inaczej jeśli zdecydujemy się na sklep oparty o rozwiązanie typu Open Source lub rozwiązanie dedykowane, o którym więcej mogłeś przeczytać we wcześniejszym punkcie.

Koszty hostingu zwłaszcza w przypadku Open Source potrafią być spore. Zaczynając się od kilkuset złotych miesięcznie, po kilka lub nawet kilkanaście tysięcy złotych, ale to już przy założeniu osiągnięcia odpowiedniej skali biznesu.

Domena

W całości kosztów jest to stosunkowo niewielki wydatek kilkadziesiąt złotych za rejestrację domeny, ale rekomenduję tutaj, aby zadbać o alternatywne adresy. Jeśli już mamy domenę z końcówką.pl to warto zaopatrzyć się także inne rozszerzenia np. com, eu. Oczywiście nie jest to żaden wymóg, ale zwłaszcza jeśli w perspektywie będziemy myśleli o ekspansji zagranicznej to warto o to zadbać, łącznie z końcówkami narodowymi domen jak de, cz itd.

Certyfikat SSL

Na ten temat przygotowałem już wcześniej artykuł opisujący koszty i dostępne rodzaje certyfikatów: Certyfikat SSL w sklepie internetowym! Dlaczego musisz go mieć? 

Dodam tylko, że w przypadku rozwiązań typu SaaS certyfikat SSL jest już wliczany w cenę.


3. Konfiguracja oprogramowania sklepu internetowego 

To, że ktoś nam stworzy sklep internetowy to jedno, ale ten sklep trzeba jeszcze odpowiednio skonfigurować i optymalizować od A do Z. Począwszy od takich podstawowych elementów jak integracje z kurierami, płatnościami, po stworzenie drzewa kategorii, bazy produktów, rodzajów i wariantów promocji po integrację z newsletterem czy optymalizacją SEO.

Do takich elementów należą między innymi:

  • kurierzy
  • płatności
  • produkty
  • drzewo kategorii
  • wyszukiwarka produktów
  • promocje
  • newsletter
  • SEO

Zachęcam Cię do zapoznania się tym wpisem, który nawiązuje bardzo mocno do tego tematu: Od czego warto zacząć tworzenie sklepu internetowego?


4. Indywidualny projekt / dedykowana szata graficzna

Punkt, na którym chciałbym ci zwrócić szczególną uwagę! Nie chodzi o to, żeby sklep miał nie wiadomo jakie unikalne rozwiązanie graficzne, bo najważniejsza jest prostota i czytelność, ale istotne, aby jednak odróżniał się od reszty i miał własną tożsamość i unikalność. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, w której decydujemy się na rozwiązanie typu SaaS. Dlatego nie rób tego, co wszyscy i nie wyglądaj tak samo w oparciu o identyczny szablon! Raczej nie chcesz wyglądać identycznie jak kilkaset lub kilka tysięcy podobnych e-sklepów? Zdecydowanie warto pomyśleć wtedy o indywidualnym projekcie graficzny sklepu, którego koszty zaczynają się od 1 500 zł w górę. Może być to projekt szyty na miarę od zera, ale równie dobrze wykorzystanie gotowego szablonu i adaptacja pod naszą markę.

To jest element, któremu rekomenduję od początku każdemu bez względu na to czy to będzie SaaS, Magento, Prestashop oczywiście jest to spory wydatek, ale jeśli chcesz mieć sklep, który wygląda identycznie jak tysiąc innych, nie wspominając o tym jak ubogo wygląda i trudno na nim budować lojalność i zaufanie naszego klienta, to można te pieniądze faktycznie zaoszczędzić.

Punktem wyjścia powinien być tutaj dla nas nasz logotyp, więc jest to oczywiście określony koszt. Przykładowo logo, które zlecałem do przygotowanie dla projektu eapteka.pl kosztował mnie nieco ponad tysiąc złotych, ale fajny logotyp spokojnie możemy stworzyć już za kilkaset złotych zlecających to na wielu dedykowanych do teo celu stronach.

Warto dodatkowo zapoznać się z tym wpisem: Jak powinien wyglądać dobry UX w sklepie internetowym?


5. Aspekty prawne – regulamin, polityka prywatności

Jeśli zaczynasz z własnym sklepem internetowym to aspekty prawne będą dla ciebie najczęściej czarną magią. Uważam, że zdecydowanie nie warto tutaj tracić czasu i robić to samemu, ale po prostu zlecić to firmom, które się w tym specjalizują, gdzie już za kilkaset złotych będziemy mieć gotowy regulamin, politykę prywatności, a do tego audyt sklepu internetowego pod kątem prawnym i pełną roczną obsługę prawną pod aktualizacji i zmian w prawie.

Robiąc to sam stracisz tylko niepotrzebnie mnóstwo czasu, który możesz zainwestować w skupienie się na elementach strategicznych dla rozwoju Twojego biznesu.


6. Utrzymanie platformy e-commerce

Bieżąca obsługa i utrzymanie platformy e-commerce to jeden z bardziej istotnych kosztów miesięcznych prowadzenia sklepu internetowego. Warto pamiętać o tym, że samo wdrożenie to jest dla nas wydatek jednorazowy, ale samo utrzymanie i dalszy rozwój to wydatek, który będziemy ponosić każdego miesiąca.

SaaS

W przypadku oprogramowania SaaS ten wydatek będzie rósł w przypadku wzrostu naszych przychodów czy liczby sesji lub gdy będziemy chcieli zlecić konkretne zmiany na sklepie. Będzie on tym samym powiązany stricte z tym ile zarabiamy i ile osób nas odwiedza każdego miesiąca. Koszt miesięczny może wynosić kilkadziesiąt złotych, ale są też sklepy internetowe, które wydają po kilka tysięcy miesięcznie mając bardzo duży ruch i sprzedaż.

OPEN SOURCE

Przy platformach typu Open Source ten koszt będzie uwarunkowany tym jak dynamiczny rozwój sklepu planujemy i jaki mamy na to budżet. Oczywiście w ramach wybranego wariantu współpracy będziemy mieli dostępną określoną pulę godzin na rozwój projektu.

Magento

W przypadku Magento najniższe wsparcie miesięczne, jakie kojarzę z mojej praktyki to 3 000 zł miesięcznie netto, gdzie najwyższe kwoty są już bez limitów. Przy większych projektach e-commerce wydatki miesięczne na poziomie 40 000 netto i więcej nie są niczym niezwykłym.

Prestashop

Jest to rozwiązanie znacznie tańsze w utrzymaniu w stosunku do Magento, ale to nie znaczy, że jest za darmo. Koszty miesięczne zakładając, że jednak planujemy rozwój platformy zaczyna się od tego ile będziemy miesięcznie chcieli przeznaczyć godzin na rozwój platformy. Od 1 000 zł netto.

WooCommerce

Tutaj nie mamy większych problemów z kosztami, bo taka platforma jest w pełni funkcjonalna po wdrożeniu i nie trzeba w nią aż tak inwestować. Tak naprawdę przy tym wariancie jedyny koszt, jaki się pojawi to większe zmiany, a oprócz tego będziemy jedynie ponosić roczny abonament za hosting i tyle.

Jeśli chodzi o umowy utrzymaniowe i wdrożeniowe, na co warto zwrócić przy nich szczególną uwagę, to polecam zapoznać się z tym artykułem: Jak wdrożyć sklep internetowy i wybrać agencję e-commerce?


7. Marketing – opisy produktów, zdjęcia

Bardzo istotny element planowania sklepu internetowego. Tworząc własny e-sklep będziesz musiał z pewnością przygotować odpowiedni content, który wypełni jego zawartość i treść.  Posłużę się poniżej przykładem na bazie 100 produktów.

Opis produktu

Jeśli chcesz odróżnić się od konkurencji unikalnym opisem produktu, a także mocno zapunktować dzięki temu w Google i zyskać na widoczności to bez stworzenia dedykowanych opisów produktów się nie obejdziesz.

Najniższe koszty stworzenia pojedynczego opisu produktu, jakie znam to 8 zł netto, ale często są to kwoty znacznie wyższe. Wszystko zależy od tego, kto to robi i jak to robi? Pojedynczy opis produktu może równie dobrze kosztować 50 lub 100 zł. Dlatego zdecydowanie tworząc sklep internetowy z większą ofertą produktową pamiętaj o tym elemencie, bo jeśli przyjmiemy nawet najniższą kwotę to 100 produktów razy 10 zł daje nam 1 000 zł netto tylko za same opisy produktów.

Zdjęcia produktu

Możesz oczywiście wykorzystać gotowe zdjęcie dostarczone od producenta lub dystrybutora, ale możesz równie dobrze stworzyć własne unikalne, które będzie spójne ze wszystkimi pozostałymi i samą stroną.  Podejścia do tworzenia contentu są bardzo różne.

Warto jednak zadbać o jakość i spójność, także rozmiar zdjęcia również ma znaczenie pod kątem szybkości wczytywania się strony co ma później lepsze przełożenie na wyższą konwersję i lepszą widoczność w Google. Koszty zdjęcia to bardzo indywidualna sprawa, znam firmy, które zrobią zdjęcie pojedynczego produktu już od 8 zł, ale znam takie, które za pojedynczy produkt biorą 40 zł i więcej. Co przy 100 produktach będzie nas kosztować 800 lub 4 000 zł netto.

Content jest to bardzo istotny obszar pod kątem tworzenia całej strategii i pomysłu na własny sklep internetowy. Zdecydowanie nie warto tej pozycji lekceważyć i pomijać w swoich planach budżetowych!


8. Koszty w pigułce

Na koniec chciałbym się podzielić z Tobą krótkim podsumowaniem w formie tabelki, która prezentuje przykładowe koszty wdrożenia i prowadzenia sklepu internetowego dla różnych rodzajów platform e-commerce.

Celem tej tabelki jest zobrazować Ci potencjalne koszty, jakie spotkasz rozwijając własny sklep internetowy. Oczywiście zostały tutaj pominięte typowe koszty stałe jak logistyka, pracownicy itd, bo koncentrujmy się na samym koszcie założenia, ale w ramach kontynuacji tego tematu przygotuję dla Ciebie osobny artykuł na temat założyliśmy już sklep internetowy mamy content na stronie i co dalej?

Fajnym uzupełnieniem planowania finansowego Twojego biznesu będzie pobranie i zapoznania się z tym, jak przygotować od A do Z budżet sklepu internetowego: Jak przygotować budżet sklepu internetowego? (opis + szablon)

Tabelka składa się z czterech kolumn:

  • Rodzaj platformy – czyli na czym będzie działał Twój sklep internetowy
  • Koszty wdrożenia – jest to koszt, jaki ponosimy na samym początku
  • Koszty obsługi – jest to comiesięczny koszt za obsługę platformy e-commerce + hosting
  • Koszty marketingowe – przykładowy koszt stworzenia contentu dla sklepu internetowego
Rodzaj platformyKoszty wdrożeniaKoszty obsługi ITMarketing – content (dla 100 produktów)
SaaSOd 0 zł do 25 000 złOd kilkudziesięciu zł do kilku tysięcyOd 1 600 zł
WooCommerceOd 3 000 złOd 0 zł do kilkuset zł  miesięcznieOd 1 600 zł
PrestashopOd 20 000 złOd kilkuset zł do kilku tysięcyOd 1 600 zł
MagentoOd 30 000 zł – prosty szablon, mała agencja

 

Od 100 000 zł – średnie agencje

Od 350 000 zł – duże agencje

Od kilku tysięcy zł do kilku   dziesięciuOd 4 000 zł

9. Podsumowanie

Jak sam widzisz rozpiętość, jeśli chodzi o dostępne platformy e-commerce na rynku jest bardzo duża. Wybór platformy może determinować Twój dalszy rozwój, dlatego zachęcam bardzo mocno do dokładnego przemyślenia na podstawie branży, którą reprezentujesz, ilości produktów, jakie chcesz oferować, no i oczywiście element najważniejszy budżet, jaki posiadasz na rozwój własnego sklepu internetowego. Warto mieć tutaj konkretny plan finansowy na minimum 12 miesięcy, aby dać sobie szansę na rozwinięcie Twojego biznesu.

Nie zapominaj także o tym, że content w e-sklepie jest bardzo istotny, bo buduje Twoją unikalność na tle konkurencji i poprawia widoczność w wyszukiwarce Google. Równie istotnym elementem będą comiesięczne koszty obsługi IT, w przypadku rozwiązaniach SaaS nie będzie to tak wysoki koszt.

Na koniec chciałbym Ci powiedzieć bardzo istotną rzecz, jeśli myślisz, że wystarczy wykupić domenę, założyć sklep na wybranym oprogramowaniu e-commerce i sklep będzie Ci sam sprzedawał, to niestety bardzo się mylisz i odpuść sobie jego zakładanie. Jak wszystko, co robimy w życiu ma sens pod warunkiem, że się do tego odpowiednio przygotujemy.

Jeśli chcesz tworzyć i rozwijać własny sklep internetowy to zacznij od najważniejszego pomysłu i strategii na jego rozwój. Powodzenia! 🙂

4.51/5 (39)

Oceń wpis