Content marketing od dłuższego czasu jest w czołówce wśród trendów i rankingów e-commerce. W tym wpisie podzielę się z tobą podejściem i rolą jaką powinien odgrywać content marketing z mojej perspektywy w każdym sklepie internetowym, a dodatkowo podsunę ci kilka wartościowych pomysłów do wykorzystania. Jest to wiedza praktyczna, która przyniosła bardzo dobre rezultaty u klienta, a jestem przekonany, że długofalowo odniesie u niego znacznie większe korzyści.

Pół roku temu uruchomiłem projekt e-commerce dla dużego klienta w którym byłem odpowiedzialny za jego pełne wdrożenie (platforma, marketing, logistyka i obsługa klienta) oraz oczywiście strategię, gdzie bardzo istotnym jej elementem była właśnie strategia content marketingowa połączona z SEO.

Te dwa elementy miały na celu osiągnięcie dużego efektu synergii w długofalowej perspektywie pomiędzy dwoma powiązanymi ze sobą obszarami. Zaznaczam, że nie jestem ekspertem od content marketingu, ale praktykiem e-commerce, który wykorzystuje jego zalety w działaniu.

A więc co było kluczem rozwoju sklepu internetowego w oparciu o content marketing z elementami SEO?

1. Strategia content marketingowa

Najpierw wspólnie z klientem zaczęliśmy od stworzenia strategii content marketingowej dla projektu. To był punkt wyjścia do dalszego działania. Aby to zrobić musieliśmy poznać i zdefiniować naszego klienta (użytkownika). A tym samym określić persony (jaki jest wiek, płeć, mała czy duża miejscowość, status materialny itd.). Przykładowo jeśli jesteś sklepem z elektroniką można założyć, że będą to głównie mężczyźni w 70% w wieku np. 25-45 lat, w przypadku drogerii internetowej będą to w 70% kobiety ze średnich lub mniejszych miejscowości.


Tradycyjny marketing to mówienie ludziom, że jesteś gwiazdą rocka. Content marketing to pokazanie, że nią jesteś.

Robert Rose, Content marketing institute


Obserwując działania content marketingowe w bardzo wielu sklepach internetowych widać typowe działanie nastawione na efekt SEO. Tworzone teksty czy to na sklepie czy na dedykowanym do tego blogu są stricte tworzone pod tym kątem, gdzie wartość merytoryczna często jest znikoma, a koncentracja jest na typowym klepaniu nudnych tekstów. Dla nas już na etapie definiowania strategii kluczowa była jakość i wartość merytoryczna czyli atrakcyjny content dla naszego użytkownika (klienta) poparty i zweryfikowany pod kątem SEO (sezonowość, trendy, ilość zapytań) czyli czego faktycznie klienci i użytkownicy szukają w internecie. To był punkt wyjścia do kolejnych działań czyli stworzenia bloga i powiązania go ze sklepem.

2. Jak realizować strategię content marketingową?

W tradycyjnym modelu absolutna większość sklepów internetowych strategię content marketingową realizuje wyłącznie poprzez bloga dodanego do sklepu internetowego i to by było na tyle. Tak jest z moich obserwacji w ponad 95% przypadków. Możliwości działania mamy tutaj jednak zdecydowanie więcej. Podzielę się z tobą kilkoma pomysłami na które postawiłem wdrażając projekt w oparciu o content marketing + SEO, nie zapominając przy tym także o sprzedaży.

Blog

Blog odgrywa kluczową cześć w strategii content-marketingowej praktycznie każdego sklepu internetowego. Harmonogram bloga został oparty o cztery kluczowe parametry profil klienta, sezonowość, trendy, a także najczęstsze problemy z jakimi borykają się użytkownicy (ilość zapytań na poszczególne frazy). Strategia powinna zawierać informacje jakie kategorie na blogu będą kluczowe dla naszego użytkownika. Bardzo ważną część na blogu odgrywa u nas wartość merytoryczna.

Już na etapie strategii kluczowe było określenie, że stawiamy na wartościowy, atrakcyjny content dla naszego użytkownika, a nie tworzymy sztuczne artykuły pod SEO czego jest niestety pełno. Do tworzenia artykułów wykorzystywani byli eksperci w swoich specjalnościach. Każdy nowy artykuł na blogu jest automatycznie powiązany z wybranymi produktami ze sklepu internetowego, dzięki czemu użytkownik lub klient docierający bezpośrednio na bloga może od razu dodać produkt do koszyka lub zapoznać się z opisami i szczegółami produktu.

Sklep internetowy

Naszą uwagę w sklepie internetowym skupiliśmy na karcie produktu, która ma bardzo duży potencjał contentowo-sprzedażowy. Dla mnie karta produktu poza samym procesem zakupowym i wyszukiwarką produktów jest kluczowa w większości sklepów internetowych. Od początku postawialiśmy więc na unikalne opisy produktów – było ich kilka tysięcy. Unikalność opisu produktów nie dotyczyła wyłącznie tego, że nie korzystaliśmy z opisów producentów czym unikaliśmy duplicate content, ale przede wszystkim kluczem była komunikacja języka korzyści dla naszych klientów tak, aby klient czytając skrócony opis wiedział dokładnie do czego ten produkt służy i jak działa. Oczywiście zawartość była także zweryfikowana pod kątem SEO.


Paradoksem jest, że im więcej szczegółów przekażesz, tym więcej osób kupi to, co masz do zaoferowania

Brian Clark, Coppybloger


Każdy nowy artykuł na blogu jest automatycznie powiązany z wybranymi produktami ze sklepu internetowego. Patrząc od drugiej strony każda karta produktu jest powiązana automatycznie z wybranym artykułem na blogu. Klient czytając informację o produkcie z poziomu karty produktu otrzymuje dodatkowo użyteczne informacje związane z zastosowaniem tego produktu, a także poradami eksperta pomagającym rozwiązać określony problem użytkownika.

Social Media

Bardzo często strategia content marketingowa jest totalnie oderwana od tego co się dzieje w Social Media co jest dużym błędem. Spójność komunikacji treści we wszystkich kanałach jest z mojej perspektywy kluczowa. To jest obszar, który często jest totalnie zaniedbywany.

Serwisy Premium

W ramach tego projektu stworzyliśmy kilkanaście serwisów premium, które bezpośrednio nie są powiązane z głównym projektem. Natomiast naszym celem było i jest generowanie z nich dodatkowych przychodów zarówno reklamowych jak i sprzedażowych. Serwisy te są podzielone tematycznie w oparciu o kluczowe kategorie jakie znajdują się w e-sklepie. Oczywiście serwisy te są elementem także strategii SEO czyli link buildingu (zdobywanie linków). Dodam, że o jakości tych serwisów świadczą pojawiające się zapytania reklamowe dotyczące współpracy, więc chyba nie jest tutaj najgorzej z ich jakością 🙂

3. Podsumowanie

Po zaledwie 6 miesiącach od startu projekt klienta  generuje już ponad 100 tyś sesji miesięcznie wyłącznie z wyszukiwarki Google czyli typowy ruch organiczny. Z mojej perspektywy jest to naprawdę bardzo przyzwoity wynik dla projektu, który został stworzony w oparciu o zerowy brand, który wystartował zaledwie kilka miesięcy temu. Bez strategii content marketingowej było by to z pewnością nie osiągalne, a samo SEO do tego by nam z pewnością nie wystarczyło. Są to zdecydowanie naczynia połączone co bardzo mocno chce podkreślić.

Warto bardzo dokładnie przeanalizować i stworzyć spójną strategię content marketingową dla twojego sklepu internetowego we wszystkich kanałach komunikacji wspierając ją dodatkowymi działaniami, które pozwolą nam znacznie wyróżnić się na tle konkurencji, a tym samym uzyskać przewagę konkurencyjną.

Wszystkie zastosowane rozwiązania i działania zgodne ze stworzoną strategią dają nam na początku drobne efekty, które w ostatecznym rachunku dają niesamowity efekt synergii. Do końca roku dla tego projektu planuję osiągnąć kilkuset procentowy wzrost od aktualnych wartości wyłącznie z ruchu organicznego (ruchu z wyszukiwarek Google, Bing).  Czas pokaże jak się to uda, choć jestem spokojny o rezultat 🙂

P.S Po ostatniej marcowej aktualizacji algorytmu Google projekt miał bardzo duże przyrosty ruchu organicznego co pokazuje, że dobrze wpisaliśmy się w aktualne zmiany i wytyczne Google czego i Tobie życzę 😉

Zobacz także inne wpisy w kategoriach: Platformy e-commerce | Marketing internetowy | Pozycjonowanie sklepu internetowego | UX | Content marketing | Analityka internetowa

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.9 / 5. Liczba głosów 16

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł