To zdecydowanie najbardziej osobisty artykuł jaki do tej pory opublikowałem na blogu, zastanawiałem się dzielić się tym z Tobą, ale uznałem, że warto, bo nie chce pisać tylko o tym jak zawsze jest tylko miło i kolorowo, bo nie jest… Ten rok był dla mnie i mojej rodziny niewiarygodną życiową sinusoidą. Od świetnego czasu zawodowo, po najtrudniejszy okres prywatny, jaki przeżyłem kiedykolwiek.

Życie zawodowe Ekomersiaka

Zacznijmy od spraw zawodowych, bo to najbardziej cię interesuje i jest dużo bardziej pozytywne niż ta druga część. Zwłaszcza, że ten rok był dla mnie przełomowym pod kątem moich klientów.

Jestem przekonany, że w 2022 roku dołączyli do mnie klienci, którzy będą w perspektywie lat liderami w swoich branżach, gdzie niektórzy moi obecni klienci już są liderami w swoich niszach.

Po czym wysuwam tak mocny wniosek?

Po pierwsze współpracują ze mną 🙂 Po drugie są to bardzo świadomi ludzie, którzy wiedzą, że inwestycja w e-commerce to długofalowe wyzwanie, które wymaga ciężkiej, lecz mocno przemyślanej i świadomej pracy.

Muszę to zaznaczyć, jeśli ktoś uważa, że sam robię cuda to bardzo mocno się myli! Bez zaangażowanego klienta nic nie zdziałam…

Jest to zawsze przede wszystkim efekt pracy klienta, gdzie oczywiście wspieram go w całym procesie rozwoju sklepu internetowego od A do Z, ale także mocna zasługa wielu moich sprawdzonych partnerów do których mam zaufanie i bardzo im dziękuje, że tak skutecznie wspierają moich klientów.

A przy tym są świetnymi ludźmi, bo dla mnie akurat w życiu bardzo ważna jest współpraca z ludźmi, którzy wyznają podobne wartości jak ja sam. Jakoś tak się składa, że moi klienci są tutaj bardzo podobni w podejściu 🙂

I wiem, że ta mieszanka i synergia będzie nadal wybuchowa 🙂

Moja pierwsza klientka…

Chciałbym wrócić do moich początków i historii mojej pierwszej klientki Basi, która zaczęła ze mną współpracę 3 lata temu po tym jak przeszedłem na swoje jako freelancer (konsultant e-commerce) po zakończeniu pracy jako Dyrektor E-commerce.

Efektem naszej dotychczasowej pracy są wzrosty, które z poziomu 45 000 zł miesięcznie w październiku 2019 roku doszły do kwoty ponad 1 mln zł miesięcznie za ostatnie 3 miesiące. Dlaczego o tym piszę?

Nie chodzi w tym wszystkim o same wyniki, które z perspektywy czasu są moim zdaniem również bardzo dobre. Basia muszę to napisać 🙂 Zrobiłaś mega robotę wraz ze swoim zespołem!

Jeśli chodzi o podejście do analizy finansowej jesteś bardzo świadomym klientem. Chciałbym, aby każdy mój klient podchodził do analiz tak jak Ty 🙂

Początek bycia na swoim to był bardzo trudny czas dla mnie, szczególnie przez pierwsze 6 miesięcy gdy miałem na głowie na utrzymaniu moją całą 5 osobową rodzinę, a mój mały biznes nie rozwijał się tak jakbym chciał… Na szczęście miałem też poduszkę finansową na pół roku, dzięki czemu mogłem spokojnie robić swoje.

Oczywiście dużo ryzykowałem kończąc pracę w korporacji, ale czułem, że muszę to zrobić, bo traciłem autonomię w mojej pracy, a to było dla mnie kluczowe! Praktycznie wszyscy wokół mówili mi, że popełniam błąd…


Basia w ciągu 3 lat wygenerowała wzrost sprzedaży w swoim sklepie internetowym z 0,5 mln zł rocznie w 2019 roku do 8 mln zł w 2022 roku. Co dało jej 1600% wzrostu rocznie. Przełożyło się to na sprzedaż w kwocie 16 439 611 zł.

We współpracy z Basią również było wiele trudnych momentów, wzlotów i upadków. Był moment, w którym nawet rozważała zamknięcie swojego sklepu internetowego. Do tej pory pamiętam miejsce, w którym z nią o tym rozmawiałem, gdy skończyłem szkolenie dla jednego software house z Wrocławia.

Gdyby nie konsekwencja, opór mój i Basi to ten biznes (sklep internetowy) mógłby już dawno przestać istnieć lub nie rozwinąłby się tak jak by mógł. Mam nadzieję Basia, że się z tymi słowami zgadzasz i nic nie nadużyłem 🙂

Poniżej wykres z Google Analitycs jak wyglądał rozwój sklepu internetowego Basi

Początek współpracy – 45 000 zł miesięcznie (październik 2019)

Efekty współpracy po 3 latach (do grudnia 2022) – średnia za ostatnie 3 miesiące ponad 1 mln zł sprzedaży miesięcznie (listopad- grudzień 2022 i styczeń 2023). Łączna suma sprzedaży 16 439 611 .

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym Basi - ostatnie 3 lata

Efekty pracy z klientami

Pora przejść do całościowego podsumowania efektów pracy z moimi klientami.

Po podliczeniu całości moich klientów w 2022 roku moi klienci zwiększyli swoją sprzedaż o kolejne 95 mln zł co licząc ostatnie 3 lata współpracy z moimi klientami na tą chwilę daje im już 200 mln zł wzrostu sprzedaży. Podkreślam wzrostu sprzedaży, bo sumaryczne wyniki tych sklepów internetowych są już zdecydowanie wyższe, ale nie liczę tego na co nie miałem żadnego wpływu.


Łączny wzrost sprzedaży klientów w 2022 roku wyniósł 95 mln zł. Dotychczas dało to moim klientom 200 mln zł wzrostu, który przekłada się na 370 mln zł sprzedaży przez ostatnie 3 lata.

Niestety nie będę mógł się z Tobą podzielić co najmniej 3-4 przykładami klientów, bo nie mam na to ich zgody, co oczywiście rozumiem, choć bardzo żałuję. Na wykresach z Google Analitycs będę mógł udostępniać tylko przykłady, gdzie taką zgodę otrzymałem.

Mam nadzieję, że będę mógł w przyszłości podzielić się z Tobą szczególnie jednym projektem e-commerce, który w ciągu 3 lat od zera i nieznanego brandu generuje obecnie 35 mln zł rocznie. Chciałbym w przyszłości zrobić o tym całościowe case study, bo to szczególny przypadek.

Jak wyglądają wyniki klientów rok do roku?

Tutaj pokaże wyłącznie te sklepy internetowe, które są najbliższe mojemu sercu (są ze mną długo), ale także te na które mam zgodę od właściciela. Niestety mam bardzo wysokie kary w ramach zawartych umów NDA, więc wolę nie ryzykować 🙂 . Poza tym nigdy nie opublikuję niczego bez zgody właściciela.

Przykłady, którymi się z Tobą chciałem podzielić pokazują jedno! Wiele się mówi o tym, że w e-commerce są teraz trudniejsze czasy i jest to oczywiście prawda, nawet moi klienci z bardzo dobrą dynamiką wzrostu średnio o 63% rok do roku mają obawy.

Natomiast przykłady, którymi chciałem się z Tobą podzielić mają także pokazać, że cały czas jest potencjał do wzrostów w branży e-commerce.

Najwyższy wzrost sprzedaży pojedynczego sklepu w 2022 roku – 37 356 907 zł

Sklep internetowy, który wygenerował najwyższy wzrost sprzedaży zalicza się do branży zdrowie i uroda. Jego sprzedaż zwiększyła się w ciągu 2022 roku o 37 356 907 zł, co dało mu blisko 45% wzrostu rok do roku. Łączna sprzedaż tego sklepu za 2022 rok wyniosła 120 685 849 zł.

Jak na taką skalę sprzedaży uważam, że jest to bardzo przyzwoity wzrost w skali roku, szczególnie biorąc pod uwagę zawirowania jakie mieliśmy w 2022 roku (wojna, inflacja, niepewność ekonomiczna itd.).

Przy tym projekcie absolutnie nie mogę wam pokazać żadnego wykresu, a nawet podać imienia właściciela, bo musiałbym zapłacić 1 mln zł kary 😀 Trochę się też mu nie dziwię, bo przy tej skali sprzedaży wiele osób mogłoby się domyślać o jaki sklep chodzi.

Najwyższy procentowy wzrost sprzedaży – 350,52%

Liderem pod kątem wzrostu procentowego jest sklep internetowy z branży zdrowie, ale tak jak wspominałem żadnymi danymi nie mogę się dzielić. Sklep ten wygenerował wzrost sprzedaży o 6 567 000 zł. Co dało mu ostatecznie 8 750 000 zł rocznej sprzedaży. Rok ten zaczynaliśmy z poziomu 2,5 mln sprzedaży rocznie.

Z oficjalnych wyników, którymi mogę się podzielić wykresem liderem jest sklep z branży fashion, który wygenerował wzrost sprzedaży o 176,5% zwiększając swoją sprzedaż z 2 mln zł do 5,5 mln zł rocznie.

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym z fashion

Gratulacje Jarek, bo pięknie ciśniesz z pracą i stałym rozwojem. Mam nadzieję, że dynamika będzie się utrzymywać na podobnym poziomie, choć teraz już tak łatwo o takie % wzrosty nie będzie 😉

Najniższy procentowy wzrost sprzedaży – 24,43%

Sklep ten w swojej specjalistycznej niszy jest absolutnym liderem, dlatego nie tak łatwo jest w nim o kolejne spektakularne wzrosty jak u innych, ale jestem przekonany, że w 2023 roku ten wzrost będzie lepszy (pod warunkiem, że nic dziwnego się w ekonomii i geopolityce nie wydarzy), bo tworzymy zupełnie nowy sklep internetowy, który będzie na innym poziomie, nie wspominając o działaniach rozwojowych.

Dodam, że klientka świetnie wdrożyła zmiany pod social media, które dają obecnie bardzo dobre efekty, gdzie nawet w Google Analitycs (inny model atrybucji niż FB) widać wyraźnie spory udział social media w sprzedaży! Znacząco poprawiła się jakość i skuteczność tych działań w porównaniu do tego co robiła agencja performance marketingowa. Brawo!

Musimy dalej cisnąć i robić swoje, bo konkurencja nie śpi.

Przez okres naszej współpracy sklep ten na koniec 2022 roku wygenerował sprzedaż na poziomie blisko 11,5 mln zł. Jest to sklep internetowy z którym na stałe współpracuje od marca 2020 roku.

Wzrost rok do roku z pewnością nie jest może tak spektakularny jak u innych, ale jest bardzo stabilny rok do roku i to dla właścicielki jest bardzo ważne.

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym z uroda

Natomiast styczeń 2023 pokazuje, że już idzie to w dużo lepszym kierunku, bo wzrost wynosi 70% rok do roku

Wzrost sprzedaży w styczniu 2023 w sklepie internetowym z uroda

Jest to sklep, który ma najwyższą sezonowość w okresie wakacyjnym, więc wyniki grudnia i stycznia są bardzo dobrym sygnałem na pozostałą część roku. Barierą do wzrostów był także braki produktowe na topach sprzedażowych przez co ten potencjał nie został w pełni wykorzystany.

Gdy zaczynaliśmy współpracę w marcu 2020 roku sklep ten robił 130 000 zł miesięcznie, gdzie grudzień 2022 zakończył wynikiem 451 000 zł (nie są to zdecydowanie produkty kupowane na prezenty świąteczne), a styczeń był powyżej 500 000 zł.

Wzrost widoczności pod kątem SEO

W tym projekcie ważnym elementem były także działania pod kątem SEO, które pozwoliły zdominować branżę tej klientki, choć pamiętaj proszę o tym, że wzrost widoczności nie oznacza wzrostu przychodów o czym często agencje SEO niestety zapominają… koncentrując się na zwiększeniu ruchu, a nie jego kaloryczności (jakości).

Wzrost widoczności w wyszukiwarce Google - sklep internetowy z branży Uroda

Zachęcam cię do lektury tych dwóch artykułów pod kątem analizy SEO w e-commerce, jeśli jeszcze ich nie czytałeś:


Zakończone współprace

W 2022 roku były też 3 sklepy, z którymi zakończyłem stałą współpracę z różnych przyczyn, przede wszystkim nie realizowania tego co ustalaliśmy, ale kluczowym elementem było też to, że musiałem znaleźć przestrzeń czasową na nowy bardzo ważny dla mnie projekt, ale o tym więcej przeczytasz już w samym newsletterze Ekomersiaka, dlatego warto być do niego zapisanym 🙂

Nowi klienci

Końcem roku do współpracy ze mną dołączyły 2 nowe firmy z różnych branż (jedna odzywała się do mnie od wakacji 2022, ale w końcu się udało połączyć i bardzo się cieszę). Maciek szanuję za cierpliwość i konsekwencje, zwłaszcza, że nie prowadzisz małego, a nawet średniego biznesu. Dodam tylko, że Maciek zatrudnia kilkaset osób.

W obu tych projektach widzę gigantyczny potencjał do rozwoju (jak tu nie będzie w perspektywie 3-4 lat wyników powyżej kilkudziesięciu mln zł rocznie to będzie słabo). Oczywiście, aby to się wydarzyło do zrobienia jest bardzo dużo pracy, ale to co istotne po drugiej stronie są świadome osoby.

Pamiętajcie Maciek i Irek, że kluczem będzie mądra inwestycja i przemyślana strategia e-commerce, która pozwoli nam zbudować znaczną przewagę konkurencyjną i zdystansować konkurencję, które nie jest też wcale taka słaba, choć swoje ograniczenia ma 🙂

Podsumowanie wyników u klientów


Osobiście jestem bardzo zadowolony z tego roku, jeśli chodzi o moich klientów i efekty jakie osiągnęli. Średni wzrost sprzedaży klientów w 2022 roku wyniósł 63%, który przełożył się na 95 mln zł wzrostu sprzedaży.

Muszę dodać też jedno ważne zastrzeżenie nie obsługuje 20, 30, czy 40 sklepów internetowych (nie jestem agencją), więc uważam, że osiągnięcie takich wyników na maksymalnie 7-8 sklepach internetowych uważam za bardzo dobry wynik.

Ważnym elementem poza moją pracą z klientami są moi sprawdzeni partnerzy od social media, Google Ads, SEO, UX i UI i wielu innych obszarów.

Chciałbym każdemu z was bardzo podziękować! Nie będę wymieniał was z imienia, bo boje się, że kogoś bym pominął, ale tych osób jest naprawdę sporo. Wy dokładnie wiecie o kogo chodzi 🙂 Dziękuje wam wszystkim!

To z czego szczególnie się cieszę, że klienci, którzy nawiązali ze mną współpracę na samym początku do tej pory są ze mną. Dziękuje wam wszystkim, bo bez waszej pracy nie było by tych wyników z pewnością…


Życie prywatne Ekomersiaka

3 letni syn na Intensywnej Terapii

Końcem lipca 2022 dla mnie i mojej Agi na chwilę całkowicie zawalił się świat. Nasz w pełni zdrowy 3-letni syn znalazł się nagle na Oddziale Intensywnej Terapii co było dla nas totalnym szokiem… Pamiętam, że byłem wtedy w biurze, gdy moja Aga zadzwoniła, że karetka zabiera Aleksa na Intensywną Terapię.

Przez te kilka dób w których przebywał Aleks w szpitalu bez możliwości bycia przy nim non stop był dla mnie absolutnie najtrudniejszym czasem jaki kiedykolwiek przeżyłem w swoim życiu.

Nawet teraz, gdy to piszę przychodzi mi to z ciężkim trudem…

Nie życzę nikomu, aby coś takiego przeżył, gdy wiesz, że musisz o godz. 20 opuścić oddział szpitala i zostawić małego synka bez opieki, gdzie jeszcze było realne zagrożenie życia. A przyjść możesz dopiero o godz. 10 rano. To była totalna bezradność, że nic nie zależy ode mnie.

Kolejnym ciosem była informacja o chorobie Aleksa, u którego stwierdzono cukrzycę typu I, a więc chorobę nieuleczalną.

Uszkodzone nerwy Aleksa

Na dodatek okazało się, że na Intensywnej terapii uszkodzono Aleksowi przy okazji nerwy w prawej ręce co skutkowało praktycznie całkowitym niedowładem tej ręki nawet kilka tygodni po wyjściu ze szpitala.

Obraz syna z uszkodzoną ręką, która mu wisi wzdłuż ciała bez kontroli, gdy biega było dla mnie jako ojca czymś niewyobrażalnym. Przyznam, że miałem momenty, gdy po prostu płakałem z bezsilności i bałem się jak to się wszystko skończy…

Przed tym, abym całkowicie się rozłożył uchroniła mnie moja rodzina i wsparcie szczególnie jednej osoby, której tutaj chciałem bardzo podziękować Marek Wikiera!

Jesteś świetnym człowiekiem i dziękuje Ci za twoje wsparcie i bezinteresowną pomoc, która pomogła doprowadzić syna do zdrowia, a jeśli szukacie świetnego fizjoterapeuty, który jest w stanie pomóc nawet zdalnie to Łukasz Rolka jest z pewnością tą osobą. Pomógł nam przywrócić sprawność ręki naszego Aleksa, koordynując cały proces dochodzenia do zdrowia. Dziękuje Łukasz!

Teraz, gdy to piszę pół roku później jest zdecydowanie lepiej, bo sprawność ręki Aleksa praktycznie wróciła do 100%. Bardzo dziękuje każdemu kto się do tego przyczynił.

Podsumowanie

Ten rok to był totalny paradoks. Z jednej strony zdecydowanie najgorszy, a zarazem najlepszy okres zawodowo. Brzmi to kuriozalnie, ale faktycznie tak to wyglądało.

Świetny czas związany z pracą, własnym rozwojem zawodowym i wzrostami moich klientów, z drugiej strony bardzo poważne problemy zdrowotne mojego syna, które na dłuższy czas zabiły radość z tego co robię zawodowo.

Mocno zacząłem doceniać wiele błahych spraw, choć nadal muszę przyznać zdecydowanie za dużo pracuję z czym cały czas walczę, ale ja naprawdę uwielbiam to co robię zawodowo, bo pomagam świetnym ludziom w znacznym rozwoju ich biznesów. Z czego mam mnóstwo frajdy. E-commerce to po prostu moja pasja, a nie praca.

Chciałem też serdecznie podziękować każdemu mojemu klientowi. Praca z wami to czysta przyjemność.

Muszę też to dodać na obecną chwilę nie przyjmuje żadnych nowych klientów. Dziękuje wszystkim za zainteresowanie współpracą ze mną. Jest was naprawdę sporo, ale najbliższy możliwy termin współpracy to będzie za kilka miesięcy. Jedynie co mogę zrobić to wpisać na listę oczekujących, która stale rośnie.

Duża niespodzianka już wkrótce 🙂

Nie ukrywam, że mam już dość marnej jakości większości firm e-commerce w Polsce, które wykorzystują niewiedzę klientów i nie pozwalają na realny rozwój, dlatego warto być zapisanym do newslettera Ekomersiaka, bo tam dowiesz się więcej co planuje 🙂

Na koniec chciałbym Ci życzyć, aby twój sklep internetowy, który rozwijasz, prowadzisz jako właściciel lub pracujesz jako specjalista, manager e-commerce dawał Ci mnóstwo frajdy z pracy.

No i oczywiście rozwijał się sprzedażowo generując przy tym coraz wyższą rentowność, bo o to właśnie chodzi w e-commerce. Powodzenia w 2023 roku!

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 27

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł