3, 2, 1… Start! Dzień dobry 🙂 Trafiłeś na pierwszy wpis na blogu „Ekomersiak.pl”. Na blogu będę pisał o tym jak uruchomić, rozwijać i zarabiać na sklepie internetowym. W tym wpisie dzielę się tym jak znaleźć i wybrać niszę w e-commerce.
Jeśli zaczynasz swoją przygodę i chcesz uruchomić sklep internetowy zapewne szukasz branży, która nadal nie jest zagospodarowana i zdominowana przez dużych graczy. Dla wielu jest to pewnie wyświechtane hasło, ale życzę powodzenia każdemu małemu lub średniemu przedsiębiorcy, który chciałby zostać liderem rynku w takich branżach jak elektronika (Euro.com.pl, mediaexpert.pl, neonet.pl, x-kom.pl) lub wyposażenie wnętrz (Leroy Merlin, Castorama), a także odzież z popularnymi brandami (sklepy multibrandowe) takie jak Zalando, Answear.com.
1. Nisze w e-commerce (przykłady)
Świetnym przykładem i bardzo znanym niszowej firmy w e-commerce jest Dollar Shave Club ze Stanów Zjednoczonych. Co oferują? Wydawało by się banalny produkt… Tanie maszynki do golenia w modelu subskrypcyjnym. Ten startup został sprzedany po zaledwie kilku latach działalności za miliard dolarów firmie Unilever. Przykład ten pokazuje, że jeśli tylko mamy bardzo dobry pomysł gdzie mamy wizję i wiemy jak to sprzedać, a przy tym daje on wartość i korzyść twoim klientom to mamy gotowy sposób na potencjalny sukces! Poniżej do obejrzenia filmik jeśli ktoś go jeszcze nie zna tego przykładu 🙂 Genialny przykład na to jak niskim kosztem i świetnym pomysłem można się wyróżnić!
Drugim przykładem wydawało by się niszowego sklepu internetowego jest warbyparker.com. Nikt nie wierzył w ten projekt, wielu inwestorów pukało się w głowę jak taki model biznesowy może się przyjąć? Jednak trzech wspólników dostrzegło niesamowity potencjał dla rynku oprawek do okularów i ich sprzedaży przez internet. Aktualnie jest to gigantyczny e-biznes na rynku amerykańskim, który jest liderem swojej branży.
Oczywiście najłatwiej ze wszystkim jest się odwoływać do rynku amerykańskiego czyli „american dream”. My Polacy jednak także swoje nisze mamy 🙂 Fajnym przykładem sklepu internetowego, który zbudował swoją siłę na ciekawym pomyśle jest koszulkowo.com – Michała Góreckiego. Sklep online w którym możecie kupić spersonalizowane koszulki, są tam setki wzorów koszulek, do wyboru do koloru. Tutaj swoją drogą polecam bardzo fajny podcast „Lepiej Teraz” Radka Budnickiego, który rozmawia z Michałem o patriotyzmie i nie tylko. Bardzo ciekawa i wartościowa rozmowa. W końcu nie samym e-commerce człowiek żyję 😉
Jak pokazują powyższe przykłady również tutaj można zaistnieć i zbudować swoją pozycję, ale wybierając określoną niszę, która jeszcze nie została zagospodarowana. Jest wiele sklepów, które np. oferują wyłącznie lampy, ale dzięki temu, że ich oferta jest znacznie szersza niż dużych graczy i dociera do konkretnego klienta, który wyłącznie szuka lampy mają potencjał by wygrać walkę w swoim wąskim segmencie. Przykład ten podałem, aby pokazać mechanizm dla prostej niszy, akurat konkurencja w temacie lamp jest dość duża! 🙂
Jak można poznać preferencje takiego klienta? Jeśli np. handlujemy wspomnianymi lampami analizujemy zainteresowanie naszych potencjalnych klientów dzięki narzędziom o których piszę poniżej, innym prostym sposobem jest po prostu napisać post i zapytać na forum o wnętrzarstwie „Czego wam drodzy użytkownicy brakuje jeśli chodzi o asortyment lamp w sklepach internetowych?” I ktoś wam odpowiada, że ciężko jest na przykład kupić lampy japońskie. To już nas naprowadza czego brakuje i czego faktycznie nasz klient poszukuje.
2. Analizuj potencjał i konkurencję (narzędzia)
Sposobów do analizy potencjału i konkurencji dla twojej niszy jest znacznie więcej do tego celu możemy wykorzystać wiele narzędzi np. Google Trends, wyszukiwarka słów kluczowych – Keyword Planner, Ahrefs, Search Console, Buzzsumo, Answear the public. Narzędzi do analizy potencjału biznesowego jest wiele poniżej podzielę się z tobą kilkoma z których korzystam w codziennej pracy i które polecam .
Polecane narzędzia do wyszukiwania i analizy słów kluczowych:
- Keyword-planner – najpopularniejsze rozwiązanie do analizy słów kluczowych oferowane przez Google. Aby móc skorzystać z keyword plannera potrzebne jest aktywne konto Google Adwords. Można też korzystać z narzędzia bez posiadania aktywnego konta. Wtedy jednak otrzymujemy bardzo ogólne dane wyłącznie w formie zakresów np. 100-1000 co może nie do końca może być dla nas pomocne.
- Google Trends – drugie z rozwiązań oferowanych przez Google. Narzędzie to pozwala analizować popularność określonych fraz kluczowych w wybranych okresach czasu. Np. pisząc dzisiejszy post w Narodowe Święto Niepodległości najpopularniejszym tematem jest na tą chwilę: „Order Orła Białego, Andrzej Duda, Polska, Narodowe Święto Niepodległości.
- Search Console – narzędzie niezbędne dla każdego ekomersiaka, która jest zainteresowana rozwojem swojego sklepu internetowego. Dzięki temu narzędziu jesteśmy w stanie wyciągnąć wiele danych niedostępnych z poziomu np. Google Analtics czyli po jakich zapytaniach klienci dotarli do naszego sklepu. Sam Google Analitycs bez integracji z Search Console nie wiele nam pomoże.
- Ahrefs – jest to płatne narzędzie pozwalające analizować linki prowadzące do twojego sklepu internetowego, a także słów kluczowych. Popularne w szczególności wśród ekspertów od SEO. Z pomocą tego narzędzia szczegółowo przeanalizujesz profil linkowania Twojej konkurencji oraz słowa kluczowe na jakie twoja strona jest widoczna.
- Buzzsumo – narzędzie szczególnie dedykowane, gdy robimy zaawansowany Content Marketing. Chcesz wiedzieć, jakie tematy są na topie, co piszczy w trawie u konkurencji? Buzzsumo – to narzędzie, które świetnie analizuje zawartość serwisów społecznościowych konkurencji, analizując wyniki pod względem popularności powodzenia jej contentu. Genialne narzędzie jeśli chodzi o znalezienie informacji dotyczących popularnych treści, a także osób które te treści udostępniają.
- Answear the public – jest to narzędzie online, które pokazuje nam, w jaki sposób użytkownicy konstruują swoje pytania, gdy szukają czegoś w sieci. Po wpisaniu hasła np. sklep internetowy, otrzymujemy listę słów kluczowych wraz z tzw. długimi ogonami przedstawionych w formie wykresu oraz w formie tabel. Aplikacja posiada kilka wersji językowych, w tym także polską.
Narzędzi dostępnych na rynku do wyszukiwana i analizy słów kluczowych jest od groma i ciut ciut 🙂 Na mojej short liście umieściłem tylko te, które dobrze znam i mogę z czystym sumieniem ci polecić. Udanej przygody w poszukiwaniu waszej niszy i pomysłu na własny sklep internetowy 😉
3. Pasja kluczem do sukcesu!
Gdy przeanalizujesz potencjał twojego e-biznesu wszystkie plusy i minusy, gdy już wiesz doskonale jaką niszę wybrać, znasz swoją konkurencję, ale twoją motywacją są tylko pieniądze to daj sobie spokój! Osobiście kieruje się pasją w życiu prywatnym i zawodowym. Pasja potrafi wygrać z konkurencją jeśli poparte jest to ciężką pracą i odpowiednią wiedzą. Gdy twój potencjalny klient widzi, że kochasz to co robisz i znasz się na tym lepiej od innych to znacznie bardziej jest skłonny zaufać właśnie tobie.
Pasja do twojego biznesu jest również niezbędna we wczesnym etapie rozwoju twojego e-biznesu. Jeśli to co robisz cię nie pasjonuje, a dodatkowo pomimo kilku miesięcy pracy, a nawet lat nadal jeszcze na tym nie zarabiasz, a twoją motywacją są wyłącznie pieniądze to wtedy bardzo łatwo o wypalenie i rezygnację. Pasja pozwala przetrwać najtrudniejsze okresy na tej drodze.
Polecam ci książkę „Dawaj innym szczęście” Tonego Hsieha, który opowiada jak dzięki pasji, ciężkiej pracy i zaangażowaniu zbudowano największy sklep internetowy z obuwiem w USA – zappos.com, który później został odkupiony za blisko miliard dolarów przez Amazona. Kilka historii z tej książki może być dla was szokująca i oderwana od rzeczywistości biorąc pod uwagę polski e-commerce. Dlatego tym bardziej warto spojrzeć na e-biznes z nieco innej perspektywy 😉
Powodzenia w poszukiwaniu waszej niszy i pomysłu na własny sklep internetowy 😉
Bardzo Ci dziękuję, że doczytałeś do końca. Jeśli chociaż trochę zachęciłem Cię do pomysłu na sklep internetowy lub rozwój już posiadanego sklepu online proszę, napisz w komentarzu co o tym myślisz 🙂 Z góry dziękuję.
Zobacz także inne wpisy w kategoriach: Platformy e-commerce | Marketing internetowy | Pozycjonowanie sklepu internetowego | UX | Content marketing | Analityka internetowa