Marketing automation w sklepie internetowym to jeden z najważniejszych trendów w rozwoju e-commerce w Polsce i na świecie ostatnich lat. Rynek automatyzacji mailingu rozwija się bardzo dynamicznie co widać i słychać na okrągło. Jeśli ktoś działa w tej branży i nigdy nie słyszał o tym pojęciu to proszę o komentarz pod artykułem z chęcią poznam takie osoby 🙂 W tym wpisie chciałbym się z wami podzielić co sądzę na temat marketing automation i czy jest to już MUST HAVE dla każdego sklepu internetowego?

 

O trendach e-commerce na 2018 rok pisałem także w moim wcześniejszym artykule “Najważniejsze trendy e-commerce w 2018 roku”, gdzie marketing automation znalazło się w TOP 5.

 

1. Marketing automation – co to jest?

Przedstawię wam tutaj moją autorską definicję marketing automation. Z pewnością nie jest ona książkowa. Marketing automation jest to sposób automatyzacji poprzez wykorzystanie dedykowanego oprogramowania do działań marketingowo-sprzedażowych, które są powtarzalne. Dzięki temu prowadzone działania marketingowe i sprzedażowe prowadzone są znacznie bardziej dokładnie, a zgromadzone dane pozwalają nam na automatyczne targetowanie kreacji i segmentację do docelowych grup odbiorców.

2. Zalety marketing automation

Każda platforma i system do marketing automation ma swoje plusy i minusy. Chciałbym się z wami podzielić plusami, które niewątpliwie to oprogramowanie posiada w bardzo wielu obszarach.


„Celem marketingu jest poznać i zrozumieć konsumenta tak dobrze, że produkt czy usługa doskonale mu pasują i sprzedają się same”

Peter F. Drucker


Poznaj największe zalety marketing automation

  1. Oszczędność czasu czyli wyższa produktywność – dzięki upraszczaniu powtarzających się zadań organizacyjnych i marketingowych zwiększamy produktywność swoją i zespołu, ponieważ dział e-commerce, marketingu lub my sami jesteśmy w stanie skoncentrować się na zadaniach wymagających konkretnego i ręcznego monitorowania i analizy.
  2. Wzrost przychodów – oprogramowanie marketing automation wdrażałem w kilku e-sklepach i w każdym z nich przekładało się to na wyraźne zwiększenie przychodów sklepów online co nie znaczy, że zawsze jest opłacalne! Można kupić kombajn za dziesiątki tysięcy złotych, który źle używany lub słabo skonfigurowany będzie generował dla nas “grosze”.
  3. Retencja klienta czyli zatrzymanie klienta – jak każdy ekomersiak doskonale wie pozyskanie nowego klienta jest znacznie droższe od już posiadanego. Dzięki możliwościom marketing automation takim jak odzyskiwanie porzuconych koszyków jesteśmy w stanie zatrzymać klienta np. dodatkowym rabatem do powrotu do sklepu i dokonania zakupu u nas. Osobiście nie polecam dawania rabatów co jest bardzo częstą strategią w e-commerce no chyba, że działamy w branży fashion jako producent i mamy bardzo dobrą marżę, którą chcemy się podzielić. W większości branż osobiście odradzam stosowanie tego elementu. Wielu klientów często celowo opuszcza zakupy tylko po to, aby otrzymać ekstra rabat na zakupy -5 lub -10%.
  4. Automatyzacja naszej pracy – oprogramowanie systematyzuje działania, procesy i dokumentację dzięki czemu mamy prostszy przepływ informacji. Najbardziej zaawansowane platformy mają możliwość automatyzacji także wewnętrznych procesów marketingowych, takich jak budżetowanie i planowanie, zatwierdzanie, współpraca w miejscu pracy i inne powiązane procesy.
  5. Personalizacja, segmentacja i budowanie lepszych relacji – marketing automation pozwala firmom personalizować ich relacje praktycznie z każdym klientem dzięki dopasowanym strategiom, które np. klasyfikują i segmentują pozyskane przez nas leady lub kampanie wspierające sprzedaż czy kampanie wyzwalające.
  6. Monitorowanie i analia działań marketingowych – aby móc ocenić czy dane działania marketingowe lub sprzedażowe będą skuteczne niezbędny jest bieżący ich monitoring. Oprogramowanie do marketing automation często pomaga w analizie ponoszonych wydatków, ale również wspiera nas w automatycznym monitorowaniu parametrów na podstawie, których jesteśmy w stanie ocenić potencjał klienta lub czy dana kampania marketingowa jest sukcesem lub nie.
  7. Centralizacja – Platforma służy także jako scentralizowany hub dla różnych działań marketingowych, co znacznie ułatwia życie. Np. wchodzimy w jeden panel gdzie mamy wszystko co jest nam potrzebne do działania i analizy w jednym miejscu.

“Do 2020 roku 85 procent relacji firm z klientami będzie zarządzanych bez interakcji z ludźmi” – mówi Gartner na swoim Gartner Customer 360 Summit.


3. Marketing Automation – popularne firmy z polskiego rynku

Założeniem było skupić się na rozwiązaniach marketing automation, które są aktualnie popularne i dostępne w Polsce. Jest wiele innych platform tego typu jak bardzo popularne w USA – Infusionsoft czy mega platformy jak SalesForce, ale chciałem przedstawić rozwiązania promując przy tym przede wszystkim nasze polskie firmy 😉

SalesManago – marketingowo i sprzedażowo choć nie mam wiarygodnych danych to podejrzewam, że jest to wyraźny lider polskiego rynku. Jeśli chodzi o same narzędzie ma niestety mało przyjazny interfejs i słabą obsługę klienta. Więcej na ten temat opiszę w rankingu platform do marketing automation, który planuję stworzyć. Natomiast bardzo dobrze działają pod kątem marketingu i PR i to trzeba im oddać bez dwóch zdań.

Edrone – jest to  system, który dynamicznie się rozwija na polskim rynku, a wdrożony został przez wspólników Michała i Rahima Blaka.  Oprogramowanie to jest wdrożone na jednym ze sklepów mojego klienta. Efekty oczywiście widać w przychodach, ale liczę, że będzie zdecydowanie lepiej. Trochę niestety toporny system od strony możliwości customizacji graficznej szablonów mailingów. Maile wysłane do klientów np. z odzyskiwanymi koszykami są po prostu bardzo proste graficznie (schematyczne). Od strony UX również pozostawiają sporo do życzenia. Nie jest to element dopieszczony. Wybaczcie Panowie, ale nie jestem w tej opinii odosobniony. ASP powinno zobowiązywać i na to liczę 😛

Freshmail – firma której właścicielem jest Paweł Sala. Aktualnie prawdopodobnie lider polskiego rynku jeśli chodzi o platformy do email marketingu rozwijająca również oprogramowanie pod marketing automation.

Getresponse – jedna z dwóch największych platform w Polsce dedykowanych do email marketing obok Freshmail i jeden z największych graczy na świecie jeśli chodzi o platformy do mailingu, która również rozwija swoją platformę w kierunku marketing automation. Założycielem i prezesem jest Szymon Grabowski.

Exponea – firma zagraniczna, która coraz bardziej dynamicznie rozwija się na polskim rynku. Jeszcze nie miałem okazji jej wdrożyć u żadnego klienta, ale jest już w planach do przetestowania.

Synerisepolska firma, której twórcą i CEO jest Jarosław Królewski. Znalazła się wśród finalistów konkursu Microsoft Partner of the Year Award 2018. Firma rozwija system, który zwiększa efektywność działań marketingowych poprzez personalizowaną komunikację z klientami, realizację kampanii we wszystkich kanałach (online i offline) i rozwój programów lojalnościowych. Zaawansowany kombajn z dużymi możliwościami.

UserEngagekolejna z polskich firm, która rozwija się także na rynkach zagranicznych. Jej założycielem i CEO jest Grzegorz Warzecha. Ciekawe narzędzie ze sporymi możliwościami.

Podsumowanie

Marketing automation to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów w polskim e-commerce co pokazuje mnogość polskich firm, które nie boją się myśleć globalnie i rozwijają się coraz bardziej dynamicznie poza Polską. Za to wielkie brawa! Jak widzisz wybór oprogramowania na samym tylko polskim rynku jest naprawdę szeroki, każdy więc powinien znaleźć coś dla siebie. Oczywiście jeśli coś pominąłem z Twojej perspektywy w zaletach tego systemu to dajcie proszę znać w komentarzach.

Polecam każdy z tych systemów samemu przetestować w ramach okresu testowego, zobaczyć jak działa demo, sprawdzić największe wyróżniki i przewagi, a następnie wybrać najlepszą platformę dostosowaną do Twoich potrzeb. Nie dajcie się zwieść samym prezentacjom sprzedażowym, zapytajcie o portfolio klientów, referencje i sami przetestujcie rozwiązania na tych sklepach internetowych czy to jest właśnie to czego potrzebujecie i podejmijcie najlepszą możliwą decyzję dla waszego e-biznesu i tego wam życzę! 😉

Dobrego dnia!

Zobacz także inne wpisy w kategoriach: Platformy e-commerce | Marketing internetowy | Pozycjonowanie sklepu internetowego | UX | Content marketing | Analityka internetowa

Oceń artykuł

Wybierz gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.6 / 5. Liczba głosów 31

Brak ocen do tej pory! Bądź pierwszy, który ocenił ten artykuł