Analityka internetowa w sklepie internetowym to zagadnienie, którego w szerszym kontekście jeszcze na blogu nie poruszałem, a jest to jeden z fundamentów, który decyduje o sukcesie w e-commerce. Dzięki niej jesteś w stanie znacznie lepiej poznać swojego klienta, zmierzyć i przeanalizować wszystko co robisz po to, aby zoptymalizować e-sklep i zwiększyć efektywność działań marketingowych, które prowadzisz. Czego finalnym efektem będzie wzrost sprzedaży, ale i satysfakcja klienta. Pod tym względem mierzalność działań w online jest bezkonkurencyjna względem offline, ale do rzeczy!

Wpis ten jest moim wprowadzeniem do tematu analityki internetowej w e-commerce adresowany głównie do osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sklepami internetowymi. Obiecuję jednak, że analityki będzie już teraz na blogu zdecydowanie więcej.

Co nam daje analityka internetowa? Dzięki niej będziesz w stanie łatwo porównać najpopularniejsze wskaźniki i źródła ruchu do twojego sklepu internetowego, a także konwersję jaką dla ciebie generują, która w ostatecznym rozrachunku przekłada się na zwiększanie przychodów.

W przypadku sklepu internetowego jak każdego innego biznesu podstawowym celem jest generowanie większej sprzedaży, która ostatecznie ma wygenerować dla nas czysty zysk, dlatego jednym z podstawowych celów analityki internetowej jest sprawdzenie i monitoring tego jaki zysk z inwestycji w nasze działania marketingowe faktycznie generujemy.

A więc bardzo ważna będzie dla ciebie analiza jaka forma i źródła reklamy generują dla ciebie najbardziej wartościowy ruch, który ostatecznie będzie przekładał się na zysk, a także jaki kanał generuje dla Tobie najwyższe przychody. Patrząc od negatywnej strony będziesz wiedzieć co się kompletnie nie sprawdza i przynosi ci straty czyli z czego warto jest zrezygnować i przerzucić budżet na takie działania marketingowe, które będą dla ciebie najbardziej efektywne.

W końcu warto by wiedzieć co działa, a co nie od strony marketingowej:

  • Kim tak naprawdę jest nasz klient?
  • Skąd do nas przyszedł?
  • Który kanał generuje dla nas najwyższą sprzedaż?
  • Który kanał generuje dla nas najlepszą konwersję e-commerce?
  • Jakie działania marketingowe są najskuteczniejsze? (Google Ads, FB Ads, e-mail marketing, remarketing, ruch organiczny (wyszukiwarka)

Oczywiście oprócz możliwości analizy efektywności poszczególnych działań marketingowych bardzo ważna jest także bieżąca analiza tego co się dzieje na samym e-sklepie na podstawie, których podejmujemy kluczowe decyzje:

  • zakupowe – jakie produkty najlepiej nam rotują i co warto zamówić do naszego e-sklepu
  • sprzedażowe – czyli np. jakie produkty generują dla nas zysk? Jakie formy promocji najlepiej się sprawdzają, lub jakie strategie cenowe najlepiej u nas działają? Co warto poprawić na e-sklepie?
  • marketingowe – skuteczność poszczególnych kanałów sprzedaży

W końcu warto by wiedzieć co się najlepiej sprzedaje i przynosi nam największy zysk: 

  • Jakie produkty sprzedają się nam najlepiej?
  • Jaki procent produktów generuje dla nas najwyższą marżę?
  • Jakie kategorie mają największy udział w sprzedaży?
  • Jak często nasz klient do nas wraca? Czy w ogóle wraca?
  • Jaki jest cykl życia naszego klienta? (ile zostawia u nas pieniędzy)
  • Co w sklepie internetowym warto poprawić, aby zwiększyć konwersję i przychody?

Zmiennych i elementów, które możesz analizować jest tyle ile będziesz mieć pomysłów co w danym momencie jest dla ciebie najistotniejsze.

Z racji tego, że blog koncentruje się na tematyce sklepów internetowych dlatego będę skupiał się na rozwiązaniach jakie oferuje najpopularniejsze narzędzie na polskim rynku do analityki internetowej czyli Google Analitycs z uwzględnieniem modułu e-commerce. Narzędzie to jest dostępne dla każdego za darmo zwłaszcza, gdy dopiero zaczynasz swoją sprzedaż.

Moduł e-commerce w podstawowej wersji po konfiguracji pokazuje takie podstawowe dane transakcyjne jak:

  • Przychody
  • Transakcje
  • Średnia wartość zamówienia
  • Unikalne zakupy
  • Współczynnik konwersji e-commerce
Przykładowy widok w Google Analitycs dla jednego ze sklepów internetowych
– dane archiwalne

Które są rozbite po następujących kanałach:

  • Ruch organiczny (wyszukiwarka Google )
  • Wejścia bezpośrednie (adres bezpośrednio wpisany w przeglądarkę)
  • Strony odsyłające (strony zewnętrzne, które kierują ruch do nas)
  • E-mail (newsletter, marketing automation)

Tematy powiązane z tym artykułem


Ścieżki wielokanałowe

W tej osobnej sekcji w module e-commerce w moim wstępie poruszę tylko jeden z elementów, które uważam za najważniejszy są to konwersje wspomagane, ale spokojnie będę opisywał wszystkie warianty i opcje.

Co to takiego te konwersje wspomagane? Każdy z nas, gdy widzi wybraną reklamę w internecie nie rzuca się na nią od razu i z miejsca dokonuje zakupu. Jest to oczywiście model idealny, ale niestety praktyka potrafi być inna. Zanim klient dotrze do naszego sklepu internetowego może mieć wielokrotny kontakt z nią za pośrednictwem różnych źródeł i kanałów (Google Ads, ruch organiczny, social media, newsletter). Standardowo Analitycs zawsze zlicza tylko ostatnie źródło ruchu jako interakcję dlatego z pomocą przychodzi nam właśnie konwersja wspomagana.

Analiza tych danych, jest niezwykle pomocna, ponieważ pozwala ocenić faktyczną efektywność działań reklamowych, a nie tą zliczaną domyślnie. Zatem konwersje wspomagane to innymi słowy każda sytuacja, w której konkretny kanał znajdował się na ścieżce konwersji, nie będący jednak ostatnim kontaktem klienta przed finalnym zakupem.

Polecane książki o analityce internetowej dla początkujących

Na początek swojej przygody z e-commerce polecam do przeczytania te dwie pozycje Marty Zastrożnej.

  • “Google Analytics dla marketingowców”  Marta Zastrożna
  • “Google Analytics w biznesie” – Marta Zastrożna

Kogo warto śledzić pod kątem analityki internetowej?

Poniżej osoby, które cenię od strony tego co robią w analityce internetowej w Polsce. Są po prostu ekspertami w tym zakresie. Jeśli szukacie wiedzy i szkoleń z zakresu analityki internetowej, aby poszerzyć swoją wiedzę warto ich obserwować i uczyć się od nich.

W kolejnych wpisach dotyczących analityki internetowej będę rozkładał na czynniki kluczowe elementy, które warto i każdy powinien analizować i mierzyć po to, aby nie tylko zwiększać sprzedaż, ale także po to by poprawiać zadowolenie swoich klientów w e-sklepie.

4.67/5 (24)

Oceń wpis