Najczęściej celem właściciela lub osoby zarządzającej sklepem internetowym jest zwiększanie sprzedaży i wyciśnięcie jak najwięcej z prowadzonego biznesu. Przychody możesz zwiększyć na wiele sposobów, najpopularniejsze z nich to poprawa współczynnika konwersji e-commerce lub zwiększenie średniej wartości zamówienia. Jeśli przykładowo zwiększysz konwersję o 1%, a wartość zamówienia o 10% to dzieje się magia liczb. Dzisiejszy wpis koncentruje się właśnie na skutecznych funkcjonalnościach w sklepie online, które pozwolą ci zwiększyć sprzedaż poprzez poprawę konwersji lub zwiększenie wartości koszyka zakupowego.

Zastanawiasz się pewnie jak to się przełoży bezpośrednio na Twój biznes? Wracając do przykładu powyżej jeśli założysz, że Twój sklep odwiedza miesięcznie 20 000 użytkowników, gdzie średni koszyk to 150 zł, a konwersja e-commerce 1%. Przy takim modelu przychód miesięczny wyniesie 30 000 zł co wynika z prostego wzoru, że z 20 000 UU i konwersji 1% liczba transakcji wyniesie 200 zamówień. Jak to łatwo policzyć?

Liczba osób, które odwiedziły twój e-sklep * współczynnik konwersji e-commerce = liczba transakcji, gdzie podstawiając to pod wzór wychodzimy nam, że 20 000 UU * 1% = 200 zamówień miesięcznie. Zamówienia te mnożysz przez średnią wartość koszyka, a więc 200 zamówień miesięcznie * średnia wartość zamówienia 150 zł daje nam ostatecznie przychód 30000 zł.

Teraz zakładając poprawę tych parametrów o 1% konwersję i średnią wartość zamówienia o 10%. Ostatecznych przychód wyniesie  już 66 000 zł, a więc przy takim samym ruchu 20 000 użytkowników nasz przychód wzrośnie miesięcznie aż o 36 000 zł! 20 000 UU * 2% = 400 zamówień miesięcznie. Liczbę zamówień mnożymy przez wartość koszyka 150 zł *10% co daje nam ostatecznie 165 zł. Czyli 400 zamówień * średnia wartość koszyka daje nam kwotę 66 000 zł. Mam nadzieję, że teraz jest już dla ciebie jasne skąd to się wzięło.

Czy funkcjonalności o których piszę, aż o tyle poprawią Twoją sprzedaż? Byłoby by wspaniale, ale aż tak to będzie trudno! Wszystko zależy od poziomu rozwoju Twojego sklepu internetowego, a powyższy przykład miał tylko pokazać ci co się dzieje jeśli kluczowe wskaźniki poprawisz nawet o niewielki odsetek, choć należy dodać i o tym pamiętać, że poprawienie konwersji dwukrotnie to już jest nie lada wyzwanie, ale jak najbardziej możliwe.

Przechodząc do tematu oto 6 funkcjonalności, które moim zdaniem powinien mieć każdy sklep internetowy! Taki must have dla każdego sklepu online 🙂

Poznaj 6 funkcjonalności, które poprawią Twoją sprzedaż w e-commerce

1. Ile jeszcze brakuje ci do darmowej dostawy?

Rozwiązanie, które wydaje się już być bardzo powszechne w wielu sklepach internetowych, ale jak tak sobie dokładnie przeanalizujesz nawet duże ekomersy to zobaczysz, że do tego jeszcze długa droga. Jak działa ta funkcjonalność? W skrócie zachęca nas poprzez konkretne CTA czyli wezwanie do działania, do tego, aby dodać dodatkowe produkty do koszyka zakupowego tak by klient mógł zaoszczędzić na kosztach dostawy korzystając z darmowej dostawy.

Najczęściej jest to pasek (belka), która informuje nas w formie graficznej i tekstowej ile jeszcze brakuje nam do darmowej dostawy. Oto kilka przykładów tej funkcjonalności na bazie różnych sklepów internetowych. Element ten poprawia wartość koszyka zakupowego. 

Koszyk w Wittchen.com

Koszyk w eapteka.pl


2. Licznik lub komunikat odliczający czas do wysyłki zamówienia

Element CTA (Call to Action), który dobrze zaimplementowany w Twoim sklepie pozwoli ci znacznie zwiększyć szanse na natychmiastowe dokonanie zakupu przez klienta, któremu szczególnie zależy na szybkiej wysyłce zamówienia, a jak pokazuje coraz więcej badań i raportów odsetek konsumentów, którym zależy na szybkości dostawy dynamicznie i systematycznie rośnie. Warto ten trend wykorzystać u siebie. Poniżej przykłady wdrożeń tego elementu w wybranych sklepach internetowych.

Komunikat z Amazona odliczający czas do wysyłki zamówienia

Wittchen.com – karta produktu


3. Wyszukiwarka produktów

Może się Tobie wydawać, że to banalna funkcjonalność, którą ma przecież każdy sklep internetowy, ale jeśli miałbym wskazać element, który w największym stopniu może poprawić Twoją sprzedaż zwłaszcza w e-sklepach z szerokim asortymentem w których są produkty standaryzowane – elektronika, sklepy spożywcze, drogerie, apteki i wiele innych to jest właśnie wyszukiwarka produktów!

Pamiętaj o tym, aby wyszukiwarka była umieszczona w centralnym punkcie strony najlepiej w TOP-ie. Warto, aby były dostępne domyślnie auto podpowiedzi produktów po wpisaniu już kilku liter, wiele sklepów tego nie posiada i dopiero po kliknięciu i wyświetleniu wyników wyszukiwania pojawia się lista szukanych produktów. Jak to bywa w życiu najważniejsze jest to czego nie widać, a więc powinieneś sprawdzić jak zaawansowane możliwości ma Twoja wyszukiwarka i na co ci pozwala. Najlepsze wyszukiwarki wykorzystują mechanizmy oparte o machine learning, które same uczą się zachowań użytkowników i reagują na nie.

Przede wszystkim zwiększa to konwersję, ale także wpływa pozytywnie na poprawę wartości średniego koszyka zakupowego, bo jeśli produkt, którego szuka klient jest dostępny, a wyszukiwarka go nie odnajdzie, bo jest przykładowo źle skonfigurowana lub słabo działa domyślnie to wpływa to bardzo negatywnie na wartość koszyka, bo po prostu użytkownik nie doda kolejnego produktu do koszyka jeśli go nie znajdzie.

4. Marketing automation

Czym jest marketing automation? Marketing automation jest to sposób automatyzacji poprzez wykorzystanie dedykowanego oprogramowania do działań marketingowo-sprzedażowych, które są powtarzalne. Dzięki temu prowadzone działania marketingowe i sprzedażowe prowadzone są znacznie bardziej dokładnie, a zgromadzone dane pozwalają nam na automatyczne targetowanie kreacji i segmentację do docelowych grup odbiorców. Najczęściej kojarzony jest z odzyskiwaniem porzuconych koszyków przez klientów, ale zastosowań ma zdecydowanie więcej.

Korzyści z marketing automation:

  1. Oszczędność czasu dla nas czyli wyższa produktywność
  2. Retencja klienta  – popularne odzyskiwanie porzuconych koszyków
  3. Automatyzacja naszej pracy – algorytm wykonuje za nas pracę
  4. Personalizacja, segmentacja i budowanie lepszych relacji 
  5. Monitorowanie i lepsza analiza działań marketingowych

Więcej o tym narzędziu przeczytasz tutaj: Marketing automation w e-sklepie! Poznaj zalety i firmy


5. Rekomendacje produktowe

Na rynku mamy wiele rozwiązań opartych o silniki rekomendacji, które mają zdefiniowane algorytmy z wykorzystaniem machine learning (AI – Artificial Intelligence lub Big Data), gdzie następnie narzędzia te podpowiadają Twojemu klientowi jaki produkt powinien wybrać lub dodać do koszyka z dowolnego miejsca w którym się znajduje. Dodam, że szczególnie dobrze to działa na karcie produktu i w koszyku.

Mechanizm działania oparty jest np. o historie zakupowe klientów, który kupowali podobne produkty, gdzie system dobiera ten produkt, który uzna za najlepszy dla klienta. Jest to wykorzystanie typowych mechanizmów maksymalizacji zysków czyli crosseling i upselling.

O tym elemencie planuję stworzyć dedykowany wpis już wkrótce, gdzie szczegółowo opiszę narzędzia z tego obszaru do wykorzystania na polskim rynku. Implementacja tego narzędzia pozwala na poprawę konwersji, a także wzrost koszyka zakupowego.

6. Social proof

W skrócie Social Proof spełnia funkcję jaką chciałbyś zawsze osiągać w “offline” gdy widzisz w sklepie stacjonarnym lub restauracji długą kolejkę, która z miejsca przyciąga uwagę i zainteresowanie innych osób. Większa liczba chętnych automatycznie utwierdza nas w przekonaniu jako klientów, że otrzymamy tam wysoką jakość. Takim odpowiednikiem kolejki z offline są w online liczby i to one robią wrażenie na użytkownikach, którzy oglądają ofertę naszego e-sklepu. Funkcjonalności Social proof poświęciłem także szczegółowo jeden z ostatnich moich wpisów. Rozwiązanie to zwiększa zaufanie do e-sklepu i poprawia współczynnik konwersji.

ProveSource

Więcej o tym narzędziu przeczytasz tutaj: Social Proof – narzędzie, które zwiększy Twoją sprzedaż w e-commerce!


Podsumowanie

Celem wpisu było podzielić się z Tobą przykładami rozwiązań, które z mojego doświadczenia w sklepach internetowych, a także moich klientów świetnie działają i wpływają na poprawę konwersji, a także poprawę wartości koszyka zakupowego. Niektóre z nich mogą być dla ciebie oczywiste inne mniej, ale to co jest dla mnie faktem, że obserwując polski rynek e-commerce trudno niektóre z nich nadal jest nazwać za oczywiste.

Zachęcam na początek do wdrożenia wybranego z nich i sprawdzenia poprzez testy A/B czy to u ciebie w ogóle działa i daje lepsze efekty niż dotychczas. Pamiętaj proszę o tym, że jeśli będziesz chciał wszystko wdrożyć naraz, w żaden sposób tego nie zmierzysz i nie zweryfikujesz co działa, a co nie? Dobrej zabawy z wdrażaniem i testowaniem 😉

4.54/5 (13)

Oceń wpis