SEO czyli pozycjonowanie sklepu internetowego to „Święty Graal” dla każdego sklepu online. Jest to główne źródło ruchu internetowego absolutnej większości sklepów internetowych. W tym wpisie podzielę się z tobą kilkoma prostymi sposobami na zwiększenie ruchu w e-sklepie pod kątem SEO, a także wyróżnienie się poprzez poprawę i optymalizację twojego e-sklepu w wynikach wyszukiwania. Sposoby te wpływają także korzystnie na User Experience (UX), a więc także pomagają generowaniu wyższej konwersji, a co za tym idzie wzrostu przychodów.

 

SEO podzielone jest na dwa kluczowe obszary:

  1. Działania on-site – działania wewnętrzne optymalizacyjne na stronie –  w tym wpisie skupię się właśnie na tym elemencie.
  2. Działania off-site – działania zewnętrzne czyli wszystko to co jest realizowane poza twoją stroną – zaplecza, linkowanie zewnętrzne itp.

6 sposobów jak poprawić pozycjonowanie (SEO) w sklepie internetowym

 

1. Unikalne opisy produktów

Opisy produktów umieszczane na karcie produktu w sklepie internetowym to jeden z kluczowych elementów pozwalających na wyróżnienie się względem konkurencji. Zdecydowanie odradzam ci kopiowanie opisów dostarczanych przez producentów, dystrybutorów. Dlaczego? Jeśli 10 sklepów internetowych o podobnej tematyce jak twój będzie mieć identyczny opis produktu automatycznie wystąpi Duplicate Content czyli identyczny opis produktu. Wystarczy, że tylko jeden z konkurentów będzie miał taki sam opis produktu, a będzie znacznie lepiej postrzegany niż ty przez Google będzie to skutkowało z automatu duplikowaniem treści co jest negatywnie odbierane przez Google. Taki opis powinien znajdować się w czytelnym miejscu na stronie i być łatwy do odczytania przez roboty Google.

Najważniejsza w opisie produktu jest unikalna treść opisująca produkt na stronie lub w sklepie różniąca się od tego co mają wszyscy. Pamiętaj o tym, aby tworzone opisy były pisane językiem korzyści dla użytkownika, a nie wyłącznie pod kątem SEO co będzie się przekładało na lepszy odbiór klienta, a więc także UX, a co za tym idzie możliwość generowania wyższej konwersji, która skutkuje większymi przychodami.

Znam wiele firm i sklepów, które piszą właśnie w taki sposób, a skutek jest taki, że opis nie ma żadnej wartości dla klienta (użytkownika). SEO to jedno liczy się także, a nawet przede jak najwyższa konwersja e-commerce z tego co robimy 🙂 Takie opisy jeśli masz na to budżet można zlecić agencją lub jeśli nie masz środków stworzyć samemu. Jest to zdecydowanie lepsze niż skopiowanie tego w formie gotowca od innych. Aktualnie rozwijam dla klienta nowy brand stworzony od zera przeze mnie, który posiada w swojej ofercie aktualnie 6000 produktów, docelowo ta liczba jeszcze będzie znacząco rosła. Logistycznie i kosztowo jest to skomplikowany proces, ale korzyści długofalowe jakie z tego wyniesie projekt są nieporównywalnie większe. Co wynika ze zmian algorytmu Google dla którego unikalność treści jest coraz istotniejsza, by nie powiedzieć kluczowa!


2. Unikalne opisy kategorii

Opis kategorii w sklepie internetowym to kolejny must have, który powinien być umieszczony jako stały element na liście produktów dla praktycznie wszystkich posiadanych poziomów drzewa kategorii. Np. mamy sklep internetowy z odzieżą w tym przypadku Zalando i mamy w nim takie kategorie jak „Kurtki i żakiety”, niższe poziomy będą kurtki zimowe damskie i męskie. Zarówno główna kategoria jak i niższe poziomy powinny zawierać unikalny opis kategorii. Pożądane jest także wzajemne linkowanie wewnętrzne.

Z prawej strony przykład jak to ma rozwiązane Zalando gdzie opis kategorii umieszczony jest na samym dole strony. Im wyżej pojawi się w kodzie strony tym lepiej. Będzie lepiej widoczny dla Google Bota, ale to już są dodatkowe smaczki techniczne.

 


3. Poradnik lub blog

Absolutny must have każdego sklepu internetowego w obecnych czasach jeśli myślimy o strategii Content Marketingowej. Miejsce gdzie nasz użytkownik (klient) może zapoznać się z wartościowymi wpisami na temat tego co sprzedajemy, co nas pasjonuje, jak wybrać nasz produkt itp. Kluczowy jest tutaj unikalny content, który porusza tematy ważne dla klienta, pomagające rozwiązywać jego problemy. Np. kupujemy telewizor i nie mamy pojęcia jaki wybrać i czym się kierować przy decyzji o jego wyborze. Taki wpis np. poprawi nas krok po kroku przez cały proces zakupu telewizora. Dla przykładu sam posiadam telewizor, który ma już 10 lat i nie mam bladego pojęcia jaki powinienem wybrać i czym się kierować przy jego zakupie. Taki wpis stanowiący wartość z pewnością pomógłby mi w podjęciu decyzji zakupowej. Poniżej przykład zajawki takiego artykułu. 


4. Opinie o produkcie

Bardzo często zaniedbywana przez wiele sklepów internetowych, a jest to świetny generator do tworzenia nowych unikalnych opinii o produkcie, które dobrze realizowane stanowi dużą wartość dla lepszego pozycjonowania twojego sklepu internetowego. Sekcja ta znajduje się na karcie produktu e-sklepów. Takie opinie stanowią dodatek pod kątem unikalnych opisów produktów. Bardzo istotna jest tutaj odpowiednia konfiguracja sklepu internetowego, aby webcrawler Google mógł bez problemów wyszukać i zidentyfikować opinie o produkcie.

Z drugiej strony bardzo przydatne pod kątem social proof dla klienta, który widząc dodaną pozytywną opinie o produkcie jest bardziej skłonny do podjęcia zakupu. Bardzo dobrze to robi największy sklep internetowy z elektroniką RTV EURO AGD. Dodatkowym elementem wzmacniającym taką opinie jest np. ikonka graficzna potwierdzająca zakup, ale o tych tematach będę pisał w kolejnych wpisach.

SEO - Opinie o produkcie w sklepie internetowym


5. Rekomendacje eksperta

Sekcja rekomendacje eksperta to kolejny element tworzący i stanowiący sposób na dodatkowy unikalny opis produktu pod kątem SEO , a także poprawiający UX i konwersję w sklepie internetowym. Element ten praktycznie zawsze jeśli się pojawia jest umieszczony na karcie produktu. Jest to obszar, który ma na celu podkreślić korzyści wynikające z zakupu danego produktu okiem eksperta/autorytetu. Jeśli kupujemy produkt o którym nie mamy pojęcia np.jaką baterię pod prysznic wybrać do łazienki, a dodatkowo nie wiemy jakie kryteria mamy przyjąć dla wybranego produktu taka porada eksperta wpływa korzystnie na decyzję zakupową klienta wzmacniając przekaz i utwierdzając klienta czy ten produkt jest dla mnie?

SEO i pozycjonowanie - rekomendacje eksperta

SEO – rekomendacje eksperta


6. Poradnik lub blog powiązany z produktem

SEO - blog-poradnik powiązany z produktem

SEO – blog-poradnik powiązany z produktem

Już tłumaczę o co chodzi. W skrócie polega to na tym, aby nasze produkty były bezpośrednio powiązane z sekcjami z bloga lub poradnika. Daje to podwójne korzyści, z jednej strony przy danym produkcie klient widzi artykuł z bloga powiązany z tym produktem gdzie może dowiedzieć się więcej na temat samego produktu. Z drugiej strony użytkownik, który wchodzi na bloga lub poradnik widzi od razu powiązany z tą sekcją produkt gdzie może go od razu dodać bezpośrednio do koszyka lub poprzez przejście do karty produktu.

Dodatkową wartością jest wzajemne linkowanie wewnętrzne pomiędzy kartą produktu, a artykułem na blogu lub poradniku. Z prawej strony przykład takiego rozwiązania na jednym ze sklepów internetowych. 


Podsumowanie

Obszarów i elementów wpływających na optymalizację sklepu internetowego pod kątem pozycjonowania jest oczywiście zdecydowanie więcej. W tym wpisie celowo zostały pominięte takie elementy techniczne stricte z obszaru SEO jak rodzaje nagłówków, atrybuty alt w obrazkach czy Meta i Tittle Description, bo tego jest pełno w internecie. Piszą o tym głównie eksperci od SEO i nie chce im zabierać chleba. W tym artykule dzielę się z tobą moim podejściem do wyróżnienia sklepu internetowego poprzez określone działania pod kątem SEO, które również pomagają od strony UX.

Większość z tych sposobów dotyczy kluczowego elementu z mojej perspektywy w sklepie internetowym jakim obok finalizacji procesu zakupowego jest karta produktu. Każdy z klientów ląduje właśnie  na tej stronie przed ostateczną decyzją zakupową czy to docierając bezpośrednio z wyszukiwarki Google, Adwords, Facebooka, Ceneo czy to dowolnego innego źródła.

Wtedy to właśnie podejmuje ostateczną decyzję zakupową czy dodać produkt do koszyka czy nie, gdzie w połączeniu tego z optymalizacją pod SEO daje to bardzo dobry efekt synergii. Oczywiście każdy znający specyfikację pozycjonowania wie, że efekt proponowanych przeze mnie działań nie będzie natychmiastowy, ale długofalowo będzie stanowił element naszej przewagi konkurencyjnej.

Bardzo ważne, aby sprawdzić czy twoja plaforma e-commerce umożliwia wdrożenie takich działań, a także czy jest odpowiednio zoptymalizowana lub możliwa do optymalizacji pod kątem SEO – opisy produktów, opinie o produkcie, rekomendacje eksperta czy opisy kategorii są odpowiednio zaczytywane przez robota Google. Bez tego wszystko to o czym piszę nie odniesie odpowiedniego efektu.

Spróbuj na początek wdrożyć jeden z wybranych elementów, bo nie od razu jak wiadomo Kraków zbudowano! Staraj się działać według filozofii Kaizen. Małymi krokami do celu 😉 Jeśli do tej pory żadnego z tych rozwiązań nie stosowałeś podziel się z czasem osiągniętymi efektami.

Powodzenia i dobrego dnia! 🙂

Zobacz także inne wpisy w kategoriach: Platformy e-commerce | Marketing internetowy | Pozycjonowanie sklepu internetowego | UX | Content marketing | Analityka internetowa

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 16

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł