E-commerce to moja pasja, ale w końcu nie tylko samym sklepem internetowym człowiek żyję. Dlatego chciałbym się z Tobą podzielić drugim tematem, który mnie pasjonuje, a co ważniejsze zdecydowanie usprawnia moją pracę i pozwala na robienie znacznie więcej mając do dyspozycji tyle samo czasu co wszyscy czyli PRODUKTYWNOŚCIĄ. Chciabym ci polecić 5 książek o produktywności, które zmieniły moje postrzeganie na temat zarządzania sobą w czasie i bardzo mi pomogły.

Każdy z nas ma do dyspozycji dokładnie tyle samo czasu czyli 1440 minut w ciągu doby, a jak je wykorzysta i w co zainwestuje swoją energię zależy tylko od nas. Można oglądać przez blisko 5h dziennie telewizję jak robi to statyczny Polak z którego kompletnie nic nie wynika, ale można ten czas wykorzystać znacznie lepiej realizując swoje wymarzone cele, które do tej pory odwlekaliśmy czy to inwestując we własny rozwój, budowę biznesu, zdrowie lub relację z bliskimi.

Fakt jest taki, że pieniądze można stracić i ponownie zarobić, ale straconego czasu już nigdy nie odzyskamy! Bo czy nasze dziecko będzie miało po raz drugi roczek? Niestety nie! Sam uzmysłowiłem to sobie jak urodziła mi się pierwsza córeczka, gdzie zdałem sobie wtedy sprawę jakie powinny być moje życiowe priorytety, bo dalej byłem ślepo zafiksowany na punkcie pracy i pewnie wielu z nas ma podobnie, na szczęście w którymś momencie przyszło u mnie otrzeźwienie, że trzeba to koniecznie poukładać. I tutaj z pomocą przyszło mi kilka mądrych książek 🙂

Ktoś powie, że to tylko książki, ale bez nich byłbym w zupełnie innym miejscu nie wiedząc, że są inne alternatywy i możliwości podejmowania mądrzejszych decyzji w życiu. Doświadczenie oczywiście jest najważniejsze, ale poznanie innej perspektywy od tych utartych i oczywistych bywa bardzo przydatne.

 

Lista 5 polecanych książek o produktywności

 

Getting Things Done – David Allen

Książka od której zaczęła się cała zabawa związana z produktywnością to “Getting Things Done” autorstwa Davida Allena. W tłumaczeniu na polski oznacza “Doprowadzanie roboty do końca”. Gdy przeczytałem ją po raz pierwszy około 7 lat temu powiem otwarcie niewiele z niej przyswoiłem, uznając, że ta lektura nie jest dla mnie, następnie odstawiłem ją na dłuższy czas na półkę. Wróciłem do niej około 2,5 roku temu, gdy już chyba faktycznie byłem na nią gotowy. Proste zasady w niej zawarte pozwalają nam na wyrzucenie z głowy zadań, które niepotrzebnie siedzą nam cały czas w głowie. Jest to pozycja, która pokazuje nam jak krok po kroku budować system produktywności  w oparciu o metodologię GTD.


Prosty, klarowny cel i zasady sprzyjają złożonym i inteligentnym zachowaniom. Złożone zasady i przepisy sprzyjają prostym i głupim zachowaniom.


Celem tej metody jest zwolnienie twojej głowy z obowiązku pamiętania o wszystkich zobowiązaniach i planach, a jednocześnie zachowanie wysokiej produktywności w pracy i życiu prywatnym.

Według Allena dwa kluczowe elementy w zarządzaniu czasem to kontrola i perspektywa. Kontrolę nad zobowiązaniami zapewnia szczegółowy proces GTD, natomiast na perspektywę pozwala ujęcie bieżących zadań w kontekście sześciu poziomów:

  1. Bieżące zadania
  2. Bieżące projekty
  3. Obszary odpowiedzialności
  4. Cele roczne
  5. Wizja na 5 lat
  6. Całe życie

Jedna rzecz. Zaskakujący mechanizm niezwykłych osiągnięć – Gary Keller, Jay Papasan

Priorytet, priorytet i jeszcze raz priorytet. Książka ukierunkowana na wyznaczanie skutecznych celów i odpowiedniego ich planowania, która sprowadza się do tego, że wyniki i sukces przychodzą wtedy, gdy robimy znacznie mniej rzeczy, ale na zdecydowanie wyższym poziomie. Skupiając się faktycznie na tym co najważniejsze co w ostatecznym rozrachunku doprowadzi nas do osiągnięcia zamierzonego celu.


Jaką jedną rzecz mogę dzisiaj zrobić z myślą o mojej jednej rzeczy, ale taką, że gdy będzie zrobiona, wszystko inne stanie się prostsze albo nieistotne?


Odpowiedź na to pytanie pozwoli ci wybrać zadanie, które będzie miało największe przełożenie na realizację twojego priorytetowego celu.

Umiejętna selekcja stanowi najskuteczniejszy sposób na osiągnięcie najlepszych efektów w pracy i w życiu. Tymczasem większość ludzi jest przeciwnego zdania. Uważają, że wielki sukces to bardzo skomplikowana sprawa, wymagająca ogromnych nakładów czasu. Ich kalendarze i listy zadań pękają w szwach od przygniatającej liczby zadań. Nieświadomi tego, że prawdziwy sukces przychodzi wówczas, gdy zajmujemy się tylko kilkom rzeczami, ale porządnie, gubią się i zatracają, próbując łapać wiele srok za ogon – w rezultacie zaś zostają z niczym.

Książkę tą serdecznie polecam pod kątem określania i definiowania kluczowych priorytetów.


“12-tygodniowy rok. Osiągnij w 12 tygodni więcej niż inni w 12 miesięcy” – Brian. P Moran, Michael Lennington

Ta książka zrewolucjonizowała mój system pracy. Zacząłem określać i planować wszystkie swoje cele w oparciu o planowanie 12 tygodniowe czyli wyznaczanie celów kwartalnych, a nie jak do tej pory to robiłem określając cele roczne. W skrócie polega to na określeniu celów na 12 tygodni i weryfikacja postępów pod kątem ich realizacji. U mnie ta metoda świetnie się sprawdza i pozwoliła mi na znaczną poprawę pod kątem wyznaczania i realizacji zamierzonych celów, mierzę i widzę efektywność tego co sobie zamierzyłem, co dodatkowo motywuje mnie do działania, gdzie osiągnięcie zamierzonego celu w skali mikro czyli pojedynczego zadania przyznaję sobie drobną nagrodę, a za zrealizowanie celu globalnego czyli osiągnięcia 85% skuteczności realizacji celów na wszystkich polach wyznaczam sobie już większą nagrodę kwartalną np. wyjazd z rodziną w fajne miejsce.


“Dopóki nie pojawi się zobowiązanie, istnieją tylko obietnice i nadzieje, ale nie ma planów”

Peter Drucker


Jako przykład efektu moich działań związanych z planowaniem 12 tygodniowym posłużę się przykładem jednego z moich głównych celów czyli czytania książek, gdzie w ciągu całego 2017 roku roku przeczytałem łącznie około 10 książek, a dla porównania tylko zaledwie w I kwartale 2018 roku przeczytałem ich 12.

Nieco więcej możesz przeczytać o tym jak funkcjonuje i działa u mnie planowanie 12 tygodniowe w poniższym artykule.

Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Jak zacząłem osiągać cele z planowaniem 12 tygodniowym?


Fenomen Poranka – Hala Elroda

W oryginale tytuł książki to “Miracle Morning”  – jest to pozycja, która zrewolucjonizowała moje podejście do porannego wstawiania co przy dwójcie małych dzieci jest niezwykle pomocne i przydatne. Ustaliłem sam ze sobą, że wstaję codziennie o godz. 5:30 choć oczywiście nie muszę tego robić (nie zaczynam np. pracy od 6 czy 7 rano), dzięki czemu każdego dnia mam ekstra dwie godziny tylko dla siebie. Co zwłaszcza w moim przypadku świetnie się sprawdza, gdy wracając po całym dniu z pracy trudno jest mi często o wykrzesanie dodatkowej energii, gdzie z drugiej strony trudno jest odmówić moim dziewczyną jak chcą się bawić z tatą 🙂 Ten czas po pracy poświęcam już wyłącznie dla mojej rodziny! Warto więc odpowiednio zarządzać swoją energią i zasobami każdego dnia, aby być w stanie maksymalnie wykorzystywać swój potencjał na realizację zamierzonych celów i planów czyli faktycznych priorytetów.

Autor podaje plan takiego “cudownego poranka”, który składa się z 6 punktów nazywając go “S.A.V.E.R.S” czyli:

1) S jak Silence (cisza) – ciszę można praktykować na przykład poprzez: modlitwę, medytację, rozmyślania, głęboki oddech, wdzięczność.
2) A jak afirmations (afirmacje) – kilka zdań opisujących jak bardzo jesteś zdeterminowany/a aby mieć przyszłość taką, jaką chcesz, ale powiedzianych w czasie rzeczywistym
3) V jak visualisation (wizualizacja) – według autora wystarczy 5 minut wizualizacji dziennie. Można wizualizować sobie krok po kroku dokładnie co będziemy robić w ciągu dnia, co osiągniemy w perspektywie kilku najbliższych lat itp.
4) E jak exercises (ćwiczenia) – najlepiej, aby to była jakaś forma aktywności fizycznej np. gimnastyka, bieganie, joga itp.
5) R jak Reading (czytanie) – czytanie książek, które będą nas rozwijały w różnych sferach naszego życia
6) S jak scribing (kaligrafowanie, pisanie) – pisz dziennik, pamiętnik, zapisuj swoje myśli, inspiracje itp. Pisanie pamiętnika uświadamia nam jakie postępy udało nam się już zrobić.

U mnie taka zmodyfikowana lista składa się tylko z trzech punktów:

  1. Czytanie (30-45 min)
  2. Medytacja (20 min)
  3. Realizacja najważniejszego zadania na dany dzień (1h) np. wpis na bloga, przegląd tygodnia

7 nawyków skutecznego działania – Stephen R. Covey

Książka, której pierwsze wydanie było w 1989 roku, a więc już blisko 30 lat temu, co tylko pokazuje jak ponadczasowa była to pozycja biorąc pod uwagę zwłaszcza współczesne czasy. Covey skupia się w tej książce na 7 kluczowych zasadach. Podobnie jak z Getting Things Done do tej książki przekonywałem się dwukrotnie, przy pierwszej próbie odłożyłem na półkę, wróciłem do niej dopiero po pół roku. Jednak zdecydowanie warto się z nią zapoznać, bo zawiera uniwersalne prawdy o które warto zadbać!

Oto 7 zasad dla poprawy skuteczności działania, które Covey nazywał nawykami:
1. Bądź proaktywny
2. Zaczynaj z wizją końca
3. Najpierw rzeczy najważniejsze
4. Myśl w kategoriach wygrana-wygrana
5. Staraj się najpierw zrozumieć, później być zrozumianym
6. Synergia
7. Ostrzenie piły


Podsumowanie

Książka to tylko przewodnik, który może ci pokazać alternatywne kierunki i rozwiązania. Dla jasności wdrożenie tych zmian to nie jest kwestia przeczytania wybranych lektur i wszystko będzie działać jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Na wdrożenie tych zmian potrzebowałem około 2 lat poprzez budowanie odpowiednich nawyków, gdzie nadal są obszary w których nie wszystko jeszcze działa tak jakbym sobie tego życzył. Oczywiście nie każda z tych książek może być dla ciebie. Sam jak widzisz niektóre z książek odstawiłem i wróciłem do nich dopiero po latach.

Przede wszystkim warto jednak zadać sobie samemu pytanie czy czas, który mamy do dyspozycji faktycznie wykorzystujemy najlepiej jak to możliwe? Samo zastanowienie się nad odpowiedzią może być już pierwszym krokiem do działania i poprawy w obszarze produktywności, a wprowadzanie drobnych zmiany potrafi zrobić naprawdę dużą różnice. Czego i tobie życzę!

Zobacz także inne wpisy w kategoriach: Platformy e-commerce | Marketing internetowy | Pozycjonowanie sklepu internetowego | UX | Content marketing | Analityka internetowa

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.7 / 5. Liczba głosów 33

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł