Kiedyś nikt nie wyobrażał sobie zakupów przez internet takich produktów jak ubrania czy obuwie. W tej chwili są to kategorie, które dominują w internecie czego najlepszym przykładem są takie marki jak Zalando  lub eobuwie. Fakt jest taki, że sklep internetowy to przyszłość sprzedaży detalicznej, która bardzo dynamicznie się rozwija w kanale online. Jeśli nie postawiłeś na sprzedaż internetową znacznie wcześniej w swojej firmie jako właściciel lub zarząd firmy to pewnie już teraz możesz odczuwasz negatywne skutki tej decyzji, a jeśli nadal z tym zwlekasz, gdzie zawsze marzyłeś o własnym sklepie internetowym to naprawdę może być to dla ciebie ostatni dzwonek, aby to zrobić.

Im dłużej będziesz z zwlekać z rozwojem sprzedaży online tym większy dystans będziesz tracił do pozostałych, zwłaszcza do tych, którzy rozumieją jego potencjał i w niego bardzo mocno inwestują, bo doskonale rozumieją, że to jest przyszłość dla rozwoju biznesu i firmy. Świetnym przykładem takiej marki jest dla mnie firma CCC i osoba prezesa spółki Dariusza Miłka, który doskonale wyczuł potencjał jaki ma internet i e-commerce . Kilka lat temu rynek się śmiał, gdy CCC kupiło w 2015 roku eobuwie.pl za 230 mln złotych odkupując 75% udziałów, gdzie teraz samo eobuwie ma wygenerować w 2018 roku około miliarda złotych przychodu, gdzie CCC dalej skupuje kolejne konkurencyjne marki w tym w lipcu DeeZee.pl. Więc kto się teraz z nich śmieje? 🙂

Dlatego właśnie chciałbym się z Tobą podzielić powodami dla których warto mieć sklep internetowy i zachęcić cię do tego, abyś nie zwlekał z tą decyzją czy to jako właściciel, prezes czy dopiero planujący uruchomić własny e-biznes! Oczywiście pamiętaj o tym, że to nie działa w taki sposób, że masz pomysł i teraz tylko stworzysz sklep internetowy, który sam będzie ci sprzedawał i dla ciebie zarabiał, tak to niestety nie działa. Do tego jest potrzebny odpowiedni budżet, plan, produkt, nisza, a do tego pomysł na wyróżnienie się na tle swoich konkurentów i rynku.

1. Dynamiczny rozwój e-handlu

Najważniejszym powodem z mojej perspektywy dla którego wciąż warto założyć własny sklep internetowy jest szybkość rozwoju e-handlu w Polsce i na świecie – jeszcze kilka lat temu całość przychodów generowanych w online w Polsce wynosiła zaledwie 1-2 procent całości sprzedaży detalicznej, w tej chwili są to już wartości na poziomie 5-6 % całości sprzedaży internetowej.

Wartość polskiego rynku handlu internetowego wzrośnie w 2018 roku o 23 proc i osiągnie 50 mld złotych, a w 2020 roku osiągnie około 70 mld.

Liderem wśród krajów europejskich pozostaje Wielka Brytania, której rynek e-commerce w 2015 r. wynosił wg szacunków niemal 160 mld EUR, a przeciętny Anglik w ciągu roku wydawał aż 3600 EUR na zakupy internetowe. Dla porównania, wartość koszyka polskiego konsumenta w 2015 r. to niewiele ponad 630 EUR rocznie, a w 2015 r. szacunkowa wartość rynku handlu elektronicznego wynosiła zaledwie 7,6 mld EUR.To tylko pokazuje jak szybko rośnie cała branża online. Warto więc jeszcze wskoczyć do tego wagonika zanim faktycznie nam nie odjedzie i będzie za późno, gdzie uważam, że już pomału robi się ciasno.

Wartośc rynku e-handlu w Polsce w latach 2011-2020

2. Niskie koszty prowadzenia działalności gospodarczej

W każdej działalności gospodarczej analiza kosztów jest jednym z najważniejszych kryteriów jeśli chodzi o budowanie rentowności biznesu. Uruchomienie gotowego sklepu internetowego w prostym modelu typu SaaS (Software as a Service) to koszt już od kilkudziesięciu złotych. Oczywiście taka platforma e-commerce ma swoje plusy i minusy o czym należy pamiętać. Dla zaczynających swoją przygodę z e-commerce jest to najlepszy sposób na weryfikacje pomysłu biznesowego unikając tym samym wysokich kosztów na start.

Natomiast dla średnich i dużych firm są do tego dedykowane inne platformy takie jak np. Prestashop lub Magento, ale tutaj trzeba mieć już świadomość wyższych kosztów na start wdrożenia takiego e-sklepu, choć najczęściej dodam, że i tak nie przekraczają one kosztów otwarcia pojedynczego sklepu, a generują przychody kilku lub kilkunastu takich sklepów stacjonarnych.

W e-sklepie nie trzeba ponosić również stałych kosztów dodatkowych związanych np. z wynajmem lokalu lub magazynu czy opłat za energię. Obsługę możemy zredukować do minimum wykorzystując do tego celu na przykład outsourcing logistyki, gdzie płacimy wtedy tylko za konkretny efekt np. ilość wysłanych zamówień + koszty magazynowania, które są znacznie niższe niż w tradycyjnym modelu. Sporo dużych sieci retailowych korzysta z tego modelu nie posiadając własnych magazynów.

Oczywiście wraz z rozwojem biznesu warto pomyśleć o własnym magazynie, bo ma to swoje także bardzo duże korzyści i przewagi. Z drugiej strony warto pamiętać o tym, że uruchomienie e-sklepu to jedno, ale kluczowym elementem jest posiadanie odpowiedniego budżetu marketingowego i pomysłu na rozwój sklepu internetowego, bo co z tego, że go stworzysz i uruchomisz jak nie przyciągniesz do niego klientów.

3. Możliwość dotarcia do milionów klientów

Prowadząc sklep stacjonarny nasz potencjał sprzedażowy jest ograniczony do lokalizacji w której się znajduje, jeśli przeniesiemy tą sprzedaż do internetu w formie sklepu internetowego to nasz potencjał jest limitowany tylko budżetem i pomysłem jaki mamy na jego rozwój. Posiadanie miliona użytkowników, którzy każdego miesiąca będą odwiedzać wasz sklep internetowy jest jak najbardziej do osiągnięcia. U jednego z moich klientów z zerowego brandu i nową domeną w ciągu jednego roku uzyskaliśmy pół miliona odwiedzin miesięcznie, gdzie w ciągu kolejnego powinno być to już ponad milion odwiedzin miesięcznie.

4. Zwiększenie widoczności w Google

Bardzo rzadko się spotykam, aby ktoś uznawał, że zwiększenie widoczności w Google było powodem do uruchomienia sklepu online, a uważam, że jest to bardzo istotny czynnik. Im szybciej i wcześniej zaczniemy ze sklepem internetowym tym lepiej będziemy postrzegani przez wyszukiwarkę Google, oczywiście możliwe jest także osiągnięcie z zerowego brandu bardzo dobrych wyników, ale wymaga to przemyślanej strategii content marketingowej połączonej w mądry sposób z SEO czyli pozycjonowaniem stron pod wyszukiwarkę Google, a także odpowiedniego budżetu.

Pamiętaj, że są to naczynia połączone ze sobą. U jednego z moich klientów świetnie się to sprawdziło o czym miałem okazję ostatnio mówić jako prelegent na konferencji w Warszawie „IX e-m@rketing & Omnichannel Strategies for Pharma & Medical”, gdzie podzieliłem się case study jak to osiągnęliśmy wspólnie z moim kluczowym klientem (gdzie jestem szefem działu e-commerce ) wykorzystując do tego content marketing i SEO.

5. Większa rozpoznawalność marki

Oczywiście poza zwiększaniem sprzedaży co jest oczywiście nadrzędnym celem dla każdej firmy, posiadając własny sklep internetowy budujemy znacznie lepszą rozpoznawalność i świadomość naszej marki, bo to właśnie kanał online jest medium w którym spędzamy najwięcej czasu i jest dla nas najbardziej opiniotwórczy. Już w tej chwili jest to kanał w którym nakłady marketingowe są najwyższe ze wszystkich kanałów łącznie z TV.

Wiele firm i marek bardzo mocno przegapiło odpowiedni moment wejścia w online i teraz próbują to nadrobić, ale nie jest wcale to takie łatwe, a z pewnością wymaga to znacznie większych nakładów niż wcześniej, gdy konkurencja była znacznie mniejsza.

6. Strategia multichannel lub omnichannel

Sklep internetowy jest niemal obowiązkowym uzupełnieniem tradycyjnego biznesu i jeśli ktoś prowadzi sklep stacjonarny lub sieć punktów sprzedaży to uruchomienie kanału online może być doskonałym wsparciem jego biznesu. Czym jest więc ten multichannel i omnichannel? W skrócie jest to sprzedaż z wykorzystaniem obu kanałów zarówno online jak i offline. Nie wystarczy sprzedawać wielokanałowo, trzeba skutecznie zintegrować kanały, tak by zapewnić klientowi spójne doświadczenie zakupowe czyli właśnie omnichannel. W Polsce nadal większość firm wykorzystuje strategię multichannel, błędnie nazywając ją omnichannel. Firmy rzeczywiście posługują się wieloma kanałami sprzedaży. Niestety, klient, przechodząc z jednego do drugiego, nie ma wrażenia, że pozostaje w tym samym środowisku. Na polskim rynku jest jeszcze tutaj bardzo duży potencjał do poprawy i zagospodarowania.

Podsumowanie

Oczywiście czynników dla których warto mieć własny sklep internetowy z pewnością jest zdecydowanie więcej takich jak np. dropshipping, który pozwala nam wykorzystać potencjał magazynu hurtowni z których korzystam, dzięki czemu nie potrzebujemy inwestować w towar i posiadać własny magazyn tylko możemy wykorzystać stany magazynowe hurtowni z którymi współpracujemy.

W dzisiejszym wpisie skupiłem się na obszarach, które z mojej perspektywy są kluczowe. Jeśli uważasz, że czegoś brakuje będę wdzięczny za opinie w komentarzach. Na koniec powiem tylko tyle, nie zastanawiaj się zbyt długo tylko działaj o ile masz dobry pomysł na biznes i fajną niszę, która nie będzie kolejnym multibrandem z elektroniką, bo wtedy naprawdę trudno będzie o Twój sukces 😉 Powodzenia!

Zobacz także inne wpisy w kategoriach: Platformy e-commerce | Marketing internetowy | Pozycjonowanie sklepu internetowego | UX | Content marketing | Analityka internetowa

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.8 / 5. Liczba głosów 23

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł