Mijające 12 miesięcy to z jednej strony czas podsumowań tego co się udało zrobić, a z drugiej planowanie już kolejnego roku. Pora sprawdzić co faktycznie działało w handlu internetowym w 2018? I przede wszystkim zobaczyć jakie trendy e-commerce w 2019 roku przewidują osoby zarządzające sklepami internetowymi? To co powinno cieszyć ekomersiaków to dalsza dynamiczna perspektywa rozwoju e-commerce! Już teraz jestem ciekaw jak te trendy i wzrosty przełożą się na przyszłość? Dane zostały oparte o najnowszy raport przygotowany przez Divante.

Najnowszy raport trendy e-commerce w 2019 przygotowany przez Divante ma kilka istotnych zmian w stosunku do trendów w 2018 roku na czołowych pozycjach które wskazali sami e-commerce managerowie. Raport ten został oparty o 150 ankiet wypełnionych przez e-commerce managerów na całym świecie spośród 1000 wysłanych ankiet.

Jakie były trendy e-commerce w 2018 roku?

Zacznę od tego jak wyglądały prognozy trendów dla kończącego się już 2018 roku?  Niekwestionowanym liderem tego rankingu był Content Marketing, a także Big Data, Business Intelligence i Marketing Automation. Trendem w 2018, który miał największy progres były chatboty.

Więcej na ten temat trendów w 2018 przeczytasz tutaj: Najważniejsze trendy e-commerce w 2018 roku

Trendy e-commerce w 2018 roku

Trendy e-commerce w 2018 roku


Jak faktycznie wyglądały inwestycje w e-commerce w 2018 roku?

Jak widać po inwestycjach w 2018 roku “Content Marketing” był zdecydowanym numerem 1! I to ze znacznie większym udziałem niż to było pierwotnie zakładane na podstawie trendów e-commerce i wyniósł aż 43%.


Branża e-commerce doskonale zdaje sobie sprawę jak ważną rolę odgrywa Content Marketing, którego celem jest zaangażowanie naszych klientów poprzez unikalne i wartościowe treści. Dlatego tak istotne jest tworzenie treści, które będą odpowiednio dostosowane także do urządzeń przenośnych (smartfony) w których już teraz spędzamy większość naszego czasu. 


Kolejne pozycje zajęły CRM (36%) i marketplaces (35%), kolejne trendy z czołówki znalazły się na podobnym poziomie odpowiednio Big Data (32%), Hosting w chmurze (32%), Omnichannel (31%), Business Intelligence (30%), Darmowa dostawa i zwroty (30%) i temat, który stał się bardzo istotny od tego roku czyli GDPR (30%).

Porównując te pozycje do prognoz jakie mieliśmy wyniki różnią się sporo, ale z mojej perspektywy są zasadne. W prognozach w ogóle nie było CRM,  gdzie jak widać po rankingu znalazło się na bardzo wysokim drugim miejscu, bardzo duży wzrost zanotowały takie trendy jak: marketplaces, hosting w chmurze, Omnichannel jak również zwroty i reklamacje.

Dla odmiany duży spadek zanotowały np. Multimedia Content czyli lepsza jakość zdjęć lub wideo, które końcem ubiegłego roku były w TOP 10, a końcem tego roku znalazły się już poza TOP 20.

Jak faktycznie wyglądały inwestycje w e-commerce w 2018 roku?

 


Jak będzie wyglądał e-commerce w 2019 roku w liczbach?

Jak będzie wyglądał rynek e-commerce B2C w 2019 roku?

 

Według prognoz e-commerce dla B2C w 2019 roku:

  • Będzie miał już blisko 2 miliardy kupujących online (1,92 miliarda osób)
  • Stosunek udziałów sprzedaży online do offline będzie już na poziomie 13,7%
  • A wartość całego rynku globalnego dla B2C wyniesie 3453 miliardów dolarów!

 


Jak wygląda potencjał wzrostu wartości sprzedaży rynku e-commerce B2C w latach 2019-2021?

Potencjał wzrostu wartości sprzedaży rynku e-commerce B2C w latach 2019-2021?

Jak widać na wykresie wartość sprzedaży e-commerce w 2014 roku była na poziomie 1336 miliardów dolarów, gdzie prognoza na 2021 rok to już 4848 miliardów dolarów. Jest to wzrost sprzedaż rynku e-commerce w ciągu 8 lat o 365%. Estymacje te z pewnością cieszą wszystkich sympatyków sprzedaży internetowej 😉

 

 

 

 


Jak wyglądają planowane inwestycje w trendy e-commerce w 2019 roku?

Według prognoz trendów i nakładów inwestycyjnych na 2019 rok wzrośnie znaczenie Business Intelligence (38%), CRM (37%), Big Data (36%) i Personalizacji (personalization). Content Marketing na tym tle notuje duży spadek tylko 36%, ale z mojej perspektywy podejrzewam, że na koniec 2019 roku może być inaczej 😉

Czyli podobnie jak to było w 2018 roku, gdy był niedoszacowany. Zobaczymy co nam najbliższy rok pokaże. Spory wzrost zanotował Data Driven UX (27%) czyli analiza danych i ich optymalizacja oparta o User Experience, dzięki temu awansował do czołówki. Jest to element z którym bardzo mocno się zgadzam i nadal jest bardzo słabo wykorzystywany w e-commerce.

Planowane inwestycje w e-commerce w 2019 roku


Jak wyglądają zmiany w inwestycjach e-commerce 2018 vs. 2019?

Najwyższy wzrost i  zmiana to zakupy osobiste (personal shopping) , które wzrosły w ciągu roku aż o 240%. Oczywiście nadal im bardzo daleko do czołówki uzyskując tylko 10% na liście najważniejszych trendów roku 2019. Duży wzrost zanotował Price Intelligence czyli inteligenta analiza cen. Uważam, że pod kątem personalizacji cen, a także budowania marżowości w e-commerce nadal element mocno niedoszacowany.

Jak wyglądają zmiany w trendach i inwestycjach w e-commerce 2018 – 2019


Jakie inwestycje e-commerce przyniosły największy zwrot z inwestycji w 2018?

Tak jak się spodziewałem najlepszą inwestycją w e-handlu w 2018 roku był Content Marketing (19%). Sam również bardzo mocno zachęcam klientów do inwestycji w ten obszar, gdyż zwrot z inwestycji mam znacznie wyższy niż w przypadku tych 19%. Na kolejnych pozycjach zgodnie z przewidywaniami są CRM, Big Data , Business Intelligence i Omnichannel.

Zaskakuje mnie tak wysoka pozycja MarketPlaces biorąc pod uwagę ROI, muszę przyznać, że chyba go do tej pory nie doceniałem, albo w Polsce aż tak dobrze on nie działa. Bardzo wysoko znalazły się także Aplikacje mobilne co z mojej perspektywy ma większy sens przy dużych i mocnych markach, przy mniejszych brandach dałbym sobie z tym spokój, ale to oczywiście moje spojrzenie. Lepiej postawić mocno na RWD (Resposive Web Design) czyli odpowiednie dostosowanie strony do urządzeń mobilnych lub rozwijające się coraz mocniej PWA (Progressive web app) gdzie założeniem aplikacji PWA jest to, aby strony były lekkie, wczytywały się znacznie szybciej, były funkcjonalne i mogły pracować także offline.

Jakie inwestycje e-commerce przyniosły największy zwrot z inwestycji w 2018?


Najważniejsze trendy e-commerce w ciągu najbliższych 5 lat?

W perspektywie najbliższych pięciu lat ekomersiaki wskazują, że Alexa i inne interfejsy głosowe, a także Big Data mogą zmienić sposób w jaki będziemy robić zakupy internetowe, czym całkowicie zmieni się rynek e-handlu w dotychczasowym rozumieniu. Na weryfikację tych założeń będziemy musieli jednak trochę poczekać.

Najważniejsze trendy e-commerce w ciągu najbliższych 5 lat

Podsumowanie

To co rzuciło mi się w oczy analizując ten raport to przede wszystkim to, że to co nam się wydaje końcem poprzedniego roku, że będzie dominujące i będzie wyznaczać trendy, niekoniecznie pokrywa się później z rzeczywistością na zakończenie kolejnych 12 miesięcy. Czego świetnym przykładem były planowane trendy na 2018 rok, a później ich ostateczna weryfikacja.

Od wielu lat mówiło się o kolejnym roku czy to mobile czy omnichannel, a później okazywało się, że to jeszcze nie teraz.

Dlatego tego rodzaju dane i raporty mogą być bardzo pomocne w określaniu strategii, wizji rozwoju czy przyszłych trendów, ale z pewnością nie będą prawdą objawioną tylko wartościowym narzędziem pomocniczym, gdzie najważniejsza zawsze była i będzie znajomość rynku i specyfiki twojej branży, bo tylko ty wiesz najlepiej co u ciebie będzie działać lub nie.  Ale zdecydowanie warto pozostać czujnym i obserwować te trendy! 😉

Zobacz także inne wpisy w kategoriach: Platformy e-commerce | Marketing internetowy | Pozycjonowanie sklepu internetowego | UX | Content marketing | Analityka internetowa

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.6 / 5. Liczba głosów 71

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł