Monitoring cen konkurencji w sklepach internetowych to już standard w e-commerce. Z tego rozwiązania korzystają przede wszystkim średnie i duże sklepy internetowe, ale także coraz więcej producentów i marek, którym zależy na kontroli jak wygląda cena produktu w innych e-sklepach, do których sprzedają swoje produkty, aby móc na bieżąco monitorować cenę i dbać o marżę.
Tak naprawdę z mojej perspektywy jest to narzędzie, które właśnie dla tej drugiej grupy szczególnie dobrze służy wyłączając z tego Ceneo, które jest dedykowane stricte pod sklepy internetowe, ale o tym już więcej przeczytasz w moim artykule.
Jeśli chcesz być przed konkurencją i na bieżąco wiedzieć jak wygląda sytuacja wśród sklepów, z którymi konkurujesz to po prostu musisz regularnie monitorować i obserwować ceny tak, aby w odpowiednim momencie można było szybko zareagować na zmiany cen innych e-sklepów.
Dotyczy to w szczególności takich branż jak apteki internetowe, elektronika, opony, zabawki, artykuły spożywcze, drogerie, wyposażenie wnętrz, ale także wiele innych.
1. Dla kogo monitoring cen e-commerce?
a) Sklepy internetowe
Zacznijmy od sprzedawców, czyli sklepów internetowych – monitoring cen konkurencji pozwala na bieżące reagowanie, na jakich zmiany dokonuje konkurencja, gdzie często obniżenie ceny np. o jeden lub dwa grosze wpływa na osiągnięcie pozycji lidera cenowego na wybrany produkt. Skutkuje to tym, że automatycznie nasza sprzedaż znacząco rośnie przy minimalnym spadku marży.
Dość powszechnym nadal standardem w e-commerce są sytuacje, w których ktoś nie odnosi się w ogóle do całości rynku i sprzedaje produkty nawet o kilka lub kilkadziesiąt procent taniej od drugiego w kolejności sklepu internetowego, tracąc przy tym często bardzo wiele ze swojej marży.
W takich przypadkach posiadanie narzędzia, które będzie na to pozwalało jest po prostu MUST HAVE!!!
Poniżej przykład z Ceneo, gdzie na bardzo konkurencyjnej branży jaką są mleka dla dzieci różnice w cenach nie są o grosz jak to być powinno zrobione, ale o kilkadziesiąt groszy lub więcej.
Jest to prosty przykład jak można w prosty sposób niepotrzebnie oddawać swoją marżę, gdzie AptekaZawiszy.pl daje cenę niższą o 56 groszy względem drugiego, który nie ma żadnej opinii, więc nie wiele osób tu kupi, co oznacza, że nie warto konkurować z nią ceną, a kolejnym gdzie różnica to już 93 grosze, ale ma już kilkukrotnie więcej opinii.
Takich przykładów w Ceneo jest o wiele więcej, gdzie różnice w kwocie potrafią być na poziomie kilku lub nawet kilkudziesięciu złotych.
Analiza monitoringu cen sprawdza się wszędzie tam, gdzie mamy produkt standaryzowany, który można ze sobą porównać.
Monitoring cen konkurencji w sklepach internetowych jest szczególnie popularny wśród aptek internetowych. Wystarczy spojrzeć na ilość opinii w Ceneo dla farmacji i porównać z resztą branż 😉 Przyczyna takiej sytuacji dla tej branży jest specyficzna, ale i oczywista.
Wynika to wyłącznie z zakazu w polskim prawie reklamy internetowej co zmusza apteki internetowe do bezpośredniej walki ceną w porównywarce cenowej – Ceneo.
I tak przykładowo pozycję dwóch największych graczy na rynku, które zbudowały swoje marki w oparciu o niższą cenę, czyli AptekaGemini.pl i apteka-melissa.pl procentują, gdyż ilość opinii, jakie posiadają deklasuje pozostałe na rynku, a często to właśnie na podstawie ilości opinii, a nie tylko samej ceny klient podejmuje decyzję zakupową.
Pomimo tego, że z pewnością aptekę Gemini trudno aktualnie uznać z najtańszą na rynku (co przeanalizowałem dokładnie analizując wszystkie największe apteki internetowe w dłuższym horyzoncie czasowym) to nadal taka świadomość wśród klientów występuje i to jest główna przewaga największych na rynku w tej akurat konkretnej branży.
b) Producenci i marki
Grupa, która moim zdaniem najwięcej zyskuje na korzystaniu z narzędzi do monitoringu cen (narzędzi dedykowanych stricte do tego celu) są właśnie producenci i marki, którym monitoring pomaga obserwować, co się dzieje w ich sieci, kanale dystrybucji i sprzedaży. Dzięki temu mogą bardzo szybko wychwytywać duże zmiany cenowe, które negatywnie będą przekładały się na ich biznes.
Przykładowo żadnym odkryciem jest, że bardzo wiele sklepów internetowych walczy przede wszystkim ceną, gdzie strategia wyniszczania konkurentów ceną może negatywnie wpływać na samego producenta. Przy walce cenowej konkurentów spada marża, więc pozostali sprzedawcy (sklepy internetowe) będą oczekiwali od producenta obniżania cen zakupu co przełoży się ostatecznie na spadek marży dla producenta. A jak wiadomo jest to błędne koło.
Dlatego tak ważne jest tutaj kontrolowanie czy żaden ze sprzedawców nie schodzi poniżej ustalonej minimalnej ceny przez producenta, aby właśnie do takich sytuacji nie doprowadzić.
Drugim obszarem, dla którego monitoring cen i produktów może być dobrze wykorzystany jest weryfikacja czy poszczególni sprzedawcy nie handlują produktami, które nie zostały zakupione bezpośrednio od producenta tylko z innych nie do końca legalnych kanałów np. podróbki produktów z Chin itp. Gdy np. odchylenie cenowe będzie znacząco odbiegać od całej reszty rynku.
2. Jak działa monitoring cen?
W tradycyjnym ujęciu, jakie oferują dostępne na polskim rynku narzędzia do monitoringu cen konkurencji jest to w skrócie „web crawler” czyli robot internetowy, który chodzi po sklepie internetowym konkurenta i zbiera z niego wszystkie potrzebne dane o produktach dostępnych w jego bazie.
Robot sprawdza i pobiera takie dane jak: cena produktu, ale także czy jest on aktualnie dostępny, czy nie, czy ma krótką datę ważności, jeśli jest prezentowana na stronie, a w wielu przypadkach można także uzyskać dodatkowe informacje jak np. czy produkt jest aktualnie ze znacznikiem promocja, nowość. Warto pamiętać, że niewątpliwym plusem tego typu narzędzi jest także możliwość monitorowania cen konkurencji na Allegro.
Możliwości jest naprawdę sporo wszystko zależy jakie techniczne rozwiązania posiada dane narzędzie oraz na ile daną stronę można przeskanować. Warto także pamiętać o tym, że sklepy internetowe i różne platformy coraz częściej próbują blokować takie skanujące roboty poprzez zmiany techniczne na sklepie, więc firmy od monitoringu cen cały czas muszą szukać alternatyw i obejść dla takich stron.
3. Jakie są narzędzia do monitoringu cen?
Podzielę się z wami czterema firmami, które znam z polskiego rynku i równocześnie dodam, że z trzema z nich faktycznie miałem okazję współpracować, ale o tym więcej przeczytasz poniżej. Dodam, że nie są to tanie usługi. Za kilkaset złotych trudno będzie nawiązać z którymkolwiek z nich współpracę.
Narzędzia do monitoringu cen w e-commerce:
a) Ceneo
Właśnie od porównywarki cenowej bym zaczął, bo jest praktycznie zawsze pomijane jako narzędzie do monitoringu cen w internecie, a to właśnie tutaj najczęściej dociera nasz klient, szukając i porównując ceny produktów pomiędzy wybranymi sklepami internetowymi.
Nie jest to narzędzie, które skanuje sklepy internetowe tylko bazuje na feedzie produktowym, jaki otrzymuje od e-sklepów, z którymi współpracuje.
Wiele firm korzysta z narzędzi do monitoringu cen przepłacając i to znacznie, gdzie wystarczy do tego celu wykorzystać dostępne dla wszystkich dane z Ceneo – poprzez dedykowane API. Dzięki czemu będziemy mieli dostępne ceny konkurencji w czasie rzeczywistym bez jakichkolwiek opóźnień względem ofert porównywanych przez klientów na Ceneo.
Dodam, że firmy korzystające z narzędzi do monitoringu cen poza robotem, który skanuje sklepy internetowe, oczywiście również wykorzystują API Ceneo, więc możecie tak naprawdę w wielu sytuacjach płacić wyłącznie za pośrednictwo. Oczywiście narzędzia do monitoringu mogą być i nadal są bardzo przydatne i pomocne, ale dotyczy to konkretnych przypadków i projektów.
b) Brandly360
Firma, którą mogę polecić ze względu na bardzo kompetentny zespół osób, które rozumieją potrzeby klienta i znają się na tym, co robią, a przy tym dowożą bardzo dobry poziom dopasowań produktowych, co jest kluczowe. Warto dodać, że w samej umowie można zapisać z nimi konkretną gwarancję poziomu dopasowań.
Dodatkowo mają kilka bardzo ciekawych opcji, które oferują jak np:
- możliwość monitoringu listy produktów, czyli jaką konkretną pozycją w poszczególnych kategoriach zajmuje wybrany produkt i marka
- monitorowanie mechanizmów cross-sellingowych, czyli jaki produkt lub akcesoria są dodatkowo oferowane klientowi na sklepie dla konkretnego produktu.
- odczytywanie z banerów, jakie produkty są promowane w wybranym sklepie internetowym.
- i wiele innych opcji
c) Dealavo
Była to pierwsza firma, z którą miałem okazję współpracować w zakresie dedykowanego narzędzia do monitoringu cen w sklepach internetowych. Mnie i mojemu klientowi niestety nie do końca pasował poziom dopasowań produktowych, więc współpracę zakończyliśmy w miłej atmosferze, ale szacunek za uczciwe podejście do klienta, jak był moment, że przez dwa tygodnie były problemy z narzędziem, to tych kosztów po mojej interwencji nie doliczyli klientowi do faktury.
Firma z pewnością dynamicznie się rozwija wprowadzając nowe funkcjonalności, Jakubowi życzę powodzenia w dalszym rozwoju narzędzia!
d) Price Panorama
Współpraca z tą firmą rozpoczęła się naprawdę obiecująco, była w stanie dowieźć lepszy poziom dopasowań, aniżeli Dealavo natomiast im dalej w las, tym pewne problemy zaczęły się pojawiać. Dodam, że dla mnie etyka w biznesie jest najważniejsza i jeśli coś ustalamy nie tylko pisemnie, ale także w rozmowie to warto się tego trzymać, jednak nie będę tego wątku dalej rozwijał, bo nie jest to miejsce na to.
Być może w przypadku mojego klienta coś nie wyszło i w Twoim będzie inaczej, ale bardzo ważne są dla mnie pewne konkretne ustalenia, które w tym przypadku nie zostały dotrzymane, dlatego pozwoliłem sobie o tym wspomnieć. Dodam, że nie chodzi tutaj o poziom dopasowań tylko o istotne zapisy dotyczące naszych ustaleń.
e) Szpiegomat
Znam CEO Szpiegomatu Grzegorza Brajewskiego, którego cenię jako osobę, natomiast nie miałem okazji z nim współpracować od strony narzędzia do monitoringu do tej pory, więc o samym narzędziu nie jestem w stanie nic więcej Tobie powiedzieć. Musisz więc sam przetestować jego możliwości.
4. Jak wybrać narzędzie do monitoringu cen?
Poziom dopasowania produktów
Z mojej perspektywy w szczególności warto zwrócić uwagę na poziom dopasowania całości naszych produktów do oferty konkurencji. Czyli ile z naszych produktów jest jeden do jednego dopasowanych z produktami naszej konkurencji? Dla poziomów wyjściowych do rozmowy te wartości proponowane przez firmy często nie są najwyższe. Warto tutaj twardo negocjować, aby osiągnąć zadowalający dla siebie poziom 😉
Częstotliwość skanowania sklepów internetowych
Oprócz tego w ramach współpracy można na przykład określić częstotliwość skanowania poszczególnych sklepów, aby mieć jak najbardziej aktualne ceny i móc szybko reagować na zmiany.
Z moich doświadczeń są jednak z tym niestety problemy przy dedykowanych narzędziach do monitoringu cen, ale mam nadzieję, że zmieni się to z czasem na lepsze.
Tutaj znacznie lepiej sprawdza się Ceneo (oczywiście w zależności od poziomu częstotliwości aktualizacji cen, jakich dokonuje nasza konkurencja w Ceneo). Warto także sprawdzić, czy wybrane narzędzie monitoruje Allegro, zwłaszcza jeśli jest to dla was istotny kanał sprzedaży.
Skanowanie dodatkowych informacji poza ceną
Niewątpliwym plusem dedykowanych narzędzi jest dodatkowo możliwość umówienia się na skanowanie dodatkowych informacji, które z wielu sklepów internetowych można wyciągnąć takich jak np. data ważności, etykiety produktowe typu nowość, promocja itd. lub czy produkt jest aktualnie dostępny na sklepie, czy nie?
No i oczywiście nie zapominaj o najważniejszym czyli o określeniu jakie konkretnie sklepy chcesz monitorować? 🙂
5. Podsumowanie
Jak widzisz korzyści wynikające z korzystania z narzędzi do monitorowania cen konkurencji jest wiele. Warto dostosować i wybrać partnera, który będzie pasował do Twoich indywidualnych potrzeb wynikających ze specyfiki branży, posiadanej konkurencji no i przede wszystkim potrzeb biznesowych jakie masz.
W szczególności polecam narzędzia do monitoringu cen producentom i markom – uważam, że mogą realnie wesprzeć ich biznes, oczywiście sklepom internetowym również zdecydowanie mogą pomóc, ale tutaj jest większa złożoność, bo można zawsze wykorzystać do tego API Ceneo.
Najlepiej przetestuj każde z dostępnych narzędzi prosząc o dostęp do wersji demo, aby porównać, które z rozwiązań będzie Tobie najbardziej odpowiadało od strony obsługi i pamiętaj o odpowiednim poziomie dopasowań twojej oferty sklepowej z konkurencją.
Pamiętaj także o tym, że samo narzędzie do monitoringu to jest tylko wierzchołek góry lodowej w kształtowaniu polityki cenowej. Narzędzie dostarcza nam wyłącznie dane, a co z nimi zrobimy zależy już tylko od nas 😉 Dlatego zachęcam ciebie do dokładnego przeanalizowania strategii polityki cenowej jaką masz w swoim e-sklepie, bo tak naprawdę tam tkwi klucz do Twojego sukcesu!
W przypadku dodatkowych pytań pod kątem rekomendacji najlepszych narzędzi do monitoringu cen konkurencji zapraszam do kontaktu, postaram się pomóc i zarekomendować z kim najlepiej warto współpracować w zależności od specyfiki branży lub biznesu.
Zobacz także inne wpisy w kategoriach: Platformy e-commerce | Marketing internetowy | Pozycjonowanie sklepu internetowego | UX | Content marketing | Analityka internetowa