Każdy z nas prowadzący sklep internetowy lub dowolny biznes online chciałby osiągnąć podobny efekt jaki występuje w “offline” gdzie widzimy w sklepie lub restauracji długie kolejki, które z miejsca przyciągają uwagę i zainteresowanie innych osób, a więc naszych potencjalnych klientów. Większa liczba chętnych utwierdza nas w przekonaniu jako klientów, że otrzymamy wysoką jakość. Podobnie w online działa narzędzie “Social proof”, którym chciałbym się z Tobą podzielić.

Dodam, że rozwiązanie zostało wdrożone w kilku e-sklepach moich klientów i świetnie się sprawdziło. Niestety nie będę mógł się z Tobą podzielić jakie to są liczby i jakich sklepów to dotyczy ze względu na zawarte NDA – klauzule poufności. Natomiast mogę napisać, że dobrze się sprawdza dla nowych sklepów online, które dopiero zaczynają swoją przygodę. Rozwiązanie to zwiększa zaufanie klientów poprzesz wykorzystanie mechanizmów znanych w psychologii od wieków.

1. Co to jest Social Proof?

Tłumacząc z angielskiego jest to “dowód społeczny”.  Jest to mechanizm, który występuje psychologii według którego człowiek, nie wiedząc jaka decyzja lub jaki pogląd jest słuszny, podejmuje decyzje lub przyjmuje poglądy takie same, jak większość grupy. Innymi słowy uważamy, że jakieś zachowanie jest poprawne wtedy, gdy widzimy innych ludzi, którzy tak właśnie się zachowują czego idealnym przykładem jest właśnie długa kolejka w sklepie, kawiarni lub restauracji.

2. Jak działa Social Proof w online? (przykłady)

Jak pewnie zauważyłeś z takiego mechanizmu już od bardzo dawna korzysta najpopularniejszy serwis do rezerwacji hoteli i noclegów na świecie – Booking.com, który na każdym kroku przypomina nam jako klientowi, że przykładowo został już tylko jeden dostępny pokój w tym hotelu, albo przed chwilą klient dokonał rezerwacji właśnie w hotelu, który zainteresowany klient przegląda.

Odpowiednikiem kolejki z offline są w online liczby i to one robią wrażenie na użytkownikach, którzy oglądają ofertę naszego e-sklepu. To o czym należy pamiętać korzystając z social proof, że takie dane możemy ustawić jako realistyczne albo dość mocno je podkręcić. To od ciebie zależy jaki wariant wybierzesz, zachęcam cię jednak do prezentacji realnych danych bez ściemniania.

Poniżej kilka przykładów takich rozwiązań:

Liczby te można zaprezentować w bardzo wielu wariantach:

  • aktualna liczba odwiedzających sklep w tej chwili
  • liczba klientów, którzy aktualnie dokonują zakupu
  • ten produkt jest nr 1 wśród bestsellerów w tej kategorii
  • liczba osób, które kupiły dany produkt
  • Tomasz z Krakowa kupił 10 minut temu produkt “X”
  • liczba osób, które skorzystały z oferty lub promocji

Możliwości stworzenia wariantów ogranicza tylko nasza pomysłowość i oczywiście funkcjonalność narzędzia, które wybierzemy.

3. Social Proof – dlaczego warto?

Jeśli chodzi o social proof w polskim e-commerce to zdecydowanie nadal nie jest to standard w sklepach internetowych. Znacznie częściej zaczyna być wykorzystywany przez biznesy online takiej jak np. Brand24, który to rozwiązanie nie tak dawno wdrożyło i testowało. Co jest tego powodem w e-commerce? Nie mam pojęcia, chyba po prostu nadal wiele osób nie wie o takim narzędziu. Wiem jednak, że to działa 🙂 I jest to świetny sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji, która takich rozwiązań nie stosuje.  W skrócie dzięki nim, użytkownik dowiaduje się o akcjach podjętych przez innych użytkowników lub klientów, zyskując tym samym potwierdzenie, że finalizacja zakupu w tym sklepie to dobra decyzja.

Dodam, że koszty takich rozwiązań nie są horrendalne, zaczynają się od kilkudziesięciu dolarów lub nawet od zera do maksymalnie kilkuset dolarów. A więc nawet mały biznes może z niego skorzystać. Cena może wzrosnąć jeśli mamy naprawdę duży sklep z ruchem powyżej 0,5 mln UU.

4. Jakie narzędzie social proof wybrać?

Różnice pomiędzy funkcjonalnościami są bardzo zbliżone, dlatego skupiłem się wyłącznie na porównaniu kosztów tych narzędzi. Większość z tych rozwiązań możemy bez problemu zintegrować z większością z dostępnych platform e-commerce takich jak WordPress, Prestashop czy Magento, a także niektóre z rozwiązań typu SaaS.

Proofly

Proofly

Narzędzie to możesz przetestować za darmo i dopiero w oparciu o uzyskane dane po testach podjąć decyzję czy warto z niego skorzystać czy nie. Oficjalnego cennika na stronie nie oferują. 


ProveSource

Wersja darmowa dotyczy maksymalnie do 1000 unikalnych użytkowników miesięcznie. Pakiet najdroższy, który jest nielimitowany kosztuje 699 $ miesięcznie. Dotyczy to wariantów płatności miesięcznej, w przypadku wariantu płatności za rok z góry cena jest niższa. Wybierając jeden ze średnich pakietów np. 50 tyś UU koszt to 49$ miesięcznie.

ProveSource


UseProof

UseProof

Najtańszy pakiet “BASIC” – 1000 UU to koszt maksymalnie 29$.  Najwyższy pakiet dla 300 tyś UU to koszt 299$. Pośredni do 50 tyś UU to koszt 129$. Testowałem to rozwiązanie i wdrożyłem u jednego z klientów, ma spory potencjał i ciekawe możliwości.

 


Barilliance

Tradycyjny cennik dla Barilliance jest niedostępny.  Szczegóły poznamy dopiero po wysłaniu zapytania przez dostępny na stronie formularz. Rozwiązanie zostało wdrożone u jednego z moich klientów i naprawdę dobrze działa. Możemy definiować realne statystyki albo je dodatkowo podkręcać czego osobiście nie zalecam. Wszystko więc zależy od naszego podejścia i inwencji twórczej.

5. Podsumowanie

Z pewnością tytuł wpisu, który wybrałem może być dla wielu za mocny, pełna zgoda, ale na podstawie dotychczasowych doświadczeń to rozwiązanie na kilku projektach moich klientów po prostu działa! Nie zagwarantuje oczywiście, że w każdej branży w e-commerce to się sprawdzi, to jest oczywiste, ale są branże w których to rozwiązanie potrafi zrobić różnicę.

Warto więc sprawdzić czy narzędzie to faktycznie daje nam potencjał na zwiększenie sprzedaży, a przy tym poprawi zaufanie do nas? To co mogę napisać to po prostu zachęcić cię do przetestowania tego typu narzędzia w Twoim sklepie internetowym lub biznesie online, abyś samemu mógł się przekonać się czy to faktycznie działa czy nie? Do tego celu zdecydowanie warto zrobić testy A/B, aby zobaczyć faktyczną różnicę… i podjąć ostateczną decyzję czy to jest dla mnie?

Zobacz także inne wpisy w kategoriach: Platformy e-commerce | Marketing internetowy | Pozycjonowanie sklepu internetowego | UX | Content marketing | Analityka internetowa

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.7 / 5. Liczba głosów 33

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł