Za nami trudny i dziwny rok, który sporo namieszał! Na całej sytuacji zyskała szczególnie branża e-commerce, ale wiele firm i branż odniosło bolesne straty lub co gorsze nie przetrwało tego okresu. Można stwierdzić, że e-commerce był największym beneficjentem pandemii! Dlatego warto sprawdzić co faktycznie się sprawdziło w e-handlu w minionym roku? I przede wszystkim poznać jakie trendy e-commerce w 2021 roku przewidują eksperci w Polsce i na świecie? Zapraszam Cię do lektury podsumowującej trendy e-commerce na rok 2021 na podstawie raportu “eCommerce Trends 2021” przygotowanego przez firmę Divante.
1. Jakie były trendy e-commerce w 2020 roku?
Ubiegłoroczne dane zostały opracowane i przygotowane na podstawie odpowiedzi od ponad 200 ekspertów e-commerce z całego świata.
Analizując 12 najpopularniejszych trendów e-commerce w ubiegłym roku zostały one podzielone i pogrupowane na 3 główne grupy:
- Do It
- Quick wins
- Game changers
1. Do IT (do zrobienia)
- Artifficial Inteligence – wdrożenie oprogramowania, które potrafi się samemu uczyć i rozwijać
- Social Commerce – bezpośrednia sprzedaż z wykorzystaniem social media
- Aplikacje mobilne – sklepy internetowe oparte o aplikacje mobilne
- Płatności mobilne – szyfrowane płatności bez karty i gotówki
2. Quick wins (szybkie zwycięstwa)
- Bezpieczeństwo – ochrona przed zagrożeniami zewnętrznymi
- Internet Rzeczy – dane z milionów cyfrowych urządzeń
- Content Marketing – wyróżnienie się w internecie w oparciu o wartościowe treści
- Marketplaces – sklepy multivendorskie i strony
3. Game Changers (zmieniacze gry)
- Kryptowaluty – wykorzystanie potencjału blockchain
- Big Data – pozyskiwanie istotnych danych pomagających w rozwoju biznesu
- Virtual Reality – wirtualne doświadczenie przenoszące klienta lub użytkownika do całkowicie wirtualnego świata niepowiązanego ze światem rzeczywistym. Przy Virtual Reality 100% to świat wirtualny stworzony komputerowo.
- Augmented Reality – tzw. rzeczywistość rozszerzona gdzie świat wirtualny to 25%, a rzeczywisty stanowi 75%. Zastosowanie to pokazanie kupującym produktów z innej perspektywy, gdzie zintegrowany jest świat rzeczywisty z generowanymi komputerowo efektami. Przykładowo może być to możliwość umieszczenia wybranego produktu np. mebla w pokoju, gdzie widzimy dokładnie jak on będzie się prezentował w naszym pokoju, dzięki czemu znacznie łatwiej dokonamy produktu.
2. Trendy e-commerce 2020 vs. 2021 – porównanie
To, co mi się spodobało w tegorocznym podejściu do trendów e-commerce na 2021 rok to niewymyślanie koła na nowo tylko bezpośrednie porównanie sytuacji do ubiegłego roku.
Divante zwróciło się do 30 liderów branży e-commerce o przyjrzenie się 12 najlepszych trendom e-commerce z ubiegłego roku.
Do ekspertów z branży skierowano 5 pytań:
- Które trendy e-commerce są teraz ważniejsze niż rok temu?
- Które są mniej ważne?
- Czego zabrakło na liście trendów e-commerce?
- W jaki sposób światowy kryzys wpłynął na waszą branżę?
- Jakiej rady udzieliłbyś właścicielom w e-commerce?
1. Które trendy e-commerce są teraz ważniejsze niż rok temu?
30 ekspertów zostało poproszonych o wybranie do 4 trendów e-commerce, które ich zdaniem zwiększyły swoje znaczenie w 2021 roku.
Ponad połowa respondentów uznała, że są to:
- Social Commerce
- Artificial Inteligence
- Platformy Marketplace
Zgadzam się z tymi 3 trendami i opiniami ekspertów, natomiast dorzuciłbym tutaj także Big Data..
Wiem, że jest to dla wielu osób wyświechtany już frazes, bo sam tak podchodziłem do tego zagadnienia jeszcze 3-4 lata temu, ale gdy teraz obserwuję moich klientów dostrzegam jak ważnym elementem jest agregacja wartościowych danych z różnych źródeł w jednym miejscu i możliwość przetworzenia tych danych na rozsądne wskaźniki biznesowe, na podstawie których można podejmować decyzje.
Rozwój dowolnego biznesu jest oparty o wiarygodne dane, szczególnie dotyczy to branży e-commerce. Jeśli dane są rozproszone to znacznie trudniej będzie nam podejmować mądre decyzje biznesowe i wyciągać odpowiednie wnioski na podstawie wielu różnych źródeł danych, dlatego jest to mój zdecydowany nr 1. Oczywiście jest to moja subiektywna opinia oparta o własne doświadczenia i spojrzenie.
Nie mam też jeszcze takiego przekonania, że AI technologicznie jest już tak rozwinięte, aby odgrywało kluczową rolę w 2021 roku w Polsce, natomiast jestem pewny, że długoterminowo będzie odgrywać kluczową rolę.
Taka opinia wynika z wielu rozwiązań na rynku, które korzysta z AI np.silników rekomendacji produktowych w sklepach internetowych, które pozostawiają jeszcze sporo do życzenia pod względem jakości rekomendacji, gdzie wydawałoby się, że świetnie to działa, gdzie takich obszarów można by znaleźć zdecydowanie więcej w wielu innych elementach biznesu e-commerce.
Jestem bardzo ciekaw rozwoju trendu Social Commerce. Na wyczucie uważam, że będzie odgrywał bardzo ważną rolę. Widzę tutaj bardzo duży potencjał Social Commerce w obszarze influencerów i warto zwrócić na to mocną uwagę w tym roku!
Podobnie jak w przypadku Big Data uznawałem to za frazes, ale rok 2020 był dla mnie fajnym poligonem doświadczeń i pokazał mi potencjał rozwoju tego obszaru szczególnie w takich branżach jak: Fashion, a także zdrowie i uroda. Warto więc mieć to na uwadze 😉
Wielkimi przegranymi według opinii ekspertów są:
- VR, czyli wirtualna Rzeczywistość
- Internet Rzeczy, czy ioT
- Aplikacje mobilne
Jeśli chodzi o te trendy w e-commerce, które są przegranymi to jestem zdania, że na nie przyjdzie jeszcze czas, szczególnie jeśli chodzi o:
- Wirtualna Rzeczywistość
- Internet Rzeczy
Natomiast technologicznie jeszcze potrzebujemy na to czasu. Myślę, że jest to perspektywa 5 najbliższych lat.
W zeszłym roku nie miałem też przekonania co do samych aplikacji mobilnych. Z mojej perspektywy ma to sens dla dużych graczy, ale czy mniejsze sklepy internetowe powinny w to inwestować? Warto to przemyśleć!
Pisałem już o tym w moim podsumowaniu trendów e-commerce za ubiegły rok. Bardziej skupiłbym się już na tę chwilę na rozwoju technologii PWA, czyli Progressive Web App u siebie.
PWA zdecydowanie poprawia doświadczenie zakupowe klienta znacząco poprawiając szybkość ładowania się stron, a jak ważne ma to znaczenie dla klientów raczej nie muszę przekonywać. W skrócie szybsze wczytywanie stron poprawia automatycznie konwersję e-commerce.
Nie wspominając także o wpływie i przełożeniu na lepszą widoczność w wyszukiwarce Google, gdzie algorytm Google zwraca na to coraz większą uwagę.
2. Które trendy e-commerce są mniej istotne?
Kryptowaluty i Virtual Reality zostały uznane za trendy, które straciły najwięcej na potencjalne inwestycyjnym. Tylko niewielki odsetek respondentów uznał, że bezpieczeństwo i social commerce są mniej istotne niż w ubiegłym roku.
Trendy e-commerce w 2021 roku, które tracą na znaczeniu:
- Virtual Reality
- Kryptowaluty
- Internet rzeczy
- Aplikacje mobilne
3. Czego zabrakło na liście trendów e-commerce?
Na podstawie wyników widać, że są trendy, które spadają na boczny tor, a są to między innymi: Virtual Reality, Kryptowaluty, Internet Rzeczy i Aplikacje Mobilne.
Dlatego powyższe 4 trendy, które zostały określone jako mniej istotne w tym roku, zostały zastąpione przez cztery nowe, których ekspertom do tej pory brakowało.
Nowe trendy e-commerce, których zabrakło ekspertom to:
- Headless
- as-a-Service
- Interactional commerce
- PWA
Każde z tych pojęć wyjaśnię w punkcie o najważniejszych trendach e-commerce na 2021 roku.
4. W jaki sposób światowy kryzys wpłynął na wybrane branże?
FMCG
Rok 2020 w skrócie: Produkty pierwszej potrzeby
Zeszły rok pokazał, co tak naprawdę oznacza „produkt pierwszej potrzeby”. Średnie ceny akcji spadły w wielu branżach np. o 25% w przemyśle w II kwartale – i do 50% w restauracjach. Natomiast żywność i artykuły spożywcze wzrosły o 4%, po okresach gromadzenia zapasów jedzenia nastąpił powrót do normalnego poziomu zakupów, który się utrzymuje lub jeszcze bardziej rośnie.
Obawy klientów dotyczące załamania łańcucha dostaw okazały się nieuzasadnione, ale obecnie wiele krajów musi bardziej zwracać się do lokalnych dostawców, gdy międzynarodowe kanały dostaw są często ograniczone. Artykuły spożywcze w e-commerce rosły przez cały czas trwania pandemii i oczekuje się, że wzrosną o +23,7% rok do roku.
Priorytet na rok 2021: Zwycięstwo ostatniej mili
Wiele supermarketów nadal nie ma dostaw do domu. Z tych, które mają, w Wielkiej Brytanii, Sainsbury’s i Tesco miały czas oczekiwania do trzech tygodni i zatrzymały dostawy do sklepów Click & Collect usługi podczas lockdownu.
W tej chwili, każdy sklep na świecie powinien założyć najgorsze scenariusze przewidujące wydłużenie okresu blokady i stworzenie odpornych modeli na usługi dostawcze w przyszłości.
Fashion
Priorytet na rok 2021: Widoczność i lojalność
Prawie wszyscy sprzedawcy z branży Fashion są już w internecie. Konkurencja jest olbrzymia i coraz trudniej wygrywać walkę o pozyskanie klienta. Firmy z branży Fashion muszą skupić się na budowaniu lojalności poprzez doświadczenia i pozytywne interakcje z marką.
Utrzymanie i zadbanie o obecnych klientów powinno być priorytetem, po to, aby zwiększać wartość życia klienta w czasie, czyli Customer LifeTime Value (CLV).
Motoryzacja
Priorytet na rok 2021: Rozwój sprzedaży online
Tylko 1% sprzedaży samochodów w 2019 r. odbywało się za pośrednictwem online. Jest to jedno z największych szans i wyzwań dla e-commerce w najbliższych latach dla tej branży. Samochody to oczywiście nie są ubrania, ale kiedyś też tak myśleliśmy o sprzedaży ubrań przez internet.
Jestem przekonany, że ta branża ma duży potencjał do rozwoju z wykorzystaniem obecnych technologi jak np. Augmented Reality, czy automatyzacji procesów zakupowych i formalnych przez internet.
Producenci z branży motoryzacyjnej muszą się mocno tutaj zastanowić i przeanalizować, dlaczego ludzie nie wybierają kanału e-commerce do realizacji swoich potrzeb zakupowych i jak można ich do tego zachęcić?
Ktokolwiek zrobi to lepiej od konkurencji, będzie miał olbrzymie korzyści i przewagę na rynku w przyszłości.
Opieka zdrowotna
Priorytet na rok 2021: Zmniejszanie obciążeń służby zdrowia
Telemedycyna musi i powinna być rozwijana, aby między innymi zmniejszać obciążenia w opiece zdrowotnej i lepiej zadbać o lekarzy pierwszego kontaktu.
Rządy poszczególnych krajów powinny pracować nad rozwiązaniami w celu ograniczenia biurokracji, tam, gdzie jest to tylko możliwe i rozwijać kanały komunikacji i sprzedaży internetowej co pozwoli na odciążenie służby zdrowia.
Z racji tego, że byłem związany przez kilka lat z apteką internetową czekam np. na moment, gdy będzie można realizować recepty z wysyłką do domu klienta, gdzie cały proces będzie zautomatyzowany z perspektywy klienta.
Jesteśmy tutaj niestety sporo zacofani w stosunku do bardziej rozwiniętych rynków, co głównie wynika z ograniczeń polskiego prawa. Mam nadzieję, że to się zacznie zmieniać, bo widzę tutaj bardzo duży potencjał do rozwoju branży e-commerce w tym segmencie. Oczywiście będzie to mieć także duży wpływ na zmiany w zakresie łańcucha dostaw.
Jest tyle możliwości do rozwoju w tej branży, że aż szkoda, że jako polskie firmy nie możemy się rozwijać tak jak powinniśmy patrząc na obecne możliwości technologiczne, gdzie tylko powiększamy stratę do zagranicznej konkurencji.
Rozrywka
Priorytet na rok 2021: Rozwój sprzedaży z wykorzystaniem online
Muzyka jest tylko jednym z przykładów na to, że artyści przegrywają w Internecie, dlatego artyści muszą zacząć wykorzystywać swoich lojalnych fanów i znaleźć sposób na ich monetyzację co już się zaczyna rozwijać.
Obserwuje to ostatnimi czasy szczególnie wśród wielu teatrów, którzy przerzucają swoje sztuki teatralne do internetu po to, by ratować utracone przychody w skutek lockdownu.
Jednym z takich przykładów jest: Teatr Kwadrat Online
Sklepy internetowe połączone ze stronami internetowymi, systemami rezerwacji i sprzedające bezpośrednio poprzez strony i media społecznościowe (social commerce) będą sposobem na odzyskanie części przychodów, a także budowanie nowych źródeł przychodów dla wielu firm z tego sektora.
Dom i wyposażenie
Priorytet na rok 2021: Lepsza prezentacja oferty produktowej
Utrzymanie wzrostu sprzedaży w nadchodzącym roku i reinwestowanie zysków w rozwój e-commerce poprzez nowe wydajne rozwiązania
np. systemy PIM, rekomendacje produktowe oparte o AI budujące wartość koszyka, czy prezentacje wariantów produktowych na karcie produktu lub w koszyku np. przy zakupie łóżka możliwość wyboru różnych dostępnych rozmiarów bez potrzeby szukania osobnych produktów.
Tutaj obserwuję, że wiele marek z branży meblowej miała swoje problemy, szczególnie, jeśli korzystała z rynków azjatyckich, gdzie bardzo wiele produktów nie dotarło do nich na czas, przez co znacznie spadła dostępność produktów.
Problemy te mogą się także przełożyć na 2021 rok, bo wiele z nich kombinuje i przerzuca się na produkty z Europy będą do tego zmuszonym, bo albo kontenery stoją, albo ceny za fracht zostały horrendalnie zwiększone, przez co wiele z firm czeka na ich obniżenie.
5. Jakiej rady udzieliłbyś właścicielom w e-commerce?
Z racji tego, że tych odpowiedzi w samym raporcie jest naprawdę wiele to wybrałem tylko cztery, które moim zdaniem najlepiej oddają istotę i kierunek rozwoju, jaki warto obrać rozwijając swój e-commerce.
Nagradzaj i dbaj o swoich klientów
Cezary Olejarczyk, CEO, Open Loyalty
Firmy kładą duży nacisk na przyciąganie klientów i znają koszty pozyskania klienta co do grosza. Jednak twoja największa wartość zawsze jest klientach, którzy są
już lojalny wobec twojej marki. Jest to szczególnie ważne, gdy czasy są ciężkie, a klienci mają tak duży wybór
Zawsze miej kontrolę i mierz efekty
Stefan Hamann, CEO, Shopware
Upewnij się, że jesteś w stanie sprostać technologicznym wyzwaniom związanym z przyszłością i że możesz łatwo i bez problemów obsługiwać wiele różnych kanałów sprzedaży, nie wychodząc poza twoje główne kompetencje. Skoncentruj się mocno na projektach i ulepszeniach, które można wyraźnie kontrolować i mierzyć.
Zrozum swojego klienta i rynek
Jim Herbert, VP and GM Europe, BigCommerce
W dzisiejszym świecie, kluczowe jest, aby udostępnić swój sklep we wszystkich miejscach, w których Twoi klienci spędzają czas, więc wybierz platformę, która integruję się z Social Commerce i Marketplaces, aby pozyskać jak najwięcej klientów dla twojego biznesu. Zaczynaj, kiedy twój nowy e-sklep jest lepszy niż istniejący, a nie kiedy jest idealny.
Digital to teraźniejszość i przyszłość
Kelly Goetsch, CPO, commercetools
Digital to teraźniejszość i przyszłość. Inwestuj tak, jak jest.
W dzisiejszych czasach bardzo istotne jest, aby Twój sklep internetowy był widoczny we wszystkich miejsca, w których Twoi klienci spędzają swój czas, więc wybierz taką platformę e-commerce, która integruję się dobrze z Social Commerce, platformami marketplace i innymi ważnymi dla ciebie kanałami sprzedaż po to, aby pozyskiwać jak najwięcej nowych klientów do twojego biznesu.
3. Trendy e-commerce na 2021 rok
Podobnie jak to było w 2020 roku trendy e-commerce na 2021 rok zostały podzielone na trzy grupy:
- BIG MOVERS
- KEEP FOCUS
- CAN’T IGNORE
1. BIG MOVERS, czyli duże zmiany
Znajdują się tej grupie cztery kluczowe trendy na 2021 rok, które mają największy potencjał według opinii ekspertów:
- Social Commerce
- Platformy marketplace
- AI
- Bezpieczeństwo
Social Commerce
Warto byłoby przy tej okazji krótko pojęcie Social Commerce rozwinąć, bo pewnie nie każdy może je znać. Social Commerce to nic innego, jak wykorzystanie portali społecznościowych w kontekście działalności e-commerce.
Można tutaj podzielić je na dwa obszary:
- Przeniesienie działalności e-commerce do portali społecznościowych np. możliwość bezpośredniego dokonywania zakupów z poziomu social media. Takie rozwiązanie wdrożył Instagram, który pozwala na dokonanie zakupu bezpośrednio z poziomu swojej platformy. Innym przykładem takiego rozwiązania jest “Kup teraz” na Facebooku lub Snapchat.
Rozwiązania social commerce wykorzystywane przez Instagram, FaceBook czy Pintrest
- Wdrożenie funkcjonalności portali społecznościowych w sklepach internetowych – dotyczy to takich rozwiązaniach jak wspólne zakupy, listy zakupowe, oceny użytkowników na temat produktów i wiele innych funkcjonalności, które czerpią z mediów społecznościowych.
Warto dodać, że sprzedaż z wykorzystaniem Social Commerce w Chinach szacuje się na 11,6% (YoY) wzrostu w 2020 roku co tylko pokazuje potencjał rozwoju tego kanału sprzedaży.
Przeciętny użytkownik spędza 142 minuty dziennie na portalach społecznościowych.
Jest to czas, w którym użytkownicy socjalizują się ze swoją siecią, jednak użytkownicy odkrywają tam również nowe produkty i śledzą swoje ulubione marki co sprawia, że jest to idealna okazja do sprzedaży produktów.
Media społecznościowe również dostrzegły tę szansę i po Facebooku Marketplace (który jest używany przez 800 milionów użytkowników w 70 krajach), również Instagram oraz Snapchat uruchomiły rozwiązania e-commerce bezpośrednio na swoich platformach po to, by utrzymać klientów na jednej platformie.
W Stanach Zjednoczonych już ponad jedna trzecia dorosłych robi zakupy za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Artificial Intelligence
Już teraz AI jest obecna w prawie każdym aspekcie e-commerce. Od silników rekomendacyjnych i hipersonalizacji do wyszukiwania wizualnego.
Na podstawie dużej ilości danych i wzmocnionego machine learning, czyli uczenia się maszynowego (systemów samouczących się), AI pozwala nam robienie rekomendacji opartych na rzeczywistych zachowania użytkowników, często w czasie rzeczywistym.
Przykłady Netflix lub Amazon pokazują, że wykorzystanie Sztucznej Inteligencji to świetny sposób, aby pomóc użytkownikom dotrzeć do treści i produktów, których aktualnie szukają. W powiązaniu z urządzeniami mobilnymi i osobistymi asystentami AI tworzy potężne narzędzie dla kupujących. Znajdywanie produktów poprzez wyszukiwanie wizualne lub składanie zamówień przez asystentów głosowych staje się bezproblemowe. W nadchodzących latach będziemy więc obserwować masowy wzrost globalnej sztucznej inteligencji.
Marketplace
Od kilku lat platformy marketplace należą do najważniejszych trendów e-commerce. Dla wielu reatilerów marketplace były źródłem przetrwania w mijającym roku.
Trend ten był najczęściej wybierany przez ekspertów niż jakikolwiek inny, który ma istotne znaczenie w 2021 r.
Mniejsi detaliści, którzy ponosili ogromne straty sprzedaż w sklepach stacjonarnych, używaali platform Marketplace w celu przesunięcia swoich zapasów i przetrwania na rynku.
W 2020 roku do Amazona dołączyło 1,3 mln nowych sprzedawców. Daje to dziennie 3448 sprzedawców!
Amazon podwoił liczbę pracowników w wielu krajach europejskich zwiększając swoje zatrudnienie o 100 000 osób. Allegro stało się największym debiutem giełdowym w Polsce.
46% sprzedawców internetowych rozważenie połączenie się z innymi markami, aby móc konkurować z Amazonem.
Wyraźnie rośnie także potencjał rynku e-commerce B2B. Przedstawiciele handlowi nie mogą wychodzić bezpośrednio do klientów, więc rynek skupia producentów, dystrybutorów i klientów końcowych wykorzystując do tego właśnie marketplace.
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo powinno być i jest jedną z najważniejszych kwestii w e-commerce. Pojawianie się nowych technologii, takich jak Internet Rzeczy, AI czy uczenie maszynowe zwiększają ryzyko ataku i naruszenia naszych danych, dlatego warto znacznie bardziej zadbać o bezpieczeństwo tych danych.
Kradzież cennych danych o klientach, ataki hakerów na duże i małe firmy, zakłócenia w działalności biznesowej… Ogromna zmiana w sposobie naszej pracy w reakcji na globalny kryzys zwiększyło liczbę ataków hakerów.
Zdalni pracownicy działający często w niezabezpieczonych sieciach zwiększają dodatkowe to ryzyko, zwłaszcza gdy oprogramowanie jest zbudowane na szybko, przez co często jest znacznie bardziej podatne na naruszenia bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo jest jednym z najważniejszych priorytetów
w e-commerce.
2. KEEP FOCUS, czyli bądź na nich skupiony
Są to stabilne trendy, które dają wygraną lub przewagę w biznesie.
- Big data
- Płatności mobilne
- Content marketing
- Augmented Reality
Big Data
Rozwój dowolnego biznesu jest oparty o wiarygodne dane, szczególnie dotyczy to branży e-commerce. Jeśli dane są rozproszone to znacznie trudniej będzie nam podejmować mądre decyzje biznesowe i wyciągać odpowiednie wnioski na podstawie wielu różnych źródeł danych, dlatego jest to mój zdecydowany nr 1. Oczywiście jest to moja subiektywna opinia oparta o własne doświadczenia i spojrzenie.
Płatności mobilne
W miarę rozwoju technologii mobilnych, użytkownicy coraz chętniej ufają płatnością mobilnym obsługiwanym przez telefony.
Według Global Webindex już 37% użytkowników Internetu na świecie płaci za towary lub usługi przez mobilne portfele. Polska na tym tle aktualnie jest znacznie poniżej średniej światowej (28%).
Poprawia się przejrzystość i bezpieczeństwo transakcji mobilnych, ale jednocześnie komplikują się płatności. Apple Pay i Android Pay są tutaj wyjątkiem, bo są łatwe w użyciu dla klientów. Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay i PayPal są najpopularniejszymi mobilnymi portfelami na zachodzie.
Detaliści, jak Walmart czy Starbucks oferują również oddzielne mobilne portfele. Klienci azjatyccy wybierają GrabPay, WeChat Pay, Line Pay lub Alipay, które są teraz wszechobecne.
James Hickson, Founder & CEO at Bloom Financial Group
Sposób dokonania płatności jest kluczowym elementem doświadczenia zakupowego klienta. Badanie comScore pokazuje, że prawie 20% klientów zgłaszają trudności z nawigacją w checkoucie jako przyczynę rezygnacji z zakupów na telefonie komórkowym, ograniczenie tego problemu może znacznie zwiększyć sprzedaż w e-commerce.
Augmented Reality
AR tzw. rzeczywistość rozszerzona gdzie świat wirtualny to 25%, a rzeczywisty stanowi 75%. Zastosowanie to pokazanie kupującym produktów z innej perspektywy, gdzie zintegrowany jest świat rzeczywisty z generowanymi komputerowo efektami.
Przykładowo może być to możliwość umieszczenia wybranego produktu np. mebla w pokoju, gdzie widzimy dokładnie jak on będzie się prezentował w naszym pokoju, dzięki czemu znacznie łatwiej dokonamy produktu.
3. CAN’T IGNORE, czyli czego nie możesz ignorować?
Są to nowe hasła i trendy w e-commerce, które firmy działające w tej branży powinny zacząć monitorować i obserwować.
Nowe trendy e-commerce na 2021 rok to:
- Headless
- as-a-Service
- Interactional commerce
- PWA
Headless
Rozdzielenie frontu od back endu platformy e-commerce jest teraz rozwiązaniem stosowanym w prawie każdej nowej technologii, ale jest ona szczególnie rozpowszechniona w e-commerce.
O wiele łatwiej jest dostarczyć niesamowite doświadczenia klienta z oddzielną architekturą, którą możemy dopasować do naszych potrzeb.
as-a-Service
Nie chodzi tutaj już o sam model Software-as-a-Service. Wszystko od technologii, którą tworzą ludzie można już kupić w modelach typu „pay-as-you-go-and-only-for-whatyou-use”.
Czas zamkniętych rozwiązań i wieloletnich umów biznesowych powoli się kończy. Oczywiście rozwiązania SaaS muszą być konkurencyjne i atrakcyjne cenowo, po to, aby mogły utrzymać klientów w dłuższej perspektywie czasu. Przetrwają oczywiście tylko te z najlepszą jakością i obsługą.
Tutaj podzielę się moją obserwacją dotycząca rynku platform e-commerce w modelu SaaS dla polskiego rynku. Obserwuję niestety jak coraz więcej klientów jest niezadowolonych z jakości świadczonych usług, dlatego mam głęboką nadzieję, że to się zacznie poprawiać w 2021 roku.
Rozumiem, że bardzo dynamicznie rośliście w 2020 roku wskutek pandemii, ale czas zacząć to poprawiać!
Handel interaktywny (Interactional commerce)
Ponad połowa ekspertów biorących udział w raporcie sugerowała, że Internactional commerce powinien się znaleźć wśród topowych trendów e-commerce na 2021 rok.
Osiągnęliśmy punkt, w którym czujemy się komfortowo w interakcji z interfejsami i algorytmy, które odpowiednio reagują na nasze polecenia. Jeśli jeszcze dodamy do tego asystę człowieka jak np. wideo rozmowy, które będą personalizowane.
Czy prowadzone zakupy internetowe z asystą przewodnika / doradcy w sklepie fashion to całość staje się dla nas jeszcze bardziej ciekawa i atrakcyjna jako klientów.
Ostatnio kupiłem jeden z zagranicznych kursów online i bardzo mi się spodobała cała asysta w rozwiązaniu problemu, gdzie wykonując 5 kliknięć miałem gotową odpowiedź na rozwiązanie problemu + asystę człowieka, aż mnie dziw bierze, że nadal tego praktycznie nie ma w polskich sklepach internetowych. Niesamowita oszczędność czasu i pieniędzy dla każdego.
Zamiast rozmowy trwającej kilkadziesiąt minut można ją w twn sposób skrócić do kilku minut maksymalnie.
PWA (Progressive Web App)
PWA tłumacząc na polski to progresywna aplikacja internetowa, która poprawia doświadczenie zakupowe klienta oczywiście pod warunkiem, że jest odpowiednio wdrożona.
Zawartość aplikacji zapisywana jest w pamięci wybranego urządzenia. Dzięki zapisanym danym, ponowne wejście na stronę PWA może odbyć się również w trybie offline bez potrzeby posiadania łącza internetowego, co oznacza, że będzie mógł przeglądać zawartość strony nawet podczas podróży pociągiem czy samolotem.
Według raportów przygotowanych przez Akamai i Gomez.com, prawie połowa internautów oczekuje, że strona załaduje się w mniej niż 2 sekundy. Mało tego, mają tendencję do opuszczenia strony, jeśli ta nie załaduje się w przeciągu 3 sekund.
79% użytkowników robiących zakupy online, którzy mają problem z działaniem strony internetowej, twierdzi, że nie wróci do takiego sklepu internetowego, aby ponownie dokonać zakupu
Do największych plusów tej technologii jest zdecydowanie poprawa szybkości ładowania się stron, a jak ważne ma to znaczenie dla klientów raczej nie muszę nikogo przekonywać.
Konwersja e-commerce vs. szybkość wczytywania strony
W skrócie im krótszy czas wczytania strony, tym odsetek konwersji jest wyższy. Mówiąc prościej – szybka strona to więcej zakupów w Twoim sklepie internetowym.
Poprawa widoczności w Google
Oczywiście warto tutaj wspomnieć o tym, że szybkość wczytywania strony jest jednym z ważniejszych czynników rankujących dla algorytmów wyszukiwarki Google i jego znaczenie będzie tylko wzrastać. Warto mieć to na uwadze pod kątem budowania widoczności w wyszukiwarce Google (SEO).
4. Podsumowanie
Patrząc na perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce i na świecie zwróciłbym szczególną uwagę jak mocno przyśpieszył rozwój e-handlu wskutek pandemii praktycznie wszędzie.
Oczywiście trendy to jak wiadomo przewidywanie przyszłości. Jak się one rozwiną trudno przewidzieć, bo kto mógł wcześniej przewidzieć pandemię koronawirusa i tak dynamiczny rozwój branży e-commerce? Nikt.
Jeśli miałbym wskazać, który z trendów na 2021 rok będzie najbardziej istotny z mojej perspektywy będą to Social Commerce, marketplace, Big Data i płatności mobilne.
Do tych trendów dorzuciłbym również szybkość dostaw i realizacji zamówień, które są jednym z ważniejszych czynników decydujących o zadowoleniu i satysfakcji klienta w sklepie internetowym. Dostawa następnego dnia zaczyna być już standardem, gdzie jestem przekonany, że dostawa tego samego dnia (same day delivery) będzie pojawiać się w coraz większej liczbie sklepów internetowych biorąc pod uwagę właśnie oczekiwania klientów dotyczących szybkości dostawy.
O Big Data pisałem już wcześniej, w skrócie agregacja danych z różnych kanałów pokazująca stan biznesu i kierunek rozwoju naszego biznesu jest dla mnie kluczowa, ale to oczywiście mój punkt widzenia.
W kontekście płatności online chciałbym tutaj zwrócić uwagę na integrację naszych płatności i identyfikacje naszej osoby, co pozwoli omijać krok związany z płatnością, a co będzie znacząco przyśpieszało i usprawniało proces zakupowy. Warto mieć to na uwadze.
Oczywiście warto pamiętać, że tego rodzaju dane i raporty są pomocne w tworzeniu strategii, wizji rozwoju czy analizy przyszłych trendów, ale z pewnością nie będą prawdą objawioną tylko dodatkowym narzędziem pomocniczym, gdzie najważniejsza zawsze była i będzie znajomość Twojego rynku i specyfiki branży.
Warto jednak pozostać czujnym i obserwować te trendy! 😉
Pobierz pełny raport eCommerce Trends 2021
Cały raport możesz pobrać pod tym linkiem: https://divante.com/ecommerce-trends