Dzisiejszy wpis będzie poświęcony funkcjonalności “Social Shopping” czyli wspólne zakupy, którą miałem przyjemność wymyślić i wdrożyć u mojego głównego klienta, a która została wybrana spośród kilkuset zgłoszeń z całego świata przez “Magento Inovation Lab” jako jedna z największych innowacji Magento w 2018 roku. Firma ta jest liderem wśród platform i rozwiązań dedykowanych dla sklepów internetowych na świecie. Opowiem wam w tym wpisie o tym jak wyglądał proces kreowania pomysłu oraz na czym w ogóle idea tej funkcjonalności polega. Na koniec będę ciekaw waszych opinii co sądzicie na temat tego rozwiązania i czy widzicie w nim potencjał? 😉 

 

Geneza tego pomysłu to połowa roku 2016, gdy przeprowadziłem się do Wrocławia i rozpocząłem współpracę z siecią Dr Max – jedną z dwóch największych sieci farmaceutycznych w Polsce.  Idea tego pomysłu pewnie w ogóle by nie powstała, gdyby firma na początku mnie nie poprosiła, abym przygotował analizę rynków zagranicznych takich jak USA, Wielka Brytania, Niemcy i Skandynawia – trochę tych prezentacji wielostronicowych w tym czasie przygotowałem – spokojnie licząc było ich co najmniej kilkadziesiąt 😀

Muszę firmie za to podziękować, bo niewątpliwie te analizy były dla mnie “zapalnikiem” do stworzenia tego rozwiązania. Dzięki nim mam jeszcze  kilka innowacyjnych pomysłów, które będę chciał wdrożyć w przyszłości w sklepach internetowych klientów.

A więc jak wymyśliłem funkcjonalność “Wspólne zakupy”?

Jak już wcześniej wspomniałem idea i pierwotny pomysł jest wynikiem analizy rynków zagranicznych. W szczególności rynku amerykańskiego, gdzie dostrzegłem jedynie imitację takiego rozwiązania czyli możliwość wysłania linka do innego użytkownika, która w tamtym przypadku nawet nie działała. Niestety nie jestem w stanie już sobie przypomnieć nazwy tej strony, gdzie coś takiego się znajdowało.

Nie był to z pewnością sklep internetowy. Element ten był dla mnie zapalnikiem, aby bardziej drążyć ten temat i pomyśleć co z tego będzie można zrobić i jak to rozwinąć? Szukałem sposobu jak można zebrać np. sześć osób, których średnia wartość zamówienia to 50 zł, gdzie darmowa dostawa jest np. od 300 zł. Dzięki temu rozwiązaniu klienci zamiast np. płacić 50 zł + koszty dostawy zbierają się wspólnie i kupują razem w sposób zautomatyzowany.

Kolejnym etapem było przemyślenie jak usprawnić tą funkcjonalność, aby była bardziej przyjazna i intuicyjna. W szczególności pozwalała na kontrolę inicjującego zamówienie i osób, które kliknęły w link, aby każda z nich była w stanie zobaczyć dodatkowe szczegóły czyli:

  • Kto i jakie produkty dodał do koszyka
  • Jaki jest aktualny status realizacji zamówienia przez każdą z osób uczestniczących w zamówieniu. Dostępne statusy są trzy:
    • Rozpoczęcie zamówienia
    • W trakcie zamówienia
    • Zamówienie zakończone

Jak działa funkcjonalność “Social Shopping” czyli wspólne zakupy?

Funkcjonalność w skrócie umożliwia w sposób zautomatyzowany robienie zakupów wspólnie ze znajomymi poprzez wysłanie do nich dedykowanego linka za pośrednictwem maila lub bezpośrednio na przykład przez FB.

 

Osoba inicjatora tworzy wspólny koszyk przez podanie swojego imienia lub pseudonimu i maila. Po uzupełnieniu danych i kliknięciu “utwórz wspólny koszyk”, który wygląda tak jak na poniższym screenie przechodzi do kolejnego kroku.

 

Tak wygląda widok po utworzeniu wspólnego koszyka inicjator ma możliwość skopiować link w wybranej miejsce np. na Facebooka, albo wysłać maila bezpośrednio do znajomych z którymi planuje zrobić wspólne zakupy.

 

Następnie osoba, która ten link wysłała tzw. inicjator zakupów, po kliknięciu przez pozostałe osoby w link w mailu widzi w prawym dolnym rogu status kto rozpoczął zamówienie, jakie produkty dodał do koszyka i na jakim etapie jest realizacja tego zamówienia. Jeśli wszystkie osoby, które uczestniczyły z zamówieniu je zakończą, inicjator będzie o tym widział i będzie mógł podjąć decyzję o dokonaniu ostatecznej płatności za zamówienie.

Po zakończeniu składania zamówień przez poszczególne osoby, które brały udział w wspólnych zakupach do koszyka osoby, która inicjowała zamówienie zostaną automatycznie dodane wszystkie produkty dla statusu w którym zamówienie zostało zakończone. Inicjator to osoba, która rozpoczęła zamówienie i wysłała maila lub linki do swoich znajomych.

 

Jeśli chcecie zobaczyć jak działa ta funkcjonalność w pełni to zapraszam na stronę eapteka.pl – wystarczy dodać produkt do koszyka i w prawym górnym rogu skorzystać z opcji “wspólne zakupy”. Pamiętajcie jednak o tym, że jest to nadal wersja BETA tego rozwiązania, ale podstawowy mechanizm działania pozostanie bez zmian.


Social Shopping  – work in progress

Rozwiązanie to nadal jest wersją MVP. Jest w nim jeszcze bardzo wiele do usprawnienia. To co na razie jest jeszcze dużym minusem tego rozwiązania to między innymi to, że nie ma możliwości rozbicia płatności na poszczególne osoby przez ograniczenia techniczne Magento, ale także brakuje jeszcze wiele innych usprawnień, aby to rozwiązanie stało się user friendly tak jak od początku planowałem.

Rozwiązanie, które wymyśliłem wdrożyła na moje potrzeby biznesowe – agencja Fast White Cat czyli e-commerce software house z Wrocławia, która współpracuje z moim klientem, a która następnie stworzyła plugin, który będzie dostępny dla każdego na Magento 2. Na przyszłość nauczka jest taka, że trzeba takie rozwiązanie z miejsca opatentować, aby nikt nie mógł wykorzystać mojego pomysłu bez mojej zgody i przypisywać jako swoje, co niestety miało miejsce 🙁

Z drugiej strony cieszę się, że moja osoba ma wpływ i swój udział w rozwoju oraz promocji na rynkach zagranicznych jednej z największych agencji wdrażających Magento w Polsce.

Z tego co się orientuję rozwiązanie, które wymyśliłem w takim zakresie jak u klienta nadal nie zostało wdrożone do tej pory na żadnym innym sklepie internetowym na świecie – łącznie z rozwiniętymi rynkami jak amerykański, brytyjski, a także pozostałe. Jeśli takie rozwiązanie znajdziecie to podzielcie się, bo z pewnością mogłem to gdzieś przeoczyć.  


Lider w branży “Apteka internetowa Gemini” – już skopiowała moje rozwiązanie…

Bardzo mi miło, że największa apteka internetowa w Polsce AptekaGemini.pl obok DOZ  już skopiowała rozwiązanie, które wdrożyłem na moim projekcie.

Świetnie i bardzo się cieszę, że inspiruje liderów i innych do kopiowania! Fajnie jest wyznaczać standardy w branży 🙂

Z mojej perspektywy dobrze by byłoby spytać autora lub firmę od której to skopiowali czy nie mamy nic przeciwko temu, ale może ja zbyt duży idealista jestem 😉 Dodam, że nie jest to jedyne rozwiązanie, które od nas zaczęły kopiować konkurencyjne apteki internetowej, ale nie o tym jest przecież ten wpis.


Podsumowanie

Co do biznesowego sensu i potencjału tego rozwiązania, wszystko w praktyce zweryfikuje rynek i klient. Mam dużą pokorę w związku z tym. Nie uważam, że odkryłem Amerykę i najlepsze rozwiązanie na świecie, ale fajnie, że pomysł został doceniony przez taką firmę jak Magento czyli lidera platform sklepów internetowych na świecie. Zobaczymy jak to się przyjmie, a nuż się okaże, że wymyśliłem coś będzie miał każdy sklep internetowy w przyszłości, a może w ogóle nikt nie będzie z tego korzystał? Choć jak widać po działaniach innych sklepów już niektóre z nich zaczynają to kopiować. Szkoda tylko, że tego nie opatentowałem wcześniej! 😛 Z drugiej jak to się przyjmie szerzej na rynku, to będę miał frajdę, że to wymyśliłem.

Ale na szczęście mam jeszcze kilka innowacyjnych pomysłów w zanadrzu, których jeszcze w ogóle nie wdrożyłem, gdzie w żadnym sklepie internetowym w Polsce i na świecie jeszcze nie spotkałem. Zobaczymy co z tego wyjdzie… w przyszłości 😉

Dodam, że będę miał możliwość wystąpienia na konferencji Magento Europe w Barcelonie – największej konferencji Magento w Europie, które odbędzie się w dniach 9-10 października, gdzie będę miał okazji podzielić się tym jak wpadłem na ten pomysł i co mnie zainspirowało do jego stworzenia. Trzymajcie za mnie kciuki, bo wystąpień publicznych boję się jak ognia, ale wyznaję w życiu zasadę, że zawsze trzeba wychodzić, ze swojej strefy komfortu 😛

Cieszę się, że po mojej dodatkowej interwencji pojawiłem się w końcu na stronie jako autor tego rozwiązania. Jak widać o swoje zawsze trzeba zadbać i tematu przypilnować 😉

Link do strony Magento gdzie ta funkcjonalność została przedstawiona:  https://magento.com/innovations-lab/social-shopping

Będę wdzięczny za wasze opinie co sądzicie o tym rozwiązaniu? Z góry wielkie dzięki za wszelkie opinie i komentarze.

Zobacz także inne wpisy w kategoriach: Platformy e-commerce | Marketing internetowy | Pozycjonowanie sklepu internetowego | UX | Content marketing | Analityka internetowa

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.7 / 5. Liczba głosów 54

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł