Jeśli czytasz regularnie mojego bloga to wiesz, że jestem fanem czytania dobrych książek biznesowych, jeśli jednak jesteś tu po raz pierwszy to daje ci znać, że tak faktycznie jest 🙂 . Dlatego chciałem się Tobą podzielić listą 5 książek o e-commerce związanych bezpośrednio lub pośrednio z tą branżą, które wywarły na mnie największy wpływ i dały sporo do myślenia na różnych etapach rozwoju zawodowego.

E-commerce jest to branża gospodarki, której dynamika zmian jest z pewnością jedną z najwyższych ze wszystkich. Książki, którymi się chce z Tobą podzielić to nie są najnowsze z dostępnych na rynku, ale zawierają bardzo istotne dla mnie fundamenty, które dotyczą całej branży handlu internetowego i nie tylko.

5 książek o e-commerce, które polecam każdemu

Książki z obszaru e-commerce, o których piszę poniżej to pozycje, które doskonale się sprawdzą pod kątem rozwoju kluczowych obszarów sklepu internetowego. W szczególności takich jak: obsługa klienta, UX i UI, tworzenie modeli biznesowych pod e-commerce, czy polityce cenowej.

1. „Dawaj innym szczęście – ścieżka pasji, zysku i celu” – Tony Hsieh

Od tej książki twórcy i CEO amerykańskiego Zapposa, czyli Tonego Hsieha nie wypadałoby mi nie zacząć. Jestem jej wielkim fanem i każdemu, kto tylko zaczyna swoją przygodę z e-commerce polecam tę pozycję z miejsca.

Odkąd ją przeczytałem po raz pierwszy około 8 lat temu, wracam do niej regularnie raz na jakiś czas. Tony Hsieh stworzył amerykańskiego giganta wśród sklepów internetowych w kategorii obuwie w Stanach Zjednoczonych. Firma ta została kupiona w 2009 roku przez Amazona za 1,2 mld $.

Co tak bardzo wyróżnia tą firmę i książkę? Moim zdaniem mistrzowskie podejście do obsługi klienta w którym stawia przede wszystkim na spełnienie potrzeb klienta od A do Z.

Przykładowo najdłuższa rozmowa konsultanta na infolinii to 10 godzin i 43 minuty (wydawało by się totalne kuriozum), a tak ciekawych historii jest w niej znacznie więcej…

Bardzo ważne dla Zapposa jest także, aby pracownik w tej firmie był po prostu szczęśliwy i zadowolony z tego co robi. Wydaje się banalne i oczywiste.


Oryginalnym i unikalnym podejściem jest to, że firma płaci swoim pracownikom za rezygnację z pracy 2000$. Każdy nowy pracownik w trakcie 4 tygodniowego szkolenia po tygodniu ma składaną tzw. ofertę. Jeśli dziś odejdziesz, zapłacimy Ci za przepracowany czas plus premia w wysokości 2.000 dolarów. Warto dodać, że tylko 2% do 3% osób korzysta z tej oferty.


Warto dodać, że tylko 2% do 3% osób korzysta z tej oferty. Przekładając to na polski rynek wydaje się to science fiction.

Większość z nas zgodzi się, że koszty związane z rekrutacją, szkoleniami i utratą produktywności mogą wynieść dziesiątki tysięcy złotych. Tak więc wczesna identyfikacja zaangażowania i podejścia pracownika – przy koszcie tygodniowego wynagrodzenia i 2.000 dolarów – może być najlepszą transakcją, jaką firma może zrobić. Warto dodać, że podobną filozofię zacząć wprowadzać Amazon w 2014 roku zainspirowany sposobem Zapposa.

Ilu z nas prowadzi firmy, w których, gdybyśmy zaoferowali nowe miejsca pracy na tydzień i 2.000 dolarów na wyjazd, moglibyśmy cieszyć się 97% wskaźnikiem, że ludzie z tobą pozostaną? Niewiarygodne!

Bardzo się z tym całościowym podejściem identyfikuje, bo stworzono tam niezwykłą kulturę organizacyjną i podejście do klienta dlatego tak bardzo cenię sobie tę książkę, a także filozofię twórcy Zapposa, który niestety zginął tragicznie w pożarze.


2. „Nie każ mi myśleć” – Steve Krug

Pozycja stara, bo pierwszej jej wydanie pochodzi z 2000 roku, ale wciąż bardzo aktualna po trzecim wydaniu z 2014 roku. Lektura obowiązkowa dla każdego, który ma własną stronę internetową lub chce ją stworzyć. Świetnie się także sprawdzi w przypadku sklepu internetowego, bo prawdy w niej zawarte są po prostu uniwersalne do dzisiaj. Książka porusza zagadnienia dotyczące użyteczności stron czyli popularnego UX czyli „User experience”.

Oczywiście każdy może powiedzieć Michał, ale to jest pozycja sprzed lat, realia rynku są już teraz zupełnie inne. Realia tak, ale fundamenty są niezmienne, dlatego właśnie polecam tą pozycję każdemu nawet osobie doświadczonej, bo fajnie nam przypomina o sprawach wydawałoby się oczywistych.


3. „Skuszeni” – Nir Eyal

Pozycja, która w świetny sposób opisuje zachowania i nawyki użytkowników w internecie. Między innymi tłumaczy nam, dlaczego tak skuteczny w swoim działaniu jest Facebook, który przyciąga nas jak magnes do telefonu czy komputera i utrzymuje się na rynku od wielu lat i nie wygląda na to, żeby cokolwiek miało się tutaj zmienić.

 Gdzie przykładowo takie serwisy jak nasza klasa, czy my space już dawno straciły na znaczeniu.


Najbardziej szanowani przedsiębiorcy kierują się tym co ma sens – wizją czegoś lepszego i większego, dzięki czemu ich działania stają się postępowe.


Pozycja ta w przystępny sposób opisuje jak firmy odnoszące sukcesy w sieci tworzą produkty, których ludzie nie mogą odłożyć na później? Poprzez konkretne „cykle haków”, produkty te osiągają swój ostateczny cel, jakim jest przywracanie użytkowników z powrotem, bez konieczności stosowania kosztownych reklam lub agresywnych komunikatów. Książka ta dała mi dużo do myślenia jak to wszystko faktycznie działa!

Polecam tą pozycję każdemu kto chce poznać mechanizmy pozwalające na zatrzymanie użytkownika u siebie, który będzie regularnie powracał do ciebie!


4. „Tworzenie modeli biznesowych” – Osterwalder Alexander, Pigneur Yves

Świetna książka, która opisuje jak projektować i budować od podstaw biznes. Jest to jedna z najwyżej przeze mnie ocenianych praktycznych książek biznesowych jakie kiedykolwiek czytałem, dodatkowo przestawiła mój sposób myślenia dotyczący tworzenia modelu biznesowego, w pewnym sensie była dla mnie pozycją przełomową. Pewnie niektórych może denerwować jej format, który jest dość nietypowy i mało poręczny czyli horyzontalny. Jest to książka o tyle nietypowa, że znajdziecie w niej więcej grafiki, a mniej treści.

W książce autorzy podpierają się wieloma przykładami z najbardziej znanych firm świata takich jak Apple, Google, Lego, Microsoft itd. Książka ta w bardzo fajny sposób systematyzuje wiedzę na temat tworzenia biznesu i firmy, która na pierwszy rzut oka może się wydawać banalna i oczywista.

Pozycja ta doskonale się sprawdzi w każdym rodzaju biznesu, a także e-commerce, gdzie na jej podstawie będziesz mógł stworzyć model biznesowy pod sklep internetowy lub inny e-biznes.


5. „Pricing Man” – Hermann Simon

Znakomita pozycja wydawnictwa Harvard Business Review o tym jak budować zysk w biznesie przy umiejętnym wykorzystaniu ceny, która będzie budowała naszą marżę i rentowność firmy.


“Zysk jest warunkiem przetrwania. To koszt przyszłości, koszt pozostania w grze”

Peter Drucker


Bardzo wiele osób koncentruję się przede wszystkim na przychodach zapominając o tym, że istotą prowadzenia praktycznie każdej firmy jest generowanie zysku. Jest to książka, która otworzyła mi oczy, czym tak naprawdę jest cena i jak istotną rolę odgrywa?

Świetnie się sprawdzi w każdym rodzaju biznesu, ale w e-commerce, gdzie walka ceną jest znacznie ostrzejsza uważam, że w szczególności! W skrócie polecam tą książkę każdemu, kogo interesuje zyskowność biznesu, więc chyba dotyczy każdego. 😉


Czekają w poczekalni

Pomimo, że jestem wielki fanem fizycznej książki wiem, że będzie się trzeba w końcu przeprosić z Kindle i w końcu go kupić, bo niektóre pozycje są dostępne tylko w ten sposób. W poczekalni do przeczytania z tematyki e-commerce i e-marketingu czekają na mnie aktualnie:

  • „The Best Service is No Service” – by Bill Price and‎ David Jaffe
  • „Kill Your Conversion Killers” – by Joris Bryon
  • „This is Marketing” by Seth Godin
  • „Building a StoryBrand” – by Donald Miller

Dajcie znać co sami polecacie i jakie książki z e-commerce lub pośrednio powiązane z tą branżą wywarły na was bardzo dobry wpływ?

Zobacz także inne wpisy w kategoriach: Platformy e-commerce | Marketing internetowy | Pozycjonowanie sklepu internetowego | UX | Content marketing | Analityka internetowa

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.9 / 5. Liczba głosów 83

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł